Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express slöar ner WLAN?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-07 16:13

Hej,

jag har en Airport Extreme (11n) som körs i 802.11n (b/g kompatibelt läge) och har nylligen inhandlat en Airport Express (11n) för att utöka det trådlösa nätverkets täckning med hjälp av WDS. Sagt och gjort, jag satte Extreme som WDS main samt Express som WDS relay och alla inställningarna är exakt likadana förrutom devicenamn såklart. De paras ihop och nätet utvidgas, men.... så fort jag har Express igång så laggar uppkopplingen fruktansvärt. Jag provade att spela upp en 1080p film på min 24" iMac (också 11n) via trådlösa nätet och det laggar fruktansvärt så fort Express är ikopplad, så fort jag rycker Express ur väggen flyter filmen på precis som innan jag inhandlade eländet.

AirTunes har jag stängt av helt då jag inte har något som helst intresse av denna funktionalitet.

Enkelt förklarat: använder jag enbart Airport extreme och tittar på film (som är lagrade på min gigabit NAS) så fungerar det jättefint, inget lagg, inga problem överhuvudtaget. Jag kan titta film trådlöst på flera datorer utan några som helst problem. Så fort jag kopplar in Airport Express som skall utöka nätverkets räckvidd så börjar allt hacka och blir allmänt ostabilt. Har varit i kontakt med Apple teknisk support men de verkar inte vara tekniskt kunniga överhuvudtaget. "Eftersom du har en NAS i ditt nätverk samt switch (gigabit) och brandvägg så kan vi inte hjälpa dig." WTF??

Någon vänlig själ som har upplevt detta förrut eller vet hur man skulle kunna lösa problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 16:41

Problemet är WDS, det är inte en standard och även om det funkar som det skall klipper det normalt hastigheten till 50% på grund av hur WDS hanterar trafiken.

Korrekt sätt att utöka ett WLAN är att dra TP-kabel mellan stationerna, sedan ställa in dessa med samma SSID, kryptering och lösen men olika kanaler. Då kommer klienter att roama automatiskt och du får bra hastighet på LANet.

Ursprungligen av ntity:

Problemet är WDS, det är inte en standard och även om det funkar som det skall klipper det normalt hastigheten till 50% på grund av hur WDS hanterar trafiken.

Korrekt sätt att utöka ett WLAN är att dra TP-kabel mellan stationerna, sedan ställa in dessa med samma SSID, kryptering och lösen men olika kanaler. Då kommer klienter att roama automatiskt och du får bra hastighet på LANet.

Jag har samma WDS-problem som beskrivs ovan, med dålig fart.

Fungerar din TP-metod mellan en/två expresser och en main extreme. För att utöka nätverkets täckning? Räcker det att speca SSID, kryptering, pw för att allt ska digga som ett homogent WLAN med bättre speed?

Du ska även lägga dem på olika kanaler för att inte förvirra klienterna. Normalt används kanal 1, 6 och 11. Då byter du automatiskt mellan dem då du rör dig.

Ursprungligen av Marcus K:

Du ska även lägga dem på olika kanaler för att inte förvirra klienterna. Normalt används kanal 1, 6 och 11. Då byter du automatiskt mellan dem då du rör dig.

Till skillnad mot WDS då alla har samma kanal?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-04 10:11

Har du provat

att sätta Express som WDS Fjärr i stället för relay, så har jag hos mig, jag har den äldre modellen samt Extreme och märker ingen skillnad i hastighet med 5 macar i nätverket.

Expressen har jag satt upp för att få bättre signal till datorerna som befinner sig längst bort i huset fr Extremen, samt använder inte Airtunes.

" Sagt och gjort, jag satte Extreme som WDS main samt Express som WDS relay och alla inställningarna är exakt likadana förrutom devicenamn såklart."

Ursprungligen av Hjopek:

att sätta Express som WDS Fjärr i stället för relay, så har jag hos mig, jag har den äldre modellen samt Extreme och märker ingen skillnad i hastighet med 5 macar i nätverket.

Expressen har jag satt upp för att få bättre signal till datorerna som befinner sig längst bort i huset fr Extremen, samt använder inte Airtunes.

" Sagt och gjort, jag satte Extreme som WDS main samt Express som WDS relay och alla inställningarna är exakt likadana förrutom devicenamn såklart."

Förstår hur du menar. Testat både fjärr resp relay. Även min Extreme är main.

Jag tror mitt problem är dom mkt tjocka stenväggarna i en rel stor (200kvm) gammal lägenhet.

Det blir att koppla ihop extreme och express med ethernet. (Fult!)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 16:11
Ursprungligen av iJohannes:

Förstår hur du menar. Testat både fjärr resp relay. Även min Extreme är main.

Jag tror mitt problem är dom mkt tjocka stenväggarna i en rel stor (200kvm) gammal lägenhet.

Det blir att koppla ihop extreme och express med ethernet. (Fult!)

Sten kan man borra i.

Ursprungligen av iJohannes:

Till skillnad mot WDS då alla har samma kanal?

Något svar på detta?

Har VDS men de ligger samtliga på samma kanal...

Och vidare, vad gäller halverad hastighet - gäller det stationernas teoretiska maxhastighet eller min uppkopplings ännu mer teoretiska maxhastighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 21:56

jag anser mig vara hyffsat teknisk och duktig på datorer.
surfade in på ip-adressen till modemet nu. herregud så invecklat och oanvändarvänligt.
om jag inte fattar då fattar fan inte många gemena man som har deras produkt. så det så.

hittade inte ett enda ord under någon inställning som handlade om WDS..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 21:58

bara för det hittade jag det till slut. satte den på "enable", men vad ska jag skriva i "remote bridges" för ngt?
namn? ip? det ger ju ingen hint alls om hur jag ska formulera ngt där..

1
Bevaka tråden