Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga program vill köra i Leopard

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en iMac G5 med Leopard på, och idag (när den var på) så ville den inte starta program. Det står att en del startar, men en del slutar bara hoppa. Inga fönster kommer upp men menyerna i menyraden fungerar (På de program som startar. Inte ens ikonerna uppe till höger i menyraden kommer upp när man startar, och när man trycker på "stäng av" så händer ingenting. (Finder och Systeminställningar startar inte)

Finns det någon eldsjäl där ute som kan hjälpa mig med min älskade iMac?

Du skriver inte vilka åtgärder du redan har provat, och då blir första frågan:

Har du provat att starta om datorn?
(om den inte reagerar på "Stäng av" så kan du hålla inne strömbrytaren några sekunder tills datorn stängs av)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver inte vilka åtgärder du redan har provat, och då blir första frågan:

Har du provat att starta om datorn?
(om den inte reagerar på "Stäng av" så kan du hålla inne strömbrytaren några sekunder tills datorn stängs av)

Jag har hållit in strömbrytaren och stängt av den på det sättet, ja

Ursprungligen av Cellomannen:

Jag har hållit in strömbrytaren och stängt av den på det sättet, ja

Och jag förmodar att felet kvarstår efter omstart.

Då kan väl nästa steg vara att köra Skivverktyg, för att se om det är något fel på din disk. Om det programmet inte heller startar så kan du köra det från en OSX-installations-skiva.

Och hittas inget där, så kör Apple Hardware Test. Den finns på installationsskivan som medföljde datorn.

Körde Panther's Skivverktyg, och det sa att en disk var trasig. När jag försökte reparera den trasiga disken sa den att det inte gick. Blir det till att köpa en ny hårddisk nu då?

Ursprungligen av Cellomannen:

Körde Panther's Skivverktyg...

Varför körde du Skivverktyg från Panther? Ta din Leopard-DVD, och kör Skivverktyg från den - ju nyare desto bättre.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför körde du Skivverktyg från Panther? Ta din Leopard-DVD, och kör Skivverktyg från den - ju nyare desto bättre.

Jag köpte datorn begagnad, och han jag köpte den av glömde skicka med skivan. men jag kan kan köra med Tiger om ni vill

Ursprungligen av Cellomannen:

...Blir det till att köpa en ny hårddisk nu då?

Det är möjligt. Men du kan väl först följa de tips och råd du fått...

Jag gav två tips i mitt tidigare inlägg. Du har bara provat ett av dessa. Eller kanske ska vi säga att du bara har provat ett halvt tips, eftersom du körde Skivverktyg från ett äldre system än det installerade.

Ursprungligen av Cellomannen:

...glömde skicka med skivan...

Menar du att han glömde skicka med Leopard-skivan, eller installationsskivan som medföljde datorn, eller båda?

Om du inte har original-installationsskivan så har du ju ingen Apple Hardware Test. Då får du kanske köpa Disk Warrior eller något liknande verktygsprogram i stället.

Senast redigerat 2010-02-16 19:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Menar du att han glömde skicka med Leopard-skivan, eller installationsskivan som medföljde datorn, eller båda?...

Han skickade inte med Leopard, men Apple Hardware Test skickade han med. Jag kö extended test nu

Senast redigerat 2010-02-16 20:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Om du inte har original-installationsskivan så har du ju ingen Apple Hardware Test...

Jag har nu kört Apple Hardware test, men den fastnade på Memory i ca 1 timme, och sedan drog jag ur kontakten. Mass Storage gick igenom. Vad betyder det?

Skärpning nu, Cellomannen, från början sa du att du körde Leopard, och nu säger du att du körde Panthers skivverktyg.. Vd ska man tro, mer än att det blåser på månen.
Bästa hälsningar,
/bert

Mass storage är hårddisktest. Minnestest tar låååååång tid, så dra inte ur kontakten. Eller kryssa ur minnestestet, jag tror inte att minnesfel är problemet i det här läget. Se till att du får tag i Leopard-skivan, stoppa i den i datorn, starta om och håll ner "C"-knappen under uppstart. Välj "Arkivera och installera-spara användare och nätverksinställningar."

1
Bevaka tråden