Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att starta Mac Pro 2006

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MP tar extremt lång tid att starta. Innan fungerade den super men sedan jag stoppade in ett nytt grafikkort så tar det ca 5 min att starta upp datorn .

När apple symbolen kommer upp i uppstarten så kommer det en arbetspelare under som den ska "fyllas" up innan den är klar.

Är det någon som vet varför ?

Det kan bero på att du startar i Safe mode, om du har en viss flagga definierad i bootargumenten.

Mac OS X: Starting up in Safe Mode

det är ingen safe boot. Då ska det ju vara en safe boot logga. Jag har os x10,6

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-20 09:32

Den lilla stapeln kommer (troligen?) från att datorn kör fsck. Starta upp en gång i verbose mode. Är väl cmd-V? Då kommer du att få se vad som tar tid. Börja med det.

MP startar inte

Min MP 2006 startar inte igen.
Jag startade datorn och surfade några minuter sedan hängde den sig och jag fick starta om den. När jag startade om den så kom det ett "arbetsfält" under äpplet som arbetade i ca 5 min sedan kom det upp en text som bad mig om att starta om datorn med hjälp av power knappen. Detta gjorde jag och nu så kommer datorn inte ens till äpplet. Den startar upp och efter ca 30 sec så startar den om igen osv osv osv.

Har provat med cmd-V men det fungerar inte. provade cmd-opt-p-r som inte heller fungerar.

Finns det någon typ av safe start ?

Vad ska jag göra ?

Måste få igång datorn

Texten som kommer upp (som en rullgardin som går ner och det kommer besked på olika språk att du måste starta om) är en så kallad "Kernel Panic". Det tyder oftast på antingen defekta RAM-minnen eller defekt huvudkort.

Snacka med Apple support om dom kan hjälpa dig (om det mot förmodan är ett mjukvaruproblem) annars är det bara att lämna in maskinen till en Apple-verkstad.

Har slagit ihop två trådar. Det handlar ju trots allt om samma dator, och det nya problemet är väl en fortsättning på det gamla.

/Mod

Grafikkorts problem

Har ett Nvidia 8800gt (mp 2006) som jag har problem med.
Jag flashade detta kort för att det var till en mp 2008.

Fungerade toppen tills HD fick problem. Nu har jag ominstallerat allt och nu fungerar inte kortet ?

Jag ser kortet i " om den här datorn" jag har den i slot 2. Får den inte att fungera i slot 1. Datorn statar upp och efter ca 20 sek så startar den om igen och igen när jag har den i slot 1, kommer ingen bild. Nu när jag har den i slot 2 så ser jag den och har 2 st skärmar kopplade men det står att att de inte är inkopplade.

I slot 1 så har jag nvidia 7700gt. Vad ska jag göra ? flasha om kortet ?

1
Bevaka tråden