Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera CD-R på gammal Mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 21:08

Jag har en fråga ang. en gammal Mac (SE/30). Har en extern CD-rom ansluten till den. När jag sätter i en tom CDr-skiva så hittar Macen inte den alls. Kör man istället en bränd CDr-skiva så säger Macen att den ska formateras och raderas, fast det kan den inte utan säger att skivan är låst. Vanliga musik-cd däremot går bra. Brukar man behöva formatera CDr? vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 10:39

Är det så att bara visa läsare läser brända skivor? i så fall köper jag gärna en sån om någon har (scsi). Sedan har jag som sagt aldrig hört talas om att CDr-skivor ska formateras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 10:45

Fungerar skivan i en annan dator, då vet du ju om det är fel på skivan.
Sätt in den i en ny dator och kolla om den är skriven i HFS+, då kan du inte läsa den med en SE/30.

Den hittar en Tom skiva och misstar den för en cd-rw (cd re-writable), som KAN fornatteras.
När den så försöker formattera kör den i berget - men den missuppfattar igen och påstår att skivan är låst.

För att kunna BRÄNNA cd måste du ha en cd-brännare, inte enbart en cd-läsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 11:29

Det är en vanlig läsare. Skivan är bränd i min Macbook Pro. Jag satte i skivan där nu och kollade på "visa info" och det står inget om HFS+ någonstans där iaf.

Ursprungligen av HeLe:

Det är en vanlig läsare. Skivan är bränd i min Macbook Pro. Jag satte i skivan där nu och kollade på "visa info" och det står inget om HFS+ någonstans där iaf.

Men alltså... Har du bara en CD-läsare så kan du ju bara läsa skivan, inte bränna den. För det behöver du ju en CD-brännare. Eller fattar jag dig fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 11:33

Ja skivan ska bara läsas av läsaren som är kopplad till SE/30:n. Skivan är redan bränd i Macbooken. Det är där brännaren finns!

Ursprungligen av HeLe:

Ja skivan ska bara läsas av läsaren som är kopplad till SE/30:n. Skivan är redan bränd i Macbooken. Det är där brännaren finns!

Jag läste verkligen slarvigt. Förlåt mig.

Det kan också vara så att läsaren är från tiden innan Brännare blev var mans egendom. Då får de problem läsa brända skivor. Det här brukar märkas tydligt på gamla bilstereos, de läser skivan du köpte på tappen, men inte skivan du bränner hemma.

På den tiden SE/30 hade läsare så användes den säkert enbart till att läsa tryckta CD-skivor - alltså sådana som innehåller "köpeprogram" - motsvarigheten till köpta skivor.

Det finns ett sätt få in saker i maskinen, firewire-delning. (Firewire target mode)
En firewirekabel mellan de båda maskinerna och sedan slår mat på SE/30'n och håller nere T tills skirvbordet syns. Håll tummarna för att det funkar för vi pratar ett glapp på 25 systemversioner här

Ursprungligen av Goflorp:

Det finns ett sätt få in saker i maskinen, firewire-delning. (Firewire target mode)
En firewirekabel mellan de båda maskinerna och sedan slår mat på SE/30'n och håller nere T tills skirvbordet syns. Håll tummarna för att det funkar för vi pratar ett glapp på 25 systemversioner här

Fast SE/30 kom innan FireWire fanns.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 12:04
Ursprungligen av Capeman:

Fast SE/30 kom innan FireWire fanns.

Det är SCSI-interfejs på SE 30 också. Finns inget annat och externa enheter är från Pre Big Bang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 13:02
Ursprungligen av Konrad:

Det är SCSI-interfejs på SE 30 också. Finns inget annat och externa enheter är från Pre Big Bang.

Nu är jag inte med alls. SE/30 har scsi men Macbook Pro har modernt firewire. Vad är det för slags kabel/adapter som funkar mellan dem?

Ursprungligen av HeLe:

Nu är jag inte med alls. SE/30 har scsi men Macbook Pro har modernt firewire. Vad är det för slags kabel/adapter som funkar mellan dem?

Har se/30 inte firewire är den biten rökt. My bad...

Nätverk? Sätta upp fildelning och ta det via inbyggda switchen i ADSL-modemet...?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 14:25
Ursprungligen av HeLe:

Nu är jag inte med alls. SE/30 har scsi men Macbook Pro har modernt firewire. Vad är det för slags kabel/adapter som funkar mellan dem?

Det var inte det jag menade. Jag menade att det blir problem eftersom SE 30 har ett omodernt interfejs och att det är därför det blir jobbigt, Om du inte har nån gammal SCSI-disk att kopiera till och sedan lyfta över den till ett kabinett med nyare gränssnitt? Fast inte för nytt, för då blir det nya problem med ATA respektive S-ATA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 11:48

Då behövs väl nån slags adapter mellan portarna på Macbook och SEn:n. De använder ju inte samma interface.
Annars finns ethernet också men i så fall behövs ett SE PDS kort till SE:n och de är svåra att få tag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 12:00

Ska testa CDRW med.

Jag hade ju lagt över CD skivan på 14 stycken 44Mb SyQuestar....
Där finns ju en väldokumenterad kompabilitet

I övrigt så går det att knyppla ihop ett nätverk och komma åt skivan det hållet.
På min första arbetsplats hade vi SE30 i nätverket. Dock lär du få problem att
hitta nätverkskort till den. Finns inte längre på hyllan......
/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 14:10

Zip är ett annat alternativ. Det är bara det att då behövs två stycken, en med usb och en med scsi och det blir lite för kostsamt för att föra över en fil.

USB-floppy är också ett alternativ, om det inte är gigantiska mängder data. En sådan kostar inte många kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 15:03

Filen är större än 1Mb. Splitta upp en fil på flera floppys funkar bara med såna filer som är förinställda för det, som jag förstått det.

1
Bevaka tråden