Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook kan ej läsa långa/stora dvd-filmer!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook har fått för sig att inte vilja montera (och således läsa) vissa skivor.
Efter lite tester med olika skivor tycker jag mig se ett mönster.

Musik-cd är inga problem.

OSX installations-skiva inget problem.

Brända 4,7GB-dvd med långa filmer inga problem.

Köp-DVD skivor där filmen är max ca. 90 minuter, och inte så mycket extramaterial går bra.

Köp-DVD skivor där filmen är längre än typ 90 minuter, eller där det finns mycket extramaterial monteras EJ!

Det verkar som att köp-dvd som är långa inte monteras.
Man stoppar i skivan, den varvar upp 3 gånger sedan spottas den ut.

Kan det vara så att dvd-läsaren inte längre kan hantera dubbla lager...typ?

Kan det orsakas av smuts? (jag har kört netonnet's dvd-rengörings-skiva utan resultat)

Kan det vara mjukvaru/firmware relaterat?

Kan dvd-läsaren vara utsliten efter normal användning i 3,5 år?

Ska man ta isär skiten och kolla efter obehöriga föremål inne i dvd-läsaren?

Någon som har några ideer?

mvh
Pelle

  • Medlem
  • 2010-02-16 15:20

”Kan det vara så att dvd-läsaren inte längre kan hantera dubbla lager...typ?”

Ja, det är troligen så. Jag röstar på smuts och skit och eventuellt slitage. 3,5 år är ganska länge. Tveksamt om det är någon idé att ta isär den för att rensa skit. Köp hellre en ny, de är inte så värst dyra.

Ja, det kanske är läge för en ny. Jag får googla lite om vart man kan köpa en som passar. Jag antar att man beställer en billigast på nätet någonstans.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-02-16 21:04

Detta kanske inte har

med saken att göra, men jag har haft problem med att formatera och även läsa vissa DVD-skivor efter jag installerat 10.6, det löste sig för mig med att jag ställde in 32-bitars för Skivverktyg, efter det inga problem, det kostar inget att testa.

Kör 10.4.11!

DigitalInn vill ha 3500:- för att byta ut superdriven...!!!
Macoteket har rekonditionerade utbytesenheter för 1869:-...!!!

Rövarpriser!

Finns det inte billigare???

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-17 09:00

Testa med en rengöringsskiva från Classe. 59 kr. Jag har skrivit det i flera trådar förut och de flesta har haft nytta av den. Det kan vara lite skit på laseroptiken bara.

Ursprungligen av Konrad:

Testa med en rengöringsskiva från Classe. 59 kr. Jag har skrivit det i flera trådar förut och de flesta har haft nytta av den. Det kan vara lite skit på laseroptiken bara.

Han har redan provat med rengöringsskiva - se inlägg #1.

Har nu tagit bort dvd'n och öppnat den enligt instruktioner på...
Installing MacBook Core Duo Optical Drive Replacement - iFixit

Såg inget mekaniskt fel eller skräp (använde lupp och var ganska noggrann).
Det var lite damm (fast inte på linsen) så jag blåste rent med tryckluft på burk.
Passade på att blåsa bort övrigt damm i burken. Det var mest runt fläkten, men mindre än jag trodde.
Satte ihop allting.

Funkar precis som förut!!!

Felet kvarstår.

Måste säga att felet är väldigt stabilt. Det går verkligen aldrig att spela upp långa köpefilmer...men korta går bra...varje gång man provar.

Jag tycker i dagsläget inte att det är värt 2000:- att chansa med en ny drive...
Får klara mej utan långa dvd-filmer så länge.

Fick råd av en handlare att köpa externa usb-brännarn till MacBook Air för typ 950:-.
Han trodde den funkade...fast då får man ju en extraburk som slaskar runt.

Undrar just vad det sitter för intern dvd-brännare inne i den burken. Tänk om den skulle passa. Men det vore väl lite konstigt eftersom den är så "billig".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-18 00:09

Tyvärr tror jag inte den externa Superdriven för MacBook Air med vanliga MacBook... (Den kräver tydligen mer ström än de vanliga portarna levererar.)

Edit: Men det finns tydligen ett sätt att få den att fungera

1
Bevaka tråden