Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WDS - otroligt instabilt nät

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla experter

Har ett problem som börjar bli otroligt enerverande... Dessutom känns det som att det håller på att bli värre och värre, så jag blir tvungen att fråga efter hjälp...

Jag har ett nätverk som ser ut som följer:

ADSL MODEM
(kabel)
Airport Express vardagsrum (Main WDS)

Airport Express kök (relay WDS)

Airport Express sovrum (remote WDS)

Köket ligger närmast vardagsrummet och sedan längst bort (på rad efter köket) ligger sovrummet. Lägenheten är alltså väldigt långsmal.

Airtunes är aktiverat och alla airportar har bortsett från WDS-roll och namn identiska inställningar, även kanal (har provat 1, 7 och 13 utan någon egentlig förbättring).

Problemet är att Expressarna (olika varje gång med oftast "vardagsrum") kraschar/hänger sig/förlorar kommunikationsförmågan. Ibland tappar de kommunikationen med bara en dator även om det allt som oftast är alla datorer som slås ut.

Genom att starta om någon station (ofta är det inte klart vilken) börjar det oftast att fungera, men ibland krävs det dessutom att antingen airport på datorn startas om alternativt ADSL-modemet.

Eftersom jag inte är någon egentlig nybörjare, arbetar på min Mac 15 timmar om dagen sedan över 10 år tillbaka och har installerat nätverk på nästan samtliga kontor där jag arbetat, dock aldrig något WDS, är det inget annat på själva datorerna som inte är korrekt inställt, det är jag övertygad om.

Så, slå era kloka huvuden ihop och hjälp mig komma fram till vad det kan vara som är fel.

Bifogar ett gäng skärmdumpar ifall det kan hjälpa att förklara någonting...

Tack på förhand, vic

hej hej! har lite tips iaf
Alla enheter måste vara på samma kanal, t.ex. 11. Fördelaktigt är ju även att nätverken på de olika enheten har samma nätverksnamn, själva stationens namn spelar ingen roll.
Se även till att WDS inställningarna stämmer när det gäller vilken enhet som ska vara vad?! Fjärr, relä eller basstation.
Har själv suttit med 3 express, 1 extreme och 1 TC i säkert över 15-20 timmar.
Det som för mig var problemet var att min extreme använde sig av för gammal trådlösteknink vilket saktade ner nätverket otroligt. Så se till att alla enheter kör på samma teknik. (jag slängde iofs min extreme). Det andra problemet var att veta vilka inställningar som skulle stå vart när det gäller WDS inställningarna.
Du ska ju som du säkert vet ange Apple-ID numren så att de kopplas ihop under WDS. Ska nu alla ansluta till basstationen så anger du ju enkelt basstationens id osv.

Väldigt komplicerat och tar några timmar. Jag köpte en TC och fick på så sätt hjälp av apple till slut. Det underlättade det hela otroligt och sedan dess har jag kört med airtunes på 2 express och allt flyter otroligt bra med både gamla och nya datorer, både trådlöst och med tråd. Verkligen värt att lägga extra timmar och pengar på!

Lycka till, har du mer frågor ska jag försöka hjälpa till mer!

MVH W

Edit: vettifan om jag ens hjälpte dig något efter att ha läst noggrannare vad du frågade efter. haha men här fick du lite text av mig iaf

Hej Wilhelmsson och tack för ditt svar.
Jag bifogar skärmdumpar av setuppen hos samtliga stationer, kanske skulle gjort det från början...
Det enda som jag misstänker kan vara fel är inställningarna med mac-adresser, men det funkar ju någotsånär så det borde ju vara rätt...
Misstänker även att lösenordskrypteringen kanske är för hård, men borde det spela någon roll?
Hmmm märkligt det här...

I skärmdumparna för att förtydliga:

Soggiorno = vardagsrum
Cucina = kök
Camera = sovrum

Är ganska trött men som jag ser det är det inga fel? Alla kanaler är rätt, nätverksnamn och säkerhet på lösenord.
Har du testat att använda dig av 2 fjärr uppkopplade mot basstationen istället för 1 fjärr och 1 remote ? funkar det?
Ett tips är att ta fram en fördelardosa för elen och koppla in alla i samma rum för att enklare kunna testa vad som händer om man kopplar ur en express eller återställer till fabriksinställningar.
Tror som du själv säger att det är något med mac-adresserna.. Tror inte att det har med lösenords säkerheten att göra.
Kanske har något och göra med specialtecknet du har i ditt nätverksnamn I"´"m.. du förstår!
Du kan ju alltid testa och installera om allt från början, steg för steg, låååångsamma steg, dubbelkolla ALLT!!!
Kolla om båda expresserna KAN vara fjärr och remote. fan det borde inte spela någon roll då de har samma version och samma nätverksteknik. Jag skulle testa att ändra mac-adresserna och testa fram och tillbaka. Det ligger säkerligen något som är fel där. har för mig att jag hittade en rätt bra guide på apples hemsida, testa och googla!

MVH W

Jo, specialtecknet är ju möjligt men det borde ju inte funka ibland och sedan bugga ur totalt...
Undrar om macadressen på den sista i kedjan kanske ska vara den andra routerns istället för den förstas, men jag har för mig att jag testat det och att följden blev ominstallering från scratch eftersom den inte längre kunde hittas i airport utility...

Var även inne på om det kunde vara torrentnedladdningar som skapade för mycket anrop kors och tvärs, men eftersom det till exempel inte fungerade i morse när jag väckte min dator från vila och inga nedladdningar varit igång under natten tror jag inte på den teorin heller....

fjärren ska vara kopplad mot relän och inte mot basstationen, och basstationen ska bara vara kopplad mot relän, om jag inte minns fel. Jag använde mig av två mac och nätverkskablar för att komma åt enheterna enkelt under installation.

Jag hade även dessa tankar angående torrents. Jag kom sedan på att det var bäst för både hastigheten och stabilitet i nätverk, inte bara WDS att begränsa upp-hastigheten till 33kb/s och att begränsa antal värdar man var uppkopplad till samtidigt, men det är nog en annan historia

Vad gäller hur stationerna är kopplade verkar det ju stämma...

Ska testa att:

* ändra namn på nätverket för att undvika apostrofen
* sätta lösenord med mindre säkerhet
* begränsa upp-hastighet och klientantal

och sedan återkomma

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 13:30

Basstationernas interna IP-nummer ligger inte i samma serie.
Routern har IP-nummer 192.168.1.100, men de andra har 10.0.1.5 resp. 10.0.1.7.
Jag skulle testa att ställa in routern på 192.168.1.1 och övriga två på 192.168.1.100 resp 192.168.1.200.

Om du sen använder DHCP på routern så lär ju alla inkopplade datorer få IP-nummer inom samma serie. Det är en stor fördel eller t o m ett krav för att få det att fungera. Om de får Ip-nummer i en annan serie t ex 10.0.1.x så hamnar de logiskt i ett annat nät.

Hej Macus och tack för indikationen - det här verkar som en mycket trolig anledning till att de tappar kommunikationen och kraschar... För upp det som punk nr 1 på listan över fixar att testa!

Tackar!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 16:01

Jag har t o m reserverat ett bestämt IP-nummer i min router åt min APE.
Det behövs nog inte när man kör WDS, för då knappar man ju in mac-adresserna.
Men nu är det ju både hängslen och livrem.

1
Bevaka tråden