Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärm för interface design

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skall köpa in två skärmar till mina designers. Vi jobbar med webb-design och design av windowsapplikationer. Det handlar således inte om tryckt material. Det vi designar kommer enbart synas/tittas på - när våra kunder använder våra program (system för bokföring och administration) på sina egna datorer. Frågan är - vad för skärm lämpar sig? Färgkalibrering etc - hur viktigt är det?

skall man ha en sån här:
Macoteket - NEC 26" MultiSync 2690WUXi2 svart - 107% Adobe RGB, 12bit

eller räcker en sån här:
Macoteket - LG 26" TFT W2600HP-BF Widescreen

vad jag har hört är att följande paneler är att föredra:
S-IPS, AS-IPS,H-IPS

tack på förhand,
fredrik

I så fall skulle jag föreslå att ni använder samma sorts skärmar som era kunder använder då det är där det kommer att visas. Såvida de inte använder färgkalibrering och den typen av skärm har jag svårt att motivera för den typen av skärm. Det skulle möjligen vara om ni använder väldigt mycket och avancerad grafik. Se naturligtvis även till att de är behagliga för er att arbeta med, det kan vara nog så viktigt.

hej marcus,

vi har "referensskärmar" - typ ganska dåliga med dålig kontrast - för att testa mot för det är ofta det våra kunder köper. lågbudgetskärmar. men det är bra när man designar att "se ordentligt".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-19 17:17

Måste säga att jag har goda erfarenheter av Apples och Dells skärmar. Apple ligger någonstans mitt emellan de två du länkar till och Dell är billigare. Om du inte ska kalibrera så tycker jag det är slöseri att köpa en kalibreringsanpassad skärm...

Apples nya 24"-are är väl perfekta i sammanhanget. Frågan är bara hur det är med det där minidisplaytjafset?

tack för tips. skall kolla på dell's...mina designers - sitter utomlands - kör på pc :-/

Jag skulle rekommendera Nec's 26:a. Mest pga neutrala färger samt en dotpitch som är lite högre än normalt. Rätt bra att ha när man sitter på GUI-mocks har jag märkt.

tack för tips. skall kolla upp den.

vi har köpt in 2 HP LP2475W. Helt ok kvalitet. En tendens till skiftning i färg. Men till det priset klart godkänt (helst med tanke på att vi inte kör print).

HP LP2475W 24# WIDE TFT - H-IPS skärm med allt!

1
Bevaka tråden