Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gillar du Firebug? Missa inte Web Inspector i Safari.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Safari 3 kom ut noterade jag i en tråd att Safari 3 hade fått en ny funktion som hette Web Inspector. Nu har det gått nästan två och ett halvt år sedan dess och Web Inspector har utvecklats rejält och mer är på gång.

För alla som håller på med seriös CSS-knackning, avancerade javascript-programmering, AJAX-sidor mm så finns det ett helt ovärderligt verktyg till Firefox som heter Firebug. (En gång i tiden var tillägget Web Developer herren på täppan, men sen kom Firebug.)

Firebug gör att man kan detaljstudera element i DOM-trädet, se exakt vilja CSS-stilar som gäller för precis det elementet, ändra i CSS-koden och se vad som händer, debugga javascript och AJAX mm. Jag kan inte nog understryka hur mycket nytta jag haft av det och jag tror inte jag är ensam om det.

Men Firefox/Firebug har på senare tid fått sig en seriös konkurrent i Safari/Web Inspector.

Web Inspector är en rätt dold finess i Safari, man måste gå in under Inställningar -> Avancerat och kryssa för Visa utvecklarmenyn i meny raden. Därefter kan man högerklicka på ett element i en webbsida och välja Granska element.

Det som kanske är mest intressant med Web Inspector är den rasande utvecklingstakten. Idag har WebKit-teamet sammanfattat alla kommande nyheter i Web Inspector:

Surfin’ Safari: Web Inspector Updates

Dessa nyheter finns redan att tillgå för de som kör WebKit Nightly, för de som använder vanliga Safari kommer de att dyka upp i en framtida uppdatering från Apple. Flera av dessa nyheter gör också att Web Inspector på allvar kan vara ett alternativ i klass med till Firebug.

Såhär kan det se ut i nya Web Inspector:

En fin grej med att Web Inspector finns i WebKit är att det - så vitt jag vet - också finns i andra webbläsare, åtminstone Google Chrome.

Tack för detta tips Adrian! Jag skrev något liknande på min site nyss.

mycket trevligt tillägg.

  • Medlem
  • 2009-11-26 13:54

Är själv en flitig användare av WI, tillsammans med de olika valideringstjänsterna som finns de enda kontroll- och felsökningsverktyg jag använder.

Helt underbart, har verkligen väntat på att kunna ersätta Firefox och Firebug efter flertalet krascher. Nu blir det Safari FTW! Tack!

Ursprungligen av Adrian B:

En fin grej med att Web Inspector finns i WebKit är att det - så vitt jag vet - också finns i andra webbläsare, åtminstone Google Chrome.

Jag har kontrollerat detta nu och det stämmer, Chrome innehåller denna nya fina Web Inspector.

WebKit-teamet ligger inte på latsidan, nu har Web Inspector blivit ännu bättre:

Surfin’ Safari - Blog Archive More Web Inspector Updates

Massor av godsaker för webbutvecklare! Jag måste erkänna att det finns mer där än jag för närvarande har kompetensen att ta till mig...

Som vanligt dröjer det innan detta dyker upp i vanliga Safari, men funktionerna finns i WebKits nattbyggen och för de som prenumererar på Chromium Dev Channel.

1
Bevaka tråden