Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 3 - blandade känslor

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har för första gången försökt arbeta i Aperture och laddade ner provversionen då reklamen lovade mycket.

Har från tidigare några års erfarenhet med Lightroom, och i nyfikenhets syfte blev jag nu intresserad då Aperture släpptes i version 3.

Måste säga att Aperture i första hand intresserade mig pga dets integration med övriga Apple program, enkel och smidig geotagging, samt att arbeta med projekt verkade vara ett logiskt sätt att arbeta med bilderna. Har nu kjöpt ny hårddisk för att testa på lite, och jag har importerat alla bilder från 2001 till 2006 till den nya disken. Själva projekthanterandet verkar trevligt, med möjlighet att snyggt lägga upp olika projekt med böcker, filmer och dyl under olika projekt.

Men ... hela Aperture 3 verkar buggig, har nu upplevt ett antal olika nersläckningar av Aperture när jag gjort div enkla moment. T.ex. justera vitpunkten!!! Dessutom så er hela Aperture 3 ganska trög, jag jobbar med MBP 13 och tycker att Aperture tar förfärdlig lång tid på sig, nästan lika illa som Nikon Capture var i början. Dom som provat förstår hur illa det var. Att jämföra sökhastighet i t.ex. Smart Album (Aperture) och Smart Collections (Lightroom) är som natt och dag. Smart Collections är momentan, medan man får vänta på Aperture.

Jag blev också ganska besviken över vad jag upplevde som ett rörigt gränssnitt i Aperture, jämfört med det äldre Lightroom programmet så är det betydlig skillnad. Lightroom verkar mera intuitivt och lättarbetat.

Just nu är det få funktioner som drar mig åt Aperture. En är geotaggingen som är superbra, en annan är hanterandet av nyckelord som jag tycker är lite bättre i Aperture.

Aperture blev en blandat upplevelse, men jag blev mestadels besviken. Just nu ser jag inga tvingande orsaker att byta från Lightroom 2 till Aperture 3. Medveten om att Lightroom 3 antagligen kommer under våren så tror jag Aperture 3 får problem.

Någon med liknande känslor? Eller goda poäng att byta från Lightroom till Aperture 3?

Tror mycket hänger på tycke och smak och vad man är van vid. Testade både lightroom och aperture när de var nya och föll för Aperture då det föll mig mer naturligt och kändes mer intuitivt. För mig kändes det som om jag fick en bättre överblick över mitt bibliotek och alla mina bilder på ett sätt som jag inte fick i Lightroom. Tror att mycket av detta har att göra med att jag redan var van vid iPhoto. Att byta mellan de två olika programmen kan jag förstå är lite svårt för man är van vid att det skall fungera på ett sätt.

Dock är jag väldigt missnöjd med Aperture3, inte på funktionssidan utan på prestandasidan. A2 flöt alltid på helt perfekt och krashade eller hängde sig aldrig. Med A3 har jag stora problem och ny dyker det upp rapporter om kraftiga minnesläckor osv. Jag längtar tills jag kan börja köra A3 men jag kommer att vänta lite till Apple får ordning på prestandan.

Skall man byta? Nja, det är ett stort steg och det kräver att man lägger om hela sitt arbetsflöde. Nu har jag inte testat Lightroom på länge men jag är ganska övertygad om att jag skulle finna det på samma sätt som du gör med Aperture, ointuitivt och rörigt. Saker finns inte där man är van vid och allt tar längre tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 10:47

Om jag har förstått saken rätt så kom det uppdateringar till Aperture 3 ngn dag efter att aperture kom ut. Är Aperture buggig och har dålig prestanda efter dessa uppdateringar också?

Ursprungligen av crwt:

Om jag har förstått saken rätt så kom det uppdateringar till Aperture 3 ngn dag efter att aperture kom ut. Är Aperture buggig och har dålig prestanda efter dessa uppdateringar också?

Tyvärr, är det så fortfarande. Men jag förväntar mig att detta rättas till inom några veckor så jag avvaktar tills dess.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-20 09:41
Ursprungligen av phindus:

Tyvärr, är det så fortfarande. Men jag förväntar mig att detta rättas till inom några veckor så jag avvaktar tills dess.

Så sant som det är sagt.. Man bör nog vänta några uppdateringar av A3 innan man dömer ut det helt..:tveksam:

När det gäller layout och gränssnitt så är sådant där alltid en smaksak och vana - det finns ingen objektiv dimension i detta.
När det gäller buggar är det som vanligt; första versionerna är alltid buggiga. Snart - efter en eller två updates - så är det stabilt. (jag minns när jag körde Lightroom - som också är ett utmärkt program - det var fruktansvärt buggigt fram till några updates).

Aperture och LR är EXAKT lika bra Man kan kasta tärning om vad man vill använda och sedan efter en tid så fattar man inte det andra programmet som man inte valde Så funkar Homo Sapiens hjärna.

Ursprungligen av here4areason:

Jag har för första gången försökt arbeta i Aperture och laddade ner provversionen då reklamen lovade mycket.

Har från tidigare några års erfarenhet med Lightroom, och i nyfikenhets syfte blev jag nu intresserad då Aperture släpptes i version 3.

Måste säga att Aperture i första hand intresserade mig pga dets integration med övriga Apple program, enkel och smidig geotagging, samt att arbeta med projekt verkade vara ett logiskt sätt att arbeta med bilderna. Har nu kjöpt ny hårddisk för att testa på lite, och jag har importerat alla bilder från 2001 till 2006 till den nya disken. Själva projekthanterandet verkar trevligt, med möjlighet att snyggt lägga upp olika projekt med böcker, filmer och dyl under olika projekt.

Men ... hela Aperture 3 verkar buggig, har nu upplevt ett antal olika nersläckningar av Aperture när jag gjort div enkla moment. T.ex. justera vitpunkten!!! Dessutom så er hela Aperture 3 ganska trög, jag jobbar med MBP 13 och tycker att Aperture tar förfärdlig lång tid på sig, nästan lika illa som Nikon Capture var i början. Dom som provat förstår hur illa det var. Att jämföra sökhastighet i t.ex. Smart Album (Aperture) och Smart Collections (Lightroom) är som natt och dag. Smart Collections är momentan, medan man får vänta på Aperture.

Jag blev också ganska besviken över vad jag upplevde som ett rörigt gränssnitt i Aperture, jämfört med det äldre Lightroom programmet så är det betydlig skillnad. Lightroom verkar mera intuitivt och lättarbetat.

Just nu är det få funktioner som drar mig åt Aperture. En är geotaggingen som är superbra, en annan är hanterandet av nyckelord som jag tycker är lite bättre i Aperture.

Aperture blev en blandat upplevelse, men jag blev mestadels besviken. Just nu ser jag inga tvingande orsaker att byta från Lightroom 2 till Aperture 3. Medveten om att Lightroom 3 antagligen kommer under våren så tror jag Aperture 3 får problem.

Någon med liknande känslor? Eller goda poäng att byta från Lightroom till Aperture 3?

Känner igen mig i OPs inlägg.

VILL verkligen gilla Aperture 3. Precis som nämnt är det integreringen i OSX jag vill åt, och i viss mån vissa gränssnittsgrejor.

Jag är också väldigt förtjust i Places och GeoTagging.

Jag sitter på en MBP 15" 2.8 med 4 GB RAM och Apterture är inte instant hela tiden. Ibland är det det, men det är alldeles för ofta som det blir fördröjningar när man rör något reglage. Tråkigt.

Samtidigt så vet jag att det alltid är lite knöligt när man byter program eller OS den fösta tiden. Man tar ofta med sig gammalt "tänk" och hakar upp sig på detaljer. Jag kommer att ge Aperture en chans och får återkomma när jag jobbat in mig.

Hoppas att de löser prestandadelen på sikt.

Aperture 3 uppdaterat till 3.0.1

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 07:01

Uppdateringen finns inte i Programuppdatering, fick hämta den från Apples supportsida.
Aperture 3.0.1
Men den går inte att uppdatera. Får meddelande om att jag måste ha Aperture 3.0, det är ju det jag har.

Någon som lyckats uppdatera?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 07:25

Jag hittade precis chromatic aberrations-funktionen och helt plötsligt blev Aperture 3 betydligt mer användbart för mig.

Hade inga problem med uppdateringen. Hittade den i Apples programuppdaterare installerade och startade om. That´s it. Har däremot inte hunnit testa så mycket hur det påverkar prestandan. Återkommer!
Håkan

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 08:27
Ursprungligen av HåkanO:

Hade inga problem med uppdateringen. Hittade den i Apples programuppdaterare installerade och startade om. That´s it. Har däremot inte hunnit testa så mycket hur det påverkar prestandan. Återkommer!
Håkan

Var det verkligen uppdateringen till 3.0.1?
Det har kommit några småfixar via Programuppdatering tidigare.

För den som får samma problem som jag, d v s inte kunna updatera med felmeddelande om att man måste ha Aperture 3.0 trots att man har det.
Gå till Bibliotek -> Preferences och radera com.apple.AECT.plist, töm Papperskorgen.
Det funkade för mig i alla fall och jag behövde inte knacka in licensnumret på nytt.

Tyvärr verkar det inte ha löst så mycket av mina problem. Fortfarande oanvändbart på min UB MBP 2.26GHz 4GB RAM. Tar runt 1 sek för bilden att uppdatera sig när jag drar i ett reglage. Detta renderar Aperture funktionsdugligt när man vill göra finjusteringar.

Får testa på min iMac i kväll :(.

Nu har jag köpt den, Aperture 3. Jag som trådstartare var ju något tveksam till programmet, men jag valde ändå att köpa det då Places och hanterandet av projekt och foldrar var så bra. Även om Lightroom 2 känns snabbare och stabilare, så vägde nämnda fördelar över.

Jag är fortfarande inte riktigt hundra nöjd med Aperture 3, då det är segt. Men så långt har det iallafall inte hängt sig. Och kanske kan dom uppdateringar som nu släppts ha förbättrat stabiliteten.

För 2 bast så ger jag nu Aperture 3 den stora chansen. Jag hoppas verkligen jag gjort rätt, för att gå från Lightroom till Aperture, betyder mycket arbete med diverse inställningar, och jag vill nödigt behöva göra om det vid att gå tillbaks till Lightroom igen.

Själv skulle jag aldrig kunna byta - även om annat program var "bättre". Jag har ju kört Ap sedan det kom - min referensade databas och editeringar och massor av presets är inget jag någonsin vill göra om - då livet är alldeles för kort och det finns så många andra saker jag vill testa. :-D.
Jag hoppas bara att Ap finns så länge jag lever och jag skulle ha sagt samma sak om t.ex. Lightroom om jag hade börjat med det.

Måste ni förlåta mig ...

... om jag har jagat bort er från Aperture till annat.

Nu har jag använt Aperture 3 i några veckor. Efter en del intitiella problem med hastighet och stabilitet så verkar nu Aperture 3 hittat godformen.

Ju mer jag använder programmet ju mindre saknar jag Lightroom. Här finns så mycket mer! Bara en sådan sak som Vaults...jag är helt frälst! Så enkelt att skapa säkerhetskopior och uppdatera dom! Enbart Vaultsfunktionen ger mig sug efter att lägga en dröse pengar på nya hårddiskar att lagra lite varstans. Dessutom så får jag nu nytta av alla smådiskar som ligger lite varstans och skapa olika Vaults för ren daterad arkivering.

Places... har ni inte testat än så gör det. Kombinera gärna detta med en fantastiskt fint implementerat sökfunktion för Smart Album. Smart album finns ju även i Lightroom, men jag tycker detta är mycket bättre implementerat i A3. Det är så otroligt enkelt att skapa smarta album! Jag blir helt lyrisk! Måste gå å skaffa mig en GPS... tips?

Något som gleder mig stort är en sådan trevlig sak som att genom Smart Album sortera ut foton i ett visst intervall, t.ex. år 2001 och sedan mycket enkelt skapa ett nytt library för detta och lagra det på egen hårddisk. Med detta så kan man ju otroligt enkelt hålla ordning på foton med t.ex. årlig arkivering. Kanske inte unikt för A3, men mycket enkelt att hantera.

Genom att använda Aperture Library för fotona så slipper man fullständigt undan alla tankar på foldrar och vart fotona ligger. Något som jag annars tyckt var ett stort gissel. Nu vet man att alla fotona är i det sk. biblioteket man har, och kan helt glömma tankar kring foldrar. Detta gör det enkelt att backuppa med Vaults. Så otroligt enkelt att man nästan blir tårögd!

Finns massor att säga om Aperture 3, och nu är jag otrolig glad över att jag tog steget från Lightroom. Ja ... LR är snabbare, möjligtvis lite renare gränssnitt, men Aperture är så mycket mera...

Jag är en nöjd switcher! Mycket nöjd måste jag tillägga!

Ny GPS, precis vad jag också tänkte men egentligen onödigt. Jag kör med iPhone och MotionX-GPS, finns en light version som är gratis eller den skarpa för 22:- sen importerar man loggfilen till Aperture funkar klockrent.

Ursäkta om jag blir lite off-topic här, en kort fråga gällande vaults.. är det fortfarande samma begränsning att disken måste vara direktansluten, det vill säga är det fortfarande ett "big no-no" att försöka skapa ett vault på en nätverksansluten disk?

Ursprungligen av Gusten68:

Ursäkta om jag blir lite off-topic här, en kort fråga gällande vaults.. är det fortfarande samma begränsning att disken måste vara direktansluten, det vill säga är det fortfarande ett "big no-no" att försöka skapa ett vault på en nätverksansluten disk?

Jag kan inte svara på det. Men jag har en WDWB 2TB på ingång ,så om inte ngn har svarat innan jag fått den att snurra så kan jag testa lite. Tänkte dock använda nya disken till Time Machine.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 08:35
Ursprungligen av Gusten68:

Ursäkta om jag blir lite off-topic här, en kort fråga gällande vaults.. är det fortfarande samma begränsning att disken måste vara direktansluten, det vill säga är det fortfarande ett "big no-no" att försöka skapa ett vault på en nätverksansluten disk?

Jag kör över nätverket. Mitt vault ligger på en disk som är ansluten med USB till en Time Capsule.

Ursprungligen av Gusten68:

Ursäkta om jag blir lite off-topic här, en kort fråga gällande vaults.. är det fortfarande samma begränsning att disken måste vara direktansluten, det vill säga är det fortfarande ett "big no-no" att försöka skapa ett vault på en nätverksansluten disk?

Jag kan konfirmera som Seretur, att det går alldeles utmärkt att skapa Vaults på nätverket. Köpte mig en Western Digital Mybook World 2 TB. Den har nu snurrat i 15 minuter. Jag har kopplat en USB disk direkt till nätverksdisken och skapat ett test vault på USB disken. Inga problemer alls.

Tänkte även försöka med en USB hub och flera diskar knutna till nätverksdisken när jag hinner.

Om detta fungerar så kan jag stuva undan alla USB diskarna från direktkopplingen (genom hub) till datorn. Och istället hänga dom på nätverksdisken. Tänkte kolla om jag kan ha både iTunes och flera Vaults hängande på nätverksdisken.

man tackar! det låter ju alldeles förträffligt att de fixat till det i aperture 3, för som jag gör nu har jag mitt vault ligger i en "temp" mapp på den interna disken, och varje gång jag uppdaterat mitt vault så kopierar jag över hela mitt vault till en disk som sitter på min airport, och den kopieringen tar cirka 2 timmar att göra varje gång....så det är ju helt underbart att bara kunna uppdatera ett vault direkt över nätverket, stort tack för att ni provat detta åt mig!

Jag har kört Aperture 3 ett nån vecka nu och rent generellt känns det snabbare än 2:an på min 13" MacBook 4GB minne, 512MB graffekort och en 24" extern skärm. Men det är väldigt buggit och läcker minne, jobbar jag i raw och leker mycket med diverse penslar så äts långsamt grafikkortets minne iväg tills hela datorn hänger. Förhoppningsvis blir det bättre med några patchar och så länge får jag starta om vid varje tionde bild i raw läge. Lyckligtvis är jag bara en glad amatör men som helttids fotograf skulle det troligtvis vara helt oanvändbart.

ja nu har jag äntligen tagit steget och köpt aperture 3, märkbart mycket snabbare på min 2,16ghz core2duo imac, och äntligen kan jag skapa vault över nätverket, mycket nöjd så här långt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-13 13:09

Jag har varit nöjd tills jag började slänga ihop en wordpress fotoblog och exporterade ut några bilder. Varför vägrar Aperture att ge ifrån sig ett dussintal exif-attribut? Lens t.ex. är väldigt intressant. Jag är inte så sugen på att byta hela raw-hanteringen för att få rätt exif-taggar i jpg:en men hade ju varit bra mkt trevligare om alla följt med eller jag iaf fått välja vilka som skulle "rensas bort".

A3 - suger!
Suger all kraft från min MBP 3.06, 4 GB med 7.200 disk.
Så fort Aperture startar så tappar maskinen all kraft. Inte ens dockan vill synas medan Aperture är igång.
Mitt bibliotek är ca 100 GB.
Vad ska jag göra?

/Peter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-16 07:15
Ursprungligen av peterwatz:

A3 - suger!
Suger all kraft från min MBP 3.06, 4 GB med 7.200 disk.
Så fort Aperture startar så tappar maskinen all kraft. Inte ens dockan vill synas medan Aperture är igång.
Mitt bibliotek är ca 100 GB.
Vad ska jag göra?

/Peter

Prova att stänga av "Faces". (Görs bland inställningarna.)

Det suger här med. :/ Inte nödvändigtvis på något dåligt sätt, men i jämförelse är Lightroom 3 (skarp version) så rackarnas(!) mycket rappare. Det bara visslar! Apertures seghet är underlig. Varför ska vi dras med alla förbaskade animationer hela tiden? Ge mig förhandstitt på mina presets direkt, liksom. Kör med en i5 på 2,4GHz å Intel X25-M G2 SSD. Apertures brusreducering är mycket trevlig. Lightroom har inbyggd automatisk korrektion av objektiv. Köpa båda? Nja..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-04 23:48

Första intryck, A3 vs LR3

Jag har nu under veckan testat att gå från Aperture 2 till 3. Men eftersom det tjatas så mycket om Lightroom 3 så tänkte jag ge det en chans också. Spontant så kändes Aperture 3 snyggare och mer polerad och tydlig än tvåan.
Jag älskar att man kan bläddra igenom biblioteket i fullskärm! Möjligheten att flagga bilder är riktigt användbart också. (Saknar dock ett sätt att flagga av flera bilder samtidigt?)
Faces var inte så roligt som jag trodde, men det verkar fungera.
Places har jag inte riktigt blivit vän med än, men det kan vara roligt att kunna visa var bilderna är tagna.

Det negativa med A3 är inte helt oväntat att det är lite långsamt. Den tar lite längre tid på sig än A2 när man ska göra någon ändring. Att använda penslar för att måla in justeringarna är såklart användbart, men det verkar lagga lite när man målar.
Men mest av allt stör jag mig på att man inte längre kan scrolla med musen för att bläddra genom bilder! Okej Apple, jag köper väl en Magic Mouse då...

Lightroom då? Det är snabbare, lite coolare och kanske snyggare att se på. Men jag föredrar ändå Apertures sätt att organisera bilderna. Känns bättre att ha allt samlat i Projekt i biblioteksfilen än att ha utspritt i mappar. Lightroom känns ändå en aning rörigt, det märks att det är ett Windows-program också!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-12 13:59

Hur kommer det sig att bildbiblioteket blir mindre efter att man uppdaterat till Aperture 3? Aperture 2 biblioteket vägde 10,5 gig men Aperture 3 biblioteket väger bara 9,4 gig.
Förhoppningsvis är det något som blivit optimerat och/eller överflödiga filer som försvunnit i och med uppdateringen, och inte bilder som försvunnit...

Bevaka tråden