Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme hittar ingen ip-adress, telia, adsl

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag har fram till för en vecka sedan haft stabil bra uppkoppling till telia med.
1. Modemet zyxel P-660H-DI Triple Play
2. Airport extreme från hösten 2009
3. Macbook, windowsdator, iphone

Efter en flytt har jag kopplat upp samma saker på samma sätt med samma kablar på en ny plats.
Airport lyser grönt och i enligt airport-verktyget rapporteras inget problem. Dock ger den ingen kontakt till internet, varken trådlöst eller via kabel mellan airport och dator.
På modemet lyser DSL lampan som den ska och via telefon har jag från telia fått besked att allt ser ut som det ska från deras håll. När jag kopplar datorn direkt till modemt fungerar uppkopplingen efter att jag haft modemet avstängt 30 min så att en ny ip-adress hämtas.

Vid försök med nätverksdiagnos i systeminställningar lyser det grönt ner till och med internetleverantör, men inte internet eller server.
Jag har försökt att starta om samtliga inblandade komponenter, inklusive återställning av både modem och airport (den lilla knappen med hjälp av uträtat gem). Jag har även väntat flera timmar innan jag kopplat in igen, respektive med sakerna uppkopplade.

Efter dessa övningar har jag inga fler idéer på hur man ska få igång det hela. Om någon har ett bra förslag på vad det kan bero på eller känner igen problemet och har en lösning skulle jag vara oändligt tacksam.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-02-18 19:03

Vilket sammanträffande - jag har just också flyttat och har samma problem med ungefär samma utrustning men med skillnaden att jag ibland kommer upp på nätet. Sedan halkar jag ofta ur om datorn går ner i vila. Stänger jag av och sedan startar ett par timmar senare hittas Internet utan problem.
Däremot får vare sig min bärbara MB eller iPhonen kontakt med mitt trådlösa nätverk dessvärre.

Likaså är jag osäker på vilken nätkryptering jag ska använda..........

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-18 20:30

Det beror på att ni har en Zyxel P-660H-DI som är både modem och router på samma gång.
När ni sedan kopplar i era AirPort Extreme så har ni två routrar kopplade i serie. Det funkar inte.
Stäng av routing-funktionen antingen i zyxeln eller i Airport Extreme.

Ni ska bara ha en router i nätet!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-02-18 20:44

Och var hittar man det i Extremen....? Är det uttryckt på annat sätt än det du nu beskriver?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-02-18 20:48

Kvar står frågan - varför fungerade samma inställningar på gamla stället men inte på nya?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-18 22:02

Prova att byta kanal

Din granne kanske stör ?
Hehe, du vet väl vad jag menar. Det finns flera kanaler att testa i trådlös router.

Tack Marcus. Det här låter som en möjlig förklaring till varför det inte fungerar. Dock begriper jag inte:

1. Varför det fungerat så bra tidigare med just dessa prylar. Har Zyxelmodemet helt plötsligt bestämt sig för att börja agera router? Jag har tidigare använt den med en annan router för att få wifi utan problem.
2. Hur man i så fall stängar av denna routerfunktion.

Tack Marcus. Det här låter som en möjlig förklaring till varför det inte fungerar. Dock begriper jag inte:

1. Varför det fungerat så bra tidigare med just dessa prylar. Har Zyxelmodemet helt plötsligt bestämt sig för att börja agera router? Jag har tidigare använt den med en annan router för att få wifi utan problem.
2. Hur man i så fall stängar av denna routerfunktion.

Vid närmare läsning av snabbinstallationsguiden till modemet står bl.a att läsa:
"F: Om jag har fler datorer, hur gör jag då?
S: Om du har fler datorer behöver du en router/bredbandsdelare. Använd LAN 1 (röd) för att ansluta din bredbandsdelare."
Detta får mig att fundera på om det verkligen finns någon routerfunktion i detta modem.

PS: Tur att det är lätt att koppla upp sig via iPhone i alla fall.

  • Medlem
  • 2010-02-18 23:25

Niklas. Vad visar din Airport Extreme för ip-adress i Airport-verktyg? Börjar ip:et på 192.168.x.x så ligger den troligtvis bakom en router. Annars borde du väl se ditt ip som du får ifrån Telia?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-02-19 12:21
Ursprungligen av Dalle:

Niklas. Vad visar din Airport Extreme för ip-adress i Airport-verktyg? Börjar ip:et på 192.168.x.x så ligger den troligtvis bakom en router. Annars borde du väl se ditt ip som du får ifrån Telia?

Jag får i Airport Utility IP-adressen 169.254.xxx.xxx. Vad säger det?

Ursprungligen av Le:

Jag får i Airport Utility IP-adressen 169.254.xxx.xxx. Vad säger det?

169.254.xxx.xxx är ett ad-hocs nummer. Det betyder att du inte får något IP nummer från en DHCP server. Då kan du inte komma åt tjänster på internet eller ditt nätverk.

Med ad-hocs IP nummer kan du enbart ansluta dig till andra ad-hocs noder. Bra om man vill koppla ihop två datorer trådlöst utan accesspunkt, t.ex. i bilen.

Ursprungligen av Dalle:

Niklas. Vad visar din Airport Extreme för ip-adress i Airport-verktyg? Börjar ip:et på 192.168.x.x så ligger den troligtvis bakom en router. Annars borde du väl se ditt ip som du får ifrån Telia?

IP-numret för extremen var enligt airportverktyget 81.231.xxx.xx. Enligt killen på telia är det ett nummer från dem som också förnekade att det modem jag ha skulle ha något routerfunktion.
Jag är fortfarande lost, trots all er hjälp som jag ändå är mycket glad över.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-19 05:41

Jag googlade på "zyxel P-660H-DI" och fick då fram att den hade en inbyggd router.
http://www.zyxel.com/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040812093058&CategoryGroupNo=5B2D5F12-92AD-48B5-9180-B51A3ACED766

Om du kopplar in datorn direkt på Zyxeln och får en IP-adress typ 192.168.x.x, som Dalle skriver, så är routing-funktionen igång. Då tycker jag att du ska stänga av routing-funktionen i Apple Extreme. För att stänga av routing-funktionen i AirPort Extreme så får man gå in via AirPort-verktyg och sätta routern i läge Av(bryggläge) i internetinställningarna:
Internet|Internetanslutning|Anslutningsdelning|Av(Bryggläge)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-19 16:03

Bra, då vet vi att det funkar så långt.
Har du ställt in i routern med AirPort-verktyg att "använda DHCP" och "dela en allmän IP-adress" i internetinställningarna?

Vänta med krypteringen tills du ser att det funkar.

  • Medlem
  • 2010-02-19 16:28
Ursprungligen av Macus:

Bra, då vet vi att det funkar så långt.
Har du ställt in i routern med AirPort-verktyg att "använda DHCP" och "dela en allmän IP-adress" i internetinställningarna?

Vänta med krypteringen tills du ser att det funkar.

Har följt denna tråd med stort intresse!
För jag sitter i samma sits själv. Fast jag har Com Hem. I deras modem/rouer har jag stängt av själva router-funktionen och gjort dessa inställningarna i min Extreme.
Men jag kommer inte ut på nätet då. För att jag ska komma ut på nätet måste Com Hems modem agera router.
De i supporten på Com Hem vill absolut inte säga vad man kan göra för att få det att fungera. Eftersom det "inte är deras produkt". Vilket man iofs kan förstå.

Även jag är tacksam för svar på hur man kan gå vidare

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-19 19:48
Ursprungligen av Dalle:

Har följt denna tråd med stort intresse!
För jag sitter i samma sits själv. Fast jag har Com Hem. I deras modem/rouer har jag stängt av själva router-funktionen och gjort dessa inställningarna i min Extreme.
Men jag kommer inte ut på nätet då. För att jag ska komma ut på nätet måste Com Hems modem agera router.
De i supporten på Com Hem vill absolut inte säga vad man kan göra för att få det att fungera. Eftersom det "inte är deras produkt". Vilket man iofs kan förstå.

Även jag är tacksam för svar på hur man kan gå vidare

Du kan göra likadant. Sätt din Airport Extreme i bryggläge!
Då fungerar den som switch och trådlös accesspunkt för nätet som ditt kombinerade modem och router står för.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-02-19 21:41

Direkt Ethernet ger förstås ett helstabilt Internet. Men inte med den mystiska Airport Extremen inkopplad.
Så på Telia ska nog inget skyllas.

Mystiken tätnar:
Jag satte extremen i bryggläge som föreslagits och då fungerar uppkopplingen till min macbook. Bra på sätt och vis, men:
- Airporten blinkar gult och säger att den inte har kontakt med internet (konstigt)
- Inga andra enheter tycks kunna nå ut på nätet via det trådlösa nätverket (provat med iphone och en windowsdator)
- Den har fungerat med samma modem utan att vara i bryggläge tidigare.

Eftersom det är fredag kväll tänker jag ge upp för idag och ta en öl istället. (Sierra Nevada Pale Ale - rekomenderas!)
Tack för all hjälp. ska ta nya tag med detta imorgon.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 07:27

>>Niklas99
Kolla inställningarna för det trådlösa nätet i AirPort-verktyg!
Det brukar stå i klartext varför lampan blinkar gult. Det kan t ex stå att den inte hittar några DNS-servrar. Ställ in AirPort Extreme så att den skapar ett trådlöst nät!

Fortsätt sen med att stänga av krypteringen.
När allting fungerar så kan du slå på krypteringen igen. Men vänta med det så länge så kan vi utesluta det som felkälla.

Ursprungligen av Macus:

>>Niklas99
Kolla inställningarna för det trådlösa nätet i AirPort-verktyg!
Det brukar stå i klartext varför lampan blinkar gult. Det kan t ex stå att den inte hittar några DNS-servrar. Ställ in AirPort Extreme så att den skapar ett trådlöst nät!

Fortsätt sen med att stänga av krypteringen.
När allting fungerar så kan du slå på krypteringen igen. Men vänta med det så länge så kan vi utesluta det som felkälla.

Det har möjligen blivit lite krånglar ändå (suck). Följade har hänt idag:
1. Testade om jag hade kontakt via en kontrollfunkion på telias hemsida där man anger sitt telefonnr. (använde annan uppkoppling såklart.) Det visade sig att stationen inte har kontakt med modemet. (Dock lyser DSL lampan alltid grönt efter uppstart)
2. Ringde telia som förslog att jag skulle koppla ur telefoner och annan utrustning och sedan försöka igen.
3. Gjorde detta efter någon timmes snöskottning, varvid uppkoppling med macbook direkt till modemet funkade och gav ip-nr 81.231.xxx.xxx
4. Kopplade in telefoner och därefter airport extrem i bryggläge med kryptering avslagen. Det funkade fint. Var glad som en lärka. Provade även med datorn omstardad med windows xp och det funkade. Dock ville min iPhone inte använda wifi för internet, men väl för kontakt med datorn (synkning av "Things").
Dock säger airportverktyget att det inte finns någon "giltig ip-adress" och blinkar gult trots att den ger trådlös internetåtkomst.
5. Efter att ha väntat ca 30 min till funkar det inte längre. (skit!)
Systeminställningar säger att "airport har den egentilldelade ip-adressen 169.252.20.54 och kommer inte att kunna ansluta till internet".
Vid ny koll av mitt abonemang via telias hemsida får jag åter beskedet
"Vi hittar inget fel i din tjänst men ditt modem verkar inte ha någon kontakt med stationen".

Om Marcus eller någon annan klok person fortfarande orkar med detta krångel undrar jag:
a. Den stund det funkade hade min dator ip-nr 81.231.xxx.xxx. Indikerar det att jag satt bakom en router eller inte? ( Lite olika besked huruvida Zyxel P-660H-DI Triple Play har routerfunktion)
b. Kan den typ av felmedelande jag fått om att stationen inte får kontakt med modemet orsakas av något inkopplat efter modemet såsom airport extreme eller min dator, eller är det så att jag har en opålitlig uppkoppling fram till modemet.
c. Vad är en egentilldelad ip-adress och varför har jag plötsligt en sådan?
d. Vad ska jag ta mig till.

Tack på förhand. Ha en fortsatt trevlig kväll/helg!

Det känns som om jag har ett liknande problem iaf med Airporten (har inget modem). Har fn ingen dator utan använder enbart min iPod Touch.

Omkring Kl 23.11 igår kväll upphörde min möjlighet att ansluta till internet. Jag kan komma åt mitt trådlösa nätverk men så fort jag försöker komma ut på nätet så dröjer det inte länge förrän ett "...server stopped responding"-meddelande dyker upp på skärmen. Jag har pluggat ur Airporten fyra gånger denna morgon utan att det givit något resultat. Just nu använder jag mig av en grannes olåsta nätverk o genom detta har jag också kunnat kolla efter eventuella driftstörningar hos min isp(Bahnhof) o stadsnätet (Servanet) -finns inga rapporterade fel. Detta problem har uppstått tidigare men har löst sig efter en stund. Min Airport inhandlades i oktober(före uppdateringen)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 12:04

>Corgito ergo Mac
Det kan ju vara på det viset att stadsnätet använder sig av trådlösa länkar på hustaken som inte fungerar så bra just nu p g a all snö på antennerna.

Men du måste väl ha ett eget modem? Starta om det i så fall!
Eller kör du alltid på grannens nät?

Ursprungligen av Macus:

>Corgito ergo Mac
Det kan ju vara på det viset att stadsnätet använder sig av trådlösa länkar på hustaken som inte fungerar så bra just nu p g a all snö på antennerna.

Men du måste väl ha ett eget modem? Starta om det i så fall!
Eller kör du alltid på grannens nät?

Inga antenner. Min anslutning ser ut så här:: Fiber från stadsnätet till fastighetens switch i källaren, tp-kabel till lägenheterna o nej jag har inget modem för det behövs inte. Stadsnätet består inte heller av trådlösa länkar på hustaken utan av fiber. Läs gärna mer på följande adress om du inte tror mig : Servanet

jag kör bara på grannens nät nu när min egen anslutning inte vill funka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 12:26

I så fall så är det väl fel någonstans hos Bahnhof. Det kan ju vara deras DNS-servrar som inte fungerar exempelvis, men då brukar AirPort:en blinka gult.

Det är ju lite svårt att kolla inställningarna på din AirPort Express om du inte har en dator med AirPort-verktyg. Då går det ju inte kolla om du får IP-adress och DNS-adresserna m m.

Du skulle ju kunna göra en reset på AirPorten genom att trycka in den lilla knappen!

Försökte att ansluta igen genom det egna men det meddelande jag fick nu var att jag inte var ansluten till internet. Lampan på Airporten lyser grönt. En möjlighet jag funderar på är om switchen i källaren krånglar, ska kolla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 12:34
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Försökte att ansluta igen genom det egna men det meddelande jag fick nu var att jag inte var ansluten till internet. Lampan på Airporten lyser grönt. En möjlighet jag funderar på är om switchen i källaren krånglar, ska kolla.

Starta om switchen i vilket fall!

Men hade det varit switchen som knasade så hade ju inte grannens nät funkat heller, om han bor i samma hus.

Jag tror mer på att det är din AirPort Express som har hängt upp sig. Testa att göra en reset på den!

Senast redigerat 2010-02-20 12:45
Ursprungligen av Macus:

Starta om switchen i vilket fall!

Men hade det varit switchen som knasade så hade ju inte grannens nät funkat heller, om han bor i samma hus.

Jag tror mer på att det är din AirPort Express som har hängt upp sig. Testa att göra en reset på den!

Men kommer jagatt kunna ansluta till Airporten från min Touch efter att jag reset'at den. Måste jag inte ha en dator för att fixa inställningar o så?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-20 15:44

Efter reset så fungerar AirPort Express som en router med öppet trådlöst nätverk.
Men du kan kanske låna en dator för att kolla inställningarna?

Ska du inte skaffa en dator?

Ursprungligen av Macus:

Efter reset så fungerar AirPort Express som en router med öppet trådlöst nätverk.
Men du kan kanske låna en dator för att kolla inställningarna?

Ska du inte skaffa en dator?

Jodå men jag inväntar envist en eventuell iMac-uppdatering som kan komma de närmaste veckorna. Under tiden fixar jag till mitt skrivbord med bla. Effektivare kabeldragning.

Problemet löst men vete 17 hur...

Ursprungligen av Macus:

Efter reset så fungerar AirPort Express som en router med öppet trådlöst nätverk.
Men du kan kanske låna en dator för att kolla inställningarna?

Ska du inte skaffa en dator?

Jag sparkade liv i min gamla pm8600 m G3'a. Yänkte jag kunde starta upp den i Jahuar som råkar vara installerat på den o kanske på den vägen fixa till Airporten efter ev reset(väntade med resetten tills öket funkade...). Jag fick dock inte Jaguar att funka, startup-bolden ser ut ungefär som en pausad vhs-kasett. Däremot verkar det som om jag väckt nätverket till liv i samband med att jag under os9.2.1 med Exploder testade att surfa lite-vilket funkade. Slutresultatet/kontentan är att nu funkar mitt tråflösa igen-utan reset. Vete fanken hur det gick till, måste va nåt tekniskt

Ursäkta stavfelen, börjar bli lite trött på att bara ha Touchen tangentbord...

Senast redigerat 2010-02-22 09:05
Bevaka tråden