Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 17" startar inte - disken snurrar men inget ROM-plong

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå forumvänner.

Min MBP 17" 2,4 GHz, dryga två år gammal och i kanonskick, vägrade plötsligt kliva upp ur vila i morse. Skärmen var bara svart när jag öppnade locket, och powerlampan glödde svagt.

Jag stängde av (fem sekunder på powerknappen) och försökte starta upp. Hörde disken snurra upp, men fick inget ROM-plong.

Provade att ta ur nätsladd och batteri och trycka på powerknappen en stund för att nollställa vad det nu är - ingen skillnad.

Provade att ta ur övre minneskapseln - ingen skillnad.

Provade att ta ur även den undre, och sätta den övre kapseln på den undre platsen. Då fick jag ROM-plong och tangentbordsbelysning, men inget mer. Svart skärm.

Och där är jag nu. Ibland får jag ett plong och tgb-lampa, ibland inte. Någon som vet vad det kan vara för knas? Har fått tips om att båda minneskapslarna kan ha fått spatt, och ska testa att sätta i några andra som jag ska få med post om ett par dagar.

Till historien hör två saker. Dels att jag hade File Buddy öppet när datorn gick i vila i går kväll, om det kan ha någon betydelse. Dels att jag hade en FW-disk inkopplad när jag satte datorn i vila, och i morse innan jag öppnade locket drog jag ur datorns nätsladd för att flytta datorn och FW-disken (strömmatad via FW), och då dog FW-diskens powerlampa, vilket jag tyckte var konstigt. När jag sedan öppnade locket var det så här konstigt som jag beskriver ovan.

Tills vidare kör jag på fruns dator. Vill gärna berätta en liten success story i sammanhanget, och det är att jag klonar min disk varje kväll (med CCC) till en extern disk. Så jag hade en aktuell klon, har inte förlorat en byte. Ännu roligare är att jag testade att plugga in den externa disken med klonen i fruns dator (via USB, hennes pinfärska MBP 13" har ju bara FW800) och boota från den, och det går jättefint. Så nu kör jag mitt gamla vanliga system på fruns dator, från USB-disken, och det går både snabbt och felfritt. Märkligt egentligen. (Och ja, jag tog en backup på kolnen innan jag började experimentera.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-27 19:24

Här luktar det NVIDIA fel.
Ta ut batteriet, och låt den vara utan ström, lämna sedan in den på service, om du nu får stratljud på den, så gör inget mer med den.
Om dom får fram felkoden på datorn, så täcks detta av förlängd garanti. Dock, om den krånglar som den gör, så kan det ta tid innan datorn ger med sig, och man kan få fram nån felkod.

NVIDIA, det tolkar jag som grafikkort. Har inte tänkt på att det skulle kunna vara en orsak.

Och jag tolkar dig som att jag ska skicka in datorn på service.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-28 11:53

Läs Felsöka en MacBook, MacBook Air eller MacBook Pro som inte startar först, och mer om nvidia-problemet MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

Har den Applecare, ring till Apple eller prata med närmaste serviceställe (beroende på vad som är enklast). Har den inte det, så kan det bli rejält dyrt att reparera, om det inte är nvidia-problemet.

Om det är problem med bildskärmen eller grafikkortet så bör datorn fungera i hårddiskläge Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget eller så kanske den fungerar med en extern skärm.

Ursprungligen av kjnoren:

Läs Felsöka en MacBook, MacBook Air eller MacBook Pro som inte startar först, och mer om nvidia-problemet MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

Har den Applecare, ring till Apple eller prata med närmaste serviceställe (beroende på vad som är enklast). Har den inte det, så kan det bli rejält dyrt att reparera, om det inte är nvidia-problemet.

Om det är problem med bildskärmen eller grafikkortet så bör datorn fungera i hårddiskläge Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget eller så kanske den fungerar med en extern skärm.

Tack för bra tips!

Apples lista har jag gått igenom (tillämpliga delar, eftersom datorn bevisligen får ström). Och den gav inget.

Däremot testade jag nu att få igång den i FW-läge, och det gick fint. Det borde kunna tyda på ett grafikkortsfel enligt ovan. Åtminstone värt ett försök. Jag tar den till närmaste Apple-ställe. Har jag tur är det grafikkortsfel som ersätts av Apple, har jag otur är det något annat som kostar pengar. (Apple Care har jag aldrig brytt mig om att skaffa på någon dator.)

En fråga bara: när jag nu fått igång den i FW-läge, säger det något om huruvida det fortfarande kan vara minneskapslarna som spökar? Det är inte så lyckligt att man nu kan utesluta dem? Troligen inte, för de är väl inte inkopplade när man kör datorn i FW-läge.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-28 17:31
Ursprungligen av Gunnar Linn:

En fråga bara: när jag nu fått igång den i FW-läge, säger det något om huruvida det fortfarande kan vara minneskapslarna som spökar? Det är inte så lyckligt att man nu kan utesluta dem? Troligen inte, för de är väl inte inkopplade när man kör datorn i FW-läge.

Eftersom du inte ens får startplonget så är det med största sannolikhet inte fel på minneskretsarna.

Ursprungligen av kjnoren:

Eftersom du inte ens får startplonget så är det med största sannolikhet inte fel på minneskretsarna.

Bra tänkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 12:52
Ursprungligen av kjnoren:

Har den Applecare, ring till Apple eller prata med närmaste serviceställe (beroende på vad som är enklast). Har den inte det, så kan det bli rejält dyrt att reparera, om det inte är nvidia-problemet.

Även om det inte är nvidia problemet så ska apple ersätta fel som ej har uppstått av yttre påverkan inom tre år trots att garantin har gått ut. Den allmänna reklamationsrätten är tre år i Sverige och det är lagstadgat så har tex moderkortet gått sönder är det bara för dem att pröjsa och se glada ut.

Ursprungligen av Amazon:

Även om det inte är nvidia problemet så ska apple ersätta fel som ej har uppstått av yttre påverkan inom tre år trots att garantin har gått ut. Den allmänna reklamationsrätten är tre år i Sverige och det är lagstadgat så har tex moderkortet gått sönder är det bara för dem att pröjsa och se glada ut.

Yes, det har jag hört på annat håll också. Ett strul är dock att jag befinner mig i Frankrike en tid framöver, och då är jag hänvisad till Apples franska "system".

Men: mitt datorproblem är löst, och här är min glada historia. Jag började med att printa Apple supportsida om NVIDIA-felet (på franska) och tog sedan med mig datorn och pappret till Apple Store i Montpellier. Jag hade berett mig på att behöva käfta en del med dem och hade därför med mig en tolk (jag pratar knappt franska alls), en engelsman som är stor och ser farlig ut.

Men jösses vad trevliga de var i affären, och vilken förstklassig service! Alla kunde engelska, och Apple har verkligen lärt sig att ta hand om kunder. De kunde testa datorn medan jag väntade, med någon sorts hårddisk som de pluggade in och som fick powerlampan att blinka en morsekod. Det visade sig mycket riktigt vara NVIDIA-felet. Sedan kollade de om de hade ett nytt logikkort (grafikkortet sitter tydligen fast där) på hyllan, och det hade de, och då sa de att jag kunde komma tillbaka efter fyra timmar. Det gjorde jag, och fick datorn. Helt gratis – förutom mina resor, förstår.

Väl hemma raderade jag hårddisken och kopierade tillbaka innehållet från den externa hårddisk som jag jobbat på sedan datorn pajade, och nu är alltså allt som det ska. Det märks inte att jag haft datoravbrott, jag har inte haft något versionkrångel alls med mina filer och inte en byte har gått förlorad. Det känns bra.

Stort tack för tips här på forumet, det löste verkligen mina problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 11:27

Dags att flytta till Frankrike.... så enkelt tror jag inte det hade gått hos de svenska Appleåterförsäljarna. 4 timmar!!! Det är verkligen förstklassig service!

  • Medlem
  • 2010-02-11 18:45

Hej,

Min MBP 15" SantaRosa 2.2 Ghz råkade igår ut för precis samma sak (min iphone havererade för en månad sedan, min kärleksrelation till apple sätts på prov). Jag startar datorn, får inget "plong", ingen backlight på tangentbordet och en svart skärm.

Lämnades in på service idag. Teknikern trodde att det var NVIDIA-fail, och Apple har förlängt garantin till tre år på de modeller som eventuellt är drabbade.

I bästa fall får jag en reparerad dator utan kostnad. I värsta fall äger jag en 20tkrs skrothög. Håller er uppdaterade.

  • Medlem
  • 2010-02-11 18:46

Likt trådskaparen är min modell också extremt välvårdad och med ganska precis två år på nacken.

  • Medlem
  • 2010-02-15 12:11

Jahopp.

Fick precis offert på trasigt logikkort - kostnad för reparation: 12 480:-

Täcks inte av garantin. Alltså - dator fungerar felfritt, är extremt (och tro mig: verkligen extremt) välvårdad. Över en natt ger den totalt upp. Livstid kortare än två år. Givetvis hade jag inte apple care. Nu sitter jag alltså med en 20tkrs skrothög.

Det är ju löjligt svagt av apple att inte erbjuda längre garanti än de gör.

Men hur är det, är inte NVIDIA-kretsarna integrerade på logikkortet? Det var i alla fall ett nytt logikkort jag fick. Säker på att de gjort kollen enligt konstens regler?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 12:26
Ursprungligen av FrrH:

Jahopp.

Fick precis offert på trasigt logikkort - kostnad för reparation: 12 480:-

Täcks inte av garantin. Alltså - dator fungerar felfritt, är extremt (och tro mig: verkligen extremt) välvårdad. Över en natt ger den totalt upp. Livstid kortare än två år. Givetvis hade jag inte apple care. Nu sitter jag alltså med en 20tkrs skrothög.

Det är ju löjligt svagt av apple att inte erbjuda längre garanti än de gör.

Reklamera? Om de vägrar ersätta så lämna in en stämningsansökan.

Du har ju faktiskt ett treårigt skydd i konsumentköpslagen - med eller utan AppleCare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 17:28

Precis, applecare är ju egentligen ganska onödig att köpa i Sverige om man bortser från supporten för uppstår det ett fel på produkten som ej beror på yttre påverkan så ska det ersättas inom tre år lik förbannat, inget o diskutera. Vissa oseriösa företag kan naturligtvis krångla men då man har lagen på sin sida så lär det inte tjäna så mycket till. Ring till dem och varsko dem om vad som gäller enligt svensk lag så ger de förhoppningsvis med sig, annars stäm.

  • Medlem
  • 2010-02-15 22:44

Jag har funderat på det, och talat med en vän som arbetar på macbutik. Enligt denne är ovanstående en missuppfattning. Vid reklamering ligger bevisbördan på kunden - det är alltså upp till oss att bevisa att felet beror på ett tillverkningsfel efter att garantitiden gått ut, vilket såklart är nästintill omöjligt. Om jag har förstått det rätt är det ett rätt lönlöst projekt, men jag är sugen på att testa.

De senaste månaderna har en st macbookladdare (två år gammal) gett upp, min iPhone 3GS fått batteryfail (telefonen utbytt mot ny) och nu en knappt två år gammal mbp dött. Jag börjar känna mig minst sagt otursförföljd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 23:07

Men om logikkortet bara går sönder helt utan anledning och det inte finns spår av yttre påverkan så kan man nästan utgå från att felet fanns där från början eller hur? Bevisbördan ligger på dig men är det ett seriöst företag så byter de ut det kostnadsfritt och utan krångel. Deras verkstad borde väl inte ha så svårt att avgöra det. En rättstvist hade du högst sannolikt vunnit även om det kanske varit lite meck. Det har inte med goodwill o göra, ska Apple sälja datorer i Sverige så får de rätta sig efter svensk lag annars tycker jag man ska protestera.

Läste en kurs i juridik för ett tag sedan och vår lärare som annars är advokat tog upp ett liknande fall. Där var det en snubbe som köpt en dator på Mediamarkt som sedan gått sönder efter drygt ett år. Uppenbarligen så trodde de att svensk lag inte gällde dem eller att de kunde gå runt den genom att skriva "ett års garanti". De ville inte ersätta mannen för skadan varpå han lämnade in en stämningsansökan och fick rätt.

Ska bli intressant att följa det här ärendet och se hur det går för dig. Stå på dig. Ett logikkort är väl inget en användare har sönder, om datorn är oöppnad och så.

  • Medlem
  • 2010-02-16 10:58

Det är en snårskog. Det första jag kan konstatera är att jag inte har något ärende med apple, utan inlife på sveavägen i sthlm - då reklamationsrätten reglerar förhållande mellan säljare och konsument, inte konsument och producent (skapar lite problem då jag tillfälligt arbetar i Gbg).

Det andra är mycket riktigt att omvänd bevisbörda gäller- jag måste alltså påvisa att det rör sig om ett fel "som fanns från början" och som tillkommit utan yttre skada. Enligt samtal med konsumentverket kan det blir svårt - gängse slitage etc räknas alltså inte nödvändigtvis som ett fall där reklamation blir gällande. Det måste röra sig om ett tillverkningsfel (svag komponent?) som fanns med från början. I praktiken är detta omöjligt att bevisa.

Det Amazon är ute efter, som jag själv har tänkt, är ju sunt förnuft. En dator utan en skråma med ett plötsligt dött logikkort borde ju rimligtvis innebära att någon komponent varit svag från början.

  • Medlem
  • 2010-02-16 10:59

Jag håller er gärna uppdaterade, det var dock inte min avsikt att kapa den här tråden för detta - moderator kanske kan flytta relevanta inlägg till ny tråd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 11:26

Ja ett logikkort går som sagt inte sönder efter två år om man inte pillar på det, så vida där inte fanns en felaktighet från början.

Var med syrran och köpte en bärbar PC på computer city för ett tag sedan, tror de ägs av siba. Innan vi köpte datorn så hörde jag mig för om hur de agerar i sådana här situationer. De sade att om moderkortet eller någon annan del som inte är förslitningsvara går sönder inom tre år och det inte finns spår av yttre påverkan så byts komponenten ut utan tjafs trots att garantitiden inte är så lång. Detta var något som deras verkstad kunde avgöra ganska lätt och varför skulle de då försöka blåsa kunden?

Detta var dessutom en mer "normal" dator för 7000, inte dyr kvalitetsdator för 20000. Jag har i alla fall köpt min MBP för att jag vill ha en problemfri dator som fungerar bra i många många år och inte behöver bytas ut förrän den är föråldrad rent prestandamässigt. Fungerar säkert ypperligt som ordbehandlare efter 10 år och då vill jag kunna använda den till det även om man kanske får räkna med att byta ut fläktar, hårddisk, tangentbord och andra komponenter som slits.

  • Medlem
  • 2010-02-16 13:17

Nu visar det sig att min hemförsäkring kommer stå för ca 11 000:- av kostnaden, vilket gör att jag nog lägger slantarna på en ny. Det blir svårt att få ersättning och reklamera, så jag duckar nog fajten denna gång (har inte helt bestämt mig dock - principen är värd att slåss för).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-02-16 17:52
Ursprungligen av FrrH:

Nu visar det sig att min hemförsäkring kommer stå för ca 11 000:- av kostnaden, vilket gör att jag nog lägger slantarna på en ny. Det blir svårt att få ersättning och reklamera, så jag duckar nog fajten denna gång (har inte helt bestämt mig dock - principen är värd att slåss för).

Fast om du tar pengar via hemförsäkringen så borde det innebära att det blir försäkringsbolagets sak att reklamera datorn.

  • Medlem
  • 2010-02-16 18:49
Ursprungligen av kjnoren:

Fast om du tar pengar via hemförsäkringen så borde det innebära att det blir försäkringsbolagets sak att reklamera datorn.

Precis. Jag kommer alltså inte engagera mig i saken, då hemförsäkringen täcker så pass mycket.

Trist att kraschen kom nu bara. Jag har ett akut behov av ny dator; och kommer plocka upp en i morgon. Gissningsvis lanseras de nya mbp-modellerna således nästa tisdag.

(tänkte satsa på storebror 13", den blir ju inte direkt obsolete för att det kommer nya modeller - och den har genomgående fått fantastiska omdömen)

Inte en gång till...

Hej, helt ny här på 99.se - och har samma problem som tidigare här i tråden men dubbelt upp.
Har en MacBook Pro, 17", från 2007, inköptsom skyltexemplar på Elgiganten 2008. Gått felfritt fram till i januari när maskinen "frös" och det var omöjligt att få igång den. Elgiganten bytte logikkort och det gick som reklamation.
Men sedan dröjde det inte länge innan den började "frysa" igen men nu går det att få igång datorn. Ibland rullar den grå ridån ned och jag ombeds att tvångsstänga datorn. Om jag låter datorn vila någon timme kan den fungera under längre tid men efter 4-5 timmar brukar det krångla igen.
Kan Elgiganten ha gjort en dålig renovering eller finns det något annat att skylla på en här gången

undrar
Billy

1
Bevaka tråden