Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig nätverkssymbol blinkar...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...när jag försöker starta datorn. Jag har en cd skiva inne(imac) så jag kopplade in bränaren och en cd med macos 9 men lyckas inte boot från den(ej heller macosx).
Detta hände när jag hade valt att starta från MacOS9 som sedan efter typ 10min använding hängde sig. Jag startar datorn och vips så blinkar nätverksymbolen i macos9 och X.

Jätte tacksam för snabb hjälp, kan ju inte använda datorn anars.

Jag har precis laggt märket till att slumpmässiga slag mot tangetbordet och lång vänta resulterar i att nätverks ikonen ersätts med systemmapp ikonen. Jag kan inte boot från bränaren som sagt och har redan en cd i datorn(som jag inte får ut). Och startar jag om datorn så kommer nätverks ikonen upp igen,

snälla någon hjäp mig

Mata ut CD´n genom att starta om datorn och hålla ner musknappen vid uppstart.

Koppla bort din externa brännare, du bör starta datorn från den interna drivern. Du får ut skivan som finns i genom att trycka in ett litet gem, vid sidan om CD-släden.

Mata in din OSX skiva och starta om datorn.

ps. vilken iMac har du förresten? Flat screen eller den gamla?

/M

Jag har lyckas boot från både 9&X fast x vill installera X igen medans 9 vill "bara" radera hårdisken. Vad kan vara fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 20:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simon Edwardsson
Jag har lyckas boot från både 9&X fast x vill installera X igen medans 9 vill "bara" radera hårdisken. Vad kan vara fel?

Under system 9 CD vill radera din interna HD, det betyder att din hårddisk är allvarlig skadad. Där är Disk Warrior suuven att fixa problemet. Din HD blir alltså återskapad och fungerar bra igen.
Alltså vitamininjektion

Genom att boota från x och sedan boota från 9, sedan boota x och tillsist boot från 9 så lägs min hd ut på skrivbordet. Fast det ser att som att samma fel inträffar varje gång jag har använt 9 och startar om datorn. Så jag funderar på att installera om 9 utan att installera om x, går det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simon Edwardsson
Genom att boota från x och sedan boota från 9, sedan boota x och tillsist boot från 9 så lägs min hd ut på skrivbordet. Fast det ser att som att samma fel inträffar varje gång jag har använt 9 och startar om datorn. Så jag funderar på att installera om 9 utan att installera om x, går det?

Ja, du kan installera om system 9.
Men om du har Disk Warrior, så löser problemet snabbt.:cool:

1
Bevaka tråden