Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroom Smart Collection

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver tips/hjälp med att Lightroom's Smart Collection funktion. Jag tycker att sökkriteriorna är för dåliga, eller så är det jag som använder dom felaktigt.

Låt oss säga att jag vill skapa en Smart Collection som skall söka fram en speciell person i arkivet, t.ex. en som heter Nisse Nilsen. Men om jag på några andra bilder i arkivet har två personer som heter Nisse Svenske och Lars Nilsen tillsammans på bild så får jag även upp de foton som dessa två är med på.

Så långt jag kan se i Lightroom 2 och 3 så finns inga sökkritera som kan hjälpa mig att undvika ovan problem. Aperture verkar ha löst problemet på annat vis då man får klicka för de nyckelord som programmet hittar. Därmed kan man söka fram exakt Nisse Nilsen, utan att få med dom två övriga.

Jag kan ju lägga till flera nyckelord kriteria i samma sökfunktion, men det blir inte bra då foton som faktiskt innehåller Nisse Nilsen tillsammans med antigen Nisse Svenske och/eller Lars Nilsen då inte blir med.

Så... det verkar inte finnas något sätt att söka fram exakt "Nisse Nilsen" i Lightroom, eller är lösningen precis framför näsan??

Nu har jag inte Lightroom, men vad händer om du sätter citationstecken kring sökbegreppet, såhär: "Nisse Nilsen"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har jag inte Lightroom, men vad händer om du sätter citationstecken kring sökbegreppet, såhär: "Nisse Nilsen"

Tyvärr så fungerar inte det. Jag har provat, men kan inte hitta någon sökfunktion som klarar uppgiften. Detta är mycket svagt av Adobe!!!!

Om du har synpunkter på vad som bör finnas i programmet så är det bättre att skicka dem till Adobe. Lightroom 3 är ju fortfarande i beta så det är inte uteslutet att vissa feature requests kan hinna införas innan leverans.

Det funkar fint för mig. Som exempel har jag 6 st bilder. 4 med nyckelord "Esther Eneling", 2 st med dels det nyckelordet, samt "Stina Eneling".

En Smart Collection som söker på Keyword - Contains - Eneling hittar givetvis alla 6 bilderna.
En Smart Collection som söker på Keyword - Contains All - Stina Eneling hittar bara de 2 med det nyckelordet.

Om jag förstått din frågeställning rätt så hävdar du att i sökning två, så borde även de fyra bilderna med nyckelordet "Esther Eneling" dykt upp då sökningen, och de fyra bilderna innehåller "Eneling"?

Hur ser ditt sökkriteria ut?

Hej,

mina nyckelord på personer är gjorda som "EFTERNAMN Förnam Mellannamn"
Problemet då är om jag söker med CONTAINS ALL på en person utan mellannamn så får jag även med alla som har mellannamn.

Mina sökkriterier är som följer:

KEYWORDS Contains all 'XXXX Marie' (där 'XXXX' är efternamnet)

Detta hittar alla 'XXXX Marie', samt alla 'XXXX Anna Marie'.

Jag tänkte att sätta ett filter till, "DOESNT CONTAIN", men då får jag ju inte fram bilderna som råkar innehålla båda personerna samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 10:53

Jag har försökt göra det du beskriver men inte fått det att funka. Frågade också på ett internationellt lightromforum men inte heller där hade de någon lösning.

- ett sätt kan var att namnge personerna på ett annat sätt tex Nisse_Nilsen och Nisse_Adam_Nilsen. Alltså med understreck. Mer jobb ja och inte helt som du vill men funkar

- du skrev att den typen av sökning du är ute efter funkar i Aperture. Berätta mer. Jag kan inte Aperture.

Ursprungligen av Bosse_K:

Jag har försökt göra det du beskriver men inte fått det att funka. Frågade också på ett internationellt lightromforum men inte heller där hade de någon lösning.

- ett sätt kan var att namnge personerna på ett annat sätt tex Nisse_Nilsen och Nisse_Adam_Nilsen. Alltså med understreck. Mer jobb ja och inte helt som du vill men funkar

- du skrev att den typen av sökning du är ute efter funkar i Aperture. Berätta mer. Jag kan inte Aperture.

Apertura har nyckelorden som sk egna individer. Man "bockar för" det eller dom nyckelord man vill söka efter. I LR så måste man skriva in dom som text.

1
Bevaka tråden