Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlängning av nätverk med Airport Express

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 14:25

Hej.
Vi har ett trådlöst modem från Com hem hemma som funkar bra. Till det har vi anslutit en Airport Express till stereon.
Men sen har vi en Airport Express över. Den har jag koppla tillnätverket och trott att den förlängde/förstärkte signalen. Egentligen behöver inte vi inte göra så, men vi har den.. så what the hey.

Men. Den är bara ansluten till vårt trådlösa nätverk upptäckte jag. Det är ju inte samma sak som att den förlänger/förstärker? Testade att ändra om den inställningen men då säger den ifrån om att det är någon inställning om WDA(?) som måste fixas bla bla.

har jag rätt, är den helt i onödan för tillfället?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-15 14:43

Din trådlösa basstation med integrerat modem är förmodligen en Netgear CG3100? Skriv gärna ut vilken utrustning som avses. Vi är inte tankeläsare någon här på forumet... Men jag gissar att felmeddelandet handlar om WDS och det stödjer inte CG3100 om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-15 15:01

Jag kan tyvärr inte hjälpa till då jag inte har några tekniska kunskaper. Men du får säkert god hjälp av någon av de många experter som finns här. Vill bara säga att jag har en AirPort Express Base Station i vardagsrummet för att förlänga signalen från mitt trådlösa modem och det fungerar toppenbra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 15:30

Eva: Hur har du konfigurerat upp det? Funderar nämligen på samma sak hemma

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-15 15:59
Ursprungligen av NBK:

Eva: Hur har du konfigurerat upp det? Funderar nämligen på samma sak hemma

Konfigurerat upp det? Ja, om jag det visste Jag är ju inte så teknisk som sagt . . .

Men jag har en AirPort Extreme i arbetsrummet och så har jag den ihoplänkad med min AirPort Express Base Station i vardagsrummet med hjälp av WDS.

Men det här har jag fått hjälp med att ställa in så jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, jag vet bara ATT det fungerar. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig.

Här kanske du kan hitta något: http://support.apple.com/kb/HT1515?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 16:16

Aha, du hade även en Airport Extreme, jag tolkade ditt inlägg som att du körde en icke apple router för ditt WAN och sedan en airport express, nu är jag med och vet hur det ska gå till Dock så är jag ute efter att köra min linksys 54GL och dd-wrt och en APE i vardagsrummet. Får fortsätta luska på det Tack ändå!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-02-15 17:11

Hakar på tråden jag med. Får inte till det med att utöka nätverket. Har en AirPort Express kopplat mot min router, och vill förlänga det med ytterligare en APE. Det verkar som om texter och knappar flyttats om sedan äldre trådar i ämnet avhandlats... Så, kan någon ge en "steg för steg"-instruktion?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-15 17:32

Det enda ni kan göra om ni har en icke-WDS-burk tillsammans med någon Airport-dito är att ansluta den som klient till huvudburken. Mao att ansluta en Airport Express (som sitter med ljudsladden till stereon) som en klient till tex en Netgear WGR614v4 (vilket jag har gjort och det fungerade bra med iTunes). Nu i skrivande stund blir jag dock lite osäker om man på köpet får ett förlängt nätverk...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-02-15 17:39

Nu vet jag inte om det var mot mig frazze riktade sig, men den "första" APE, sitter alltså med sladd mot rouotern, och skickar bara vidare routerns DHCP-nummer, men det kanske är där problemet ligger?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 09:50

Frazze: Så om jag sätter en APE bakom min stereo, kopplar den via LAN till en switch som står vid TV.n (switchen är i sin tur kopplad till min Linksys WRT54GL med dd-wrt), i routern har jag kopplat min iMac med LAN, och inom väldigt kort kommer jag även ha en MBP ansluten via wireless till Linksys:en. Kommer jag då kunna skicka ljudet från min iMac (via LAN) samt den blivande MBP'n (via wireless) till APE'n som i sin tur är kopplad till min stärkare?

/N

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 13:44
Ursprungligen av NBK:

Frazze: Så om jag sätter en APE bakom min stereo, kopplar den via LAN till en switch som står vid TV.n (switchen är i sin tur kopplad till min Linksys WRT54GL med dd-wrt), i routern har jag kopplat min iMac med LAN, och inom väldigt kort kommer jag även ha en MBP ansluten via wireless till Linksys:en. Kommer jag då kunna skicka ljudet från min iMac (via LAN) samt den blivande MBP'n (via wireless) till APE'n som i sin tur är kopplad till min stärkare?

/N

Ja, om du ställer in att din AirPort Express ska ansluta till ditt befintliga nät. Det gör du i AirPort-verktyg. Men du måste köra trådlöst från din router till AirPort Express om du inte har möjlighet att använda WDS. WDS går bara att använda med en Apple router, om jag har förstått saken rätt.

När man ställer i AirPort Express att den ska utöka ett befintligt nät så stängs nämligen ethernetporten av. Tänk på det om ni kör trådat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 13:53

Ah, så istället för att köra utökat nät ska jag välja ansluta till befintliga nät samt köra Ethernet och då funkar det ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 13:58

Utökat nät och ansluta till befintligt nät är väl samma sak. Jag har för mig att Apple ändrade lite i terminologin i samband med en uppdatering av firmwaren.

Du kan INTE köra ethernet när du utökar med en APE mot en router. Du måste köra trådlöst mot APE:n. Ethernetporten i APE:n stängs nämligen av i det läget.

Däremot så kan du fortfarande koppla in andra burkar via tråd direkt mot routern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 14:09

Nu är jag helt förvirrat. Har läst inlägg om att koppla APE'n (Airport Express) mot en icke apple router (i detta fall AirPort Extreme), så är det problem att göra detta trådlöst, därav hade jag tänkt koppla den via ethernet till Routern, för att sedan kunna använda den som en express börs, alltså skicka musik till förstärkaren med den, såsom jag skriver i #10)

Är jag helt ute och snurrar nu eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:17

Ja, du är ute och snurrar. En AirPort Extreme är en apple-router och går att koppla med WDS.

En Linksys är en icke-Apple-router d v s av annat fabrikat än Apple. Linksys går inte att koppla med WDS.

Om jag ska formulera mig ännu tydligare:
Ska du koppla WDS så måste du ha en Apple-router typ AirPort Extreme kopplad mot AirPort Express.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 14:25

Ok , vi bryter ner detta.
1. Jag ska inte ha en Airport Extreme, jag vill ha en AirPort express att koppla till Stereon som det står i #10

Citat:

Frazze: Så om jag sätter en APE bakom min stereo, kopplar den via LAN till en switch som står vid TV.n (switchen är i sin tur kopplad till min Linksys WRT54GL med dd-wrt), i routern har jag kopplat min iMac med LAN, och inom väldigt kort kommer jag även ha en MBP ansluten via wireless till Linksys:en. Kommer jag då kunna skicka ljudet från min iMac (via LAN) samt den blivande MBP'n (via wireless) till APE'n som i sin tur är kopplad till min stärkare?

/N

där APE står för AirPort Express, eftersom denna tråden handlar om en just sådan.
2. Jag fick svaret från dig

Citat:

Ja, om du ställer in att din AirPort Express ska ansluta till ditt befintliga nät.

3. Efter detta verkar frågeställningen spårat ut.

Först säger du att jag kan köra såhär om jag ansluter till mitt befintliga nät, och sedan kan jag helt plötsligt inte göra det om jag kör via Ethernet?

4. Så hur blir det nu?

5. Eftersom jag känner att jag kapat den här tråden nåt fruktansvärt just nu kanske någon vänlig moderator skulle vilja bryta ut den till en helt egen tråd? Ber trådskaparen om ursäkt för detta!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:30

Jag antar att din Linksys kan kommunicera trådlöst. Jag har inte kollat upp det.
I så fall så kan en APE utöka det befintliga trådlösa nätet som din Linksys-router svarar för.

Om din Linksys inte har stöd för trådlöst nätverk så kommer det inte att fungera.
Då får du köpa en ny router. Förslagsvis en Apple AirPort Extreme eller en ytterligare en AirPort Express. Då kan du dessutom använda WDS och ansluta basenheterna antingen trådlöst eller trådat med varandra.

Fattar du nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 14:37

Jag hänger med på vad du säger, men jag känner att jag ändå får olika svar? Snart sitter vi och kastar saker på skärmen på varsitt håll och skäller på varandra

1. Min linksys har trådlöst ja
2. Om jag kan ansluta dessa två med varandra är det kanon, dock tänkte jag eftersom jag har tillgång till ETH där jag vill sätta den tänkte jag att ja lika gärna kan koppla den via ETH istället för WLAN, då eg. den "enda" funktionaliteten jag vill ha från den är A) Kunna skicka ljudet från Itunes med iMac över ETH B) samt från iTunes med MBP över wireless.

Går det inte så struntar jag i det eftersom i övrigt är jag nöjd med min linksys och inte känner för att byta den mot en Extreme förrän den dagen den känner för att självdö.

EDIT: Trial by error är ett alternativ, får helt enkelt försöka låna en express från någon vänlig själ jag känner ifall dom har någon, men rätt bra att veta först om det är teoretiskt möjligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:43

Du kan skicka ljudet från iTunes via Linksys till APE, men bara via trådlöst mellan Linksys och APE.
Så fort du ställer in APE:n att den ska utöka befintligt nät så stängs ETH-porten av i APE:n.
Detta görs antagligen för att det inte ska bli en konflikt mellan APE:ns båda nätverksanslutningar.

Men det spelar ju inte så stor roll. Funktionaliteten blir ju den samma. Ljudet strömmas till stereon precis som du vill. Och du slipper att ha en nätverkskabel liggande på golvet, eller hur det nu ser ut hemma hos dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 14:47

Nu är jag med på banan. Ska sätta mig och lusläsa DD-WRT's Wiki och se vad dom har att säga om saken, Wireless underlättar ju även om jag vill sätta den i ett annat rum eller dyl.

Tack för tålamodet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 15:51

Tack själv!

Det är inte alltid helt lätt att förklara. Jag försökte hjälpa min granne med en AirPort Express och samtidigt få honom att fatta vad som är möjligt och inte. Men han fattade inte ens att han skulle fråga mig igen ifall nätet strulade (p g a comhems DNS-krångel). Istället lämnade han tillbaka grejerna till affären. Såna gubbar ska överhuvudtaget inte ha något nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 15:53

*Garv* Bra gjort

Är inte helt ny med nätverk å tjofadderittan, men nu kändes det mer "apple-specifikt" med dessa komponenter, därav alla dumma frågor tacka vet jag cisco

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 15:56

Sonen har ett Linksys(Cisco) nätverkskort i sin PC. Funkar perfekt mot AirPort Extreme och AirPort Express.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-16 16:21

Som en bakgrund man kan läsa lite kort och enkelt om vad WDS är. Alltså ingen Apple-unik produkt/teknik men något som vi Mac-ägare tidigt har kommit i kontakt med. Det finns listor på nätet med kompatibla enheter. Kanske inte dagsaktuella dock...

Tjena,

Problemet: Jag har en väldigt avlång lägenhet där jag har Com Hem internet i vardagsrummet med deras högfarts router (N-klass). Sen väggen mellan vardagsrummet och sovrummet är ganska tjock (sten och betong ca 0,5 meter). På andra sidan sovrummet kommer en kort hall med lite garderober och sen köket. Allt som allt är de ca 25-30 meter från routern till köket där jag vill ha täckning, men dock med tjock stenvägg i mellan.

Vad jag trodde var en bra lösning var Airport Express: Jag köpte två stycken Airport Express för att använda som repeter av signalen från vardagsrummet, en i sovrummet och en i köket.
Båda ger signal, fungerar för att spela musik via iTunes(AirTunes), nätverket ser bara ut som ett när man söker efter lediga nätverk.

Men när jag kollar signalstyrkan på w-lanet är den helt oförändrad, och jag har fortfarande samma dåliga mottagning i köket som tidigare..

Gör jag fel, eller har jag missförstått funktionen med en repeter?

Tacksam för ödmjuka svar..

Bifog printscreens på hur jag satt upp det:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-30 23:06

Så här sätter du upp en WDS-länk.
Där den svarta rutan är inlagd ska du skriva in mac-adressen på den andra enheten.
När båda enheterna känner till den andra enhetens mac-adress så har du skapat en länk.

Tack för svar,
WDS har jag också lyckats snappa upp lite var stans, men jag har två Express och ett ComHem modem/router. På grund av tidigare nätverks prestanda förluster vill jag försöka ha allt på första nätverket och inte bygga ett sekundärt nätverk bakom modem/routern..

Går de att koppla exprssen direkt på comhem modemet via wds eller dyl?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-30 23:37

Det beror på om comhems router har stöd för WDS. Annars så skulle jag skita i att använda deras router och använda en Express som router/WDS-huvud istället. comhem-enheten får då agera enbart modem som hemma hos mig.

Det känns som vi har haft den här diskussionen förut.

Lite segt att man bara kan få en bra nätverksuppsättning mellan Apples egna produkter.

Jag har en ganska skyst Netgear router, hade varit perfekt om APE hade kunnat koppla upp sig som bryggor / repeters på den.

1
Bevaka tråden