Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Husbygge: Ljudzoner med massa Airport Express?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att bygga ett hus. Vi ska ha en multiroom-system, på något vis. Detta kräver specialförstäkare, väggkontroller, inbyggnads-högtalare.

Välkommen

En Mac:igare lösning vore en massa expresser, som över ethernet är kopplade till routern. Expresserna skulle fysiskt ligga i MDF-lådan, bakom inbyggnadshögtalaren. Till MDF-lådan behövs alltså ethernet+el.

Vad tror ni? Känner någon till om det finns aktiva inbyggnads-högtalare som skulle fungera?

Vad tror ni allmänt om denna lösning jmf med att ha en järnklump i en garderob någonstans?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 13:06

Tänk på att du måste kunna komma åt dina AirPort Express ibland för att kunna starta om dem.
Det är inte helt säkert att du kan nå dem via nätet om någon har hängt upp sig.
Min erfarenhet är att någon gång ibland så måste man bryta strömmen så att Express:en får starta om. Men det kan du kanske lösa med en strömbrytare på utsidan av lådan. Tänk på att det är viktigt med ventilation också. Därför är det bättre med passiva högtalare i väggarna.

Men jag hade nog hellre satsat på en Apple-lösning än en Sonos-variant eller B&O. Man får helt enkelt mer för pengarna. B&O har annars en del snygga aktiva högtalare t ex Beolab 8000. Men ingen för inbyggnad, förutom en lite mindre en tänkt för badrum.

Jag hade nog valt att ha en rejäl receiver med en AppleTV i vardagsrummet kopplad till vanliga passiva inbyggnadshögtalare. AppleTV:n ersätter en AirPort Express eftersom att det går att strömma till den precis på samma sätt. Dessutom går den att styra med iPhone.
Sen skulle jag komplettera med AirPort Express i övriga rum och kombinera dem med antingen aktiva högtalare eller ljudanläggning med passiva högtalare.

Ungefär så ser det ut hemma hos mig. Förutom att mina högtalare och övrig utrustning inte är inbyggda i väggarna. I sovrummet har jag en aktiv högtalare med iPod-docka kopplad till TV:n.
I arbetsrummet en separat ljudanläggning med en AirPort Express. Jag kan från vilken dator, AppleTV:n eller iPod touch/iPhone välja om jag vill spela musik i vardagsrummet eller i arbetsrummet. Vill jag så kan jag skaffa fler Airport Express om jag vill ha fler fjärrhögtalare i fler rum t ex köket eller sovrummet. Men jag tycker att det går lika bra att bära med sig en iPod och docka den på plats.

B&O - för dyrt.
Sonos - nej tack. Då blir det hellre Expresser.
Värme - är det ett problem om jag bygger rejäla lådor på 20cm djup?
Omstarter - du har en poäng. Får bli en propp för expresserna i MDF-lådorna.

Kommer tillbaka till: FINNS DET AKTIVA INBYGGNADSHÖGTALARE?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:02

Ja, det finns. Googla på active in-wall speaker!
World's First Active In-Wall Speakers

Usch. Det verkar dyrt och lång ifrån standard.

Det blir nog OPUS 300, med en FM.tuner, 2-3 expresser på inputs.

Det hade varit najs med en renodlad Mac-lösning, men då verkar det bli förstärkare i vart enda hörn av huset.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:17

Vad kostar en Opus 300?

Jag tycker att det känns lite omodernt med alla kabeldragningar som krävs med Opus 300.

Bygger man upp en lösning med Apples prylar så körs ju allting trådlöst.
Och då behövs det ju inte någon Opus 300 som säkert kostar en slant den med.

En Opus kostar 1150 pund om man får bra pris, 13000:-.
---------------
Centralenhet.
4x2 högtalarpar
4 kontrollpaneler.

Applelösning
------------------
4 Expresser
4x2 högtalarpar (aktiva, alt fyra små förstärkare) Kostnad - ?

Till OPUS:en kan man såklart plugga in ett antal expresser om man vill, 6 input. Såhär ser väggpanelen ut som sitter i varje rum (där du väljer input, styr ljudet):

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 15:46

Jo, men vitsen med Apple Express är ju att man sprider ut dem. En i varje rum. Sen knyter man ihop dem trådlöst. Då slipper man ju all kabeldragning (förutom högtalarkablarna i resp. rum).

Om du har tänkt att samla alla AirPort Express i en låda och sen dra kablar från den lådan, så blir det ju kaka på kaka och dessutom en jäkla massa kablar i väggarna helt i onödan.

Sen styr du ljudet antingen från iTunes, iPhonen, iPod touch eller iPad. Då behövs det inga väggpaneler. Väggpaneler känns ju bara så 1900-tal.

Tänk på att AirPort Express har optisk SPDIF-anslutning. Då kan man använda aktiva högtalare från exempelvis Logitech. Deras lite bättre 5.1-paket för PC och Mac har optisk ljudingång samt stöd för Doby Digital. Satelliterna går att montera direkt på väggen. Och högtalarkablarna kan man dra inne i väggen.

Ang kabeldragningar - det är inget problem. Blir inte alla expresser stabilare i sinnet om jag kopplar dom med ethernet till en extreme?

Nu vacklar jag åt expresser igen. Men det känns superdumt med en hel hög av förstärkare, istället för en.

Det ska vara infällda tak/vägg-högtalare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 19:23

Jag tycker att det verkar superdumt med en hög med Express:er.
Ska du ändå dra kablar så behövs det ju inte fler än en AirPort Express.
Sen har du ju väggpaneler där du väljer var någonstans det ska komma ljud.
Omodernt och inte särskilt smart. Typisk 1900-tals-lösning.

Helst vill man ju slippa kablar och kunna välja på spelaren (exempelvis dator, iPhone eller AppleTV) var någonstans ljudet ska komma ut. Dessutom så finns det ju små smidiga 2-kanalsförstärkare eller aktiva högtalare om man inte vill ha klumpiga förstärkare överallt.

Express:er går att koppla in på en befintlig Apple Extreme router med ethernet om man konfigurerar ett WDS-nät. Men min erfarenhet av WDS är att det väldigt stabilt även när man kör trådlöst. Själv så har jag en trådlös WDS-brygga mellan två våningsplan i vårt hus. Sen har jag blandat lite med både trådbundet och trådlöst. Men i princip så skulle jag kunna köra trådlöst till och från alla enheter.
Men jag har valt att ha några stationära datorer på trådbundet. De flyttas ju inte omkring. Macen i arbetsrummet står så nära Express:en att jag kan lika gärna koppla in den direkt på Express:en som att köpa ett trådlöst nätverkskort till den. Jag har även en skrivare inkopplad på Express:en i arbetsrummet. På så vis så blir den tillgänglig i hela nätet. Jag använder m a o alla funktionerna i min Airport Express; nätverksbrygga, accesspunkt, AirTunes och skrivarserver.

Senast redigerat 2010-02-16 19:40

>Macus.

Läs igen vad jag söker för lösning. Jag är diskuterar inte nätverk till datorer/skrivare, utan att snyggt användbart MUSIKsystem. Jag skiter i om man kan koppla skrivare till expresser. Min erfarenhet är att WDS inte är särskilt stabilt trådlöst. Har det hemma i en 180kvm lägenhet, är inte nöjd. Dessutom dålig prestanda. Tänker inte bygga ett trådlöst WDS-system när jag kan dra ethernet i väggarna. Men det hör inte hit - jag pratar ljudlösning.

Vill jag ha möjlighet att ha OLIKA ljud i de olika rummens inbyggda vägg/tak-högtalare. Då blir det ju ett flertal expresser. Ej "superdumt" tänkt. (Hur streamar du med EN express, FLERA ljud i olika rum?!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 00:53

iJohannes,

Trådlöst i all ära…men jag skulle definitivt satsa på trådbundet ljud!!

- Eftersom du ändå måste dra rör för nätspänning till dina aktiva högtalare så är det ju en marginell investering att dra extra rör för just ljudkablaget!! Det är inte rören & dosorna som kostar pengar…det är arbetet att komplettera senare som kostar…

- Med rör i väggarna är du säkrad inför framtiden…då du inledningsvis drar koppar i dessa rör…för att i framtiden ersätta det med ex.v. fiber.

- Du kommer med stor säkerhet att byta ut din aktiva utrustning under åren…och saknar du då möjligheten att ansluta dina högtalare via kabel/fiber har du målat in dig i ett hörn…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • 2010-02-17 07:07
Ursprungligen av Torkel:

iJohannes,

Trådlöst i all ära…men jag skulle definitivt satsa på trådbundet ljud!!

- Eftersom du ändå måste dra rör för nätspänning till dina aktiva högtalare så är det ju en marginell investering att dra extra rör för just ljudkablaget!! Det är inte rören & dosorna som kostar pengar…det är arbetet att komplettera senare som kostar…

- Med rör i väggarna är du säkrad inför framtiden…då du inledningsvis drar koppar i dessa rör…för att i framtiden ersätta det med ex.v. fiber.

- Du kommer med stor säkerhet att byta ut din aktiva utrustning under åren…och saknar du då möjligheten att ansluta dina högtalare via kabel/fiber har du målat in dig i ett hörn…

Lycka till,

- Torkel

Instämmer. Eftersom högtalarna ska byggas fast är du inte så beroende av mobiltet.

> Torkel/Baron.

Håller med. Det blir ändå massa trådlösa signaler: larm, telefoner, golvvärme (ja, no shit, den signalerar trådlöst tyvärr), WLAN. Den fasta installationen som kan köras trådburet ska köras trådburet. Jag har vänt och vridit på detta. Valen jag identifierat är:

--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
1. RIKTIGT MULTIROOMSYSTEM
+kan gömmas i tvättstugan
+ Solid lösning. Allt stängs av med en knapptryckning på en fjärrkontroll.
- Lite 1900-tal, styrs med väggpaneler, ingen dator/iPhone-integration.

2. MASSA EXPRESSER (en per zon). Ethernetkopplade.
+Kan styras från iPhones/iTunes.
+Airfoil
-En förstärkare per express.
-Datorberoende. Ej användarvänligt för icke-insatta.

3. SONOS.
Jag ratade denna lösning förra veckan när jag var på HiFi-klubben, men har börjat tänka om.

Sonos ger ett multiroom-system, på plussidan ses:
+användarvänligt.
+ej sep "musiknätverk", utan del av vanliga LANet.
+ej datorberoende. (iTunes-bibl på NAS/Time Capsule)
+bra fjärr, alt iPhone/Mac/iPod styrt.
+Sverige Radio kan streamas.
-fortfarande en förstärkare per zon, men det får jag nog ställa in mig på.
-Fungerar ej med Spotify, som expresserna gör.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------

PRISMÄSSIGT.
4 zoner multirom, inkl takhögtalare - kring 15/20 Kkr.
1 zon sonos (ZP120), inkl takhögtalare - kring 5Kkr (köper i USA)
1 zon express, inkl takhögtalare, inkl mkt enkel amp -kring 3-4Kkr.

DET BLIR NOG ETT SONOS-SYSTEM!

Frågan nu är - var ska dom stå?!
En stapel i en garderob och långa högtalarkablar?
I resp rum (mer stöldrisk, exponerade) ethernetkopplade och kortare högtalarkablar till taket?

Senast redigerat 2010-02-17 12:33
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-17 14:46
Ursprungligen av iJohannes:

DET BLIR NOG ETT SONOS-SYSTEM!

Frågan nu är - var ska dom stå?!
En stapel i en garderob och långa högtalarkablar?
I resp rum (mer stöldrisk, exponerade) ethernetkopplade och kortare högtalarkablar till taket?

Bygg en låda som är 2 meter i kubik och gräv sen ner skiten i trädgården. Sen drar du ett 40-tumsrör av pansarplåt ända in i huset. Då kan du krypa ut och knäppa på och av systemet när du vill. Du slipper ha någon som helst utrustning inomhus. Om röret utformas som en trumpet så kan alla högtalarna stå på samma ställe.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 12:36

iJohannes,

Innan du slår till på ett SONOS-System…har du kollat in:

ROSIE

…från Savant Systems LLC

Lycka till…

- Torkel

-> Torkel

Nej, det har jag missat. Haha - jag blir tokig!!!
Kan inte Apple bara släppa en multiroom lösning som är... bäst.

Hm... Det ser fantastiskt bra ut. Men så himla ospecifik hemsida - hur fungerar det exakt. Vilka värmesystem kan kopplas in exempelvis? Kostnader.. vill jag veta?

Senast redigerat 2010-02-17 13:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 14:05

iJohannes,

Här hittar du en förteckning över Savants samarbetspartners…vilket ger en hint om vad som kan integreras i deras lösning!

Misstänker startkt att deras lösning inte är billig…men man kan ju altid börja "smått"…för att sedan bygga ut…

Saxat från deras sidor…:

"Routing your music choices is as easy as tapping the screen of your iPhone to pick a room, “swiping” through a song or album list to select music from your iTunes® digital media server, and then tapping the selection to initiate play in the desired zones. The iPhone application also provides full two-way multimedia and multi-room audio control including searching by album artwork and independent volume and mute command of each zone. "

- Torkel

Nu har jag fyllt i deras kontaktformulär. Undrar om det finns en svensk återförsäljare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 16:06

Problemet som jag ser det med Express är följande:

Man kan bara ha 5 stycken.
Man kan bara köra ut en iTunes till ett eller flera rum, inte olika spellistor utan att involvera flera datorer.
Airfoil i all ära men det funkar inte helt felfritt är min erfarenhet, och jag får dåndimpen på avbrott i musiken titt som tätt.

En fråga angående Sonos, kan den använda iTunesbiblioteket?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-17 16:50

Minns jag helt tokigt?

Men visst finns det väl redan en stor diskussion skapad av en någon här (som jag inte minns namnet på) som byggde om/nytt hus och installerade massa fina multirumsgrejer och inbyggda högtalare utan synlig kabeldragning. Det måste ju finnas några tips i den diskussionen.

Edit: Jag är ganska nästan säker på att det är den här användaren http://www.99.se/naetverk-saekerhet/239558-hur-ser-era-medianaetverk-ut-hemma.html#post1492472 som visade upp en massa fina bilder också.

Senast redigerat 2010-02-17 17:08

-> Trineo

Genom att ha flera kopior av Airfoil har jag lyckats stream olika programs ljud till olika expresser. Typ Spotify till vardagsrummet ooch iTunes till köket. Men, visst, eg Sonos känns mer stabil. iTunes-bibl kan användas i Sonos (som ligger på påslagen dator/NAS/capsule).

-> Mija

Tack för tipset. Ska läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 10:33

Visst kan man köra flera instanser, men det lär ju inte göra hela ljuduppspelningen mer stabil och det lilla jag testat det så är det långt ifrån stabilt redan med en instans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-19 09:03

Ingen som kör Squeezebox?
Logitech® Squeezebox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 01:39

iJohannes,

Kolla in:

Netstreams

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2010-03-03 19:33

-> Torkel

Savants copy-paste svar:
------------------------
Hi,
Thank You for your interest in Savant Systems.
Savant is aggressively obtaining compliances to serve the growing demand from Consumers and Installers overseas. Currently, Savant has distribution partners in Canada, Brazil, Australia and New Zealand.

For other parts of the world, Savant is in the process of determining the most effective distribution channel and model in order to successfully and seamlessly deliver the ROSIE product family to all. Bla, bla, bla...
------------------------

->Trineo
Squeezebox har väl ingen enhet med inbyggd förstärkare för eg takhögtalare. Deras kontroller är väl IR-fjärrar och inte som Sonos (över IP - iPod/iPhone/sonos-kontrollen).

->Torkel
Får se om jag orkar läsa på ytterligare en leverantör. Det ser lite OPUS ut, med väggpaneler osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 09:17
Ursprungligen av iJohannes:

->Trineo
Squeezebox har väl ingen enhet med inbyggd förstärkare för eg takhögtalare. Deras kontroller är väl IR-fjärrar och inte som Sonos (över IP - iPod/iPhone/sonos-kontrollen).

Tror det blev lite fel här, jag rekommenderar inte Squeeze... snarare Sonos.
Synd bara att deras enheter skall vara så satans dyra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 09:00

Nej, Squeezebox har ingen förstärkare för högtalare inbyggd. Men det finns högtalare med inbyggda förstärkare som då kopplas direkt till Squeezen.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, Squeezebox har ingen förstärkare för högtalare inbyggd. Men det finns högtalare med inbyggda förstärkare som då kopplas direkt till Squeezen.

Ja, men snackar vi takhögtalare med den funktionen blir det skitdyrt.

1
Bevaka tråden