Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express fungerar inte i WDS-nätverk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-09 18:23

Jag har 4 stycken Airport Express-enheter, varav en är kopplad till en router och fungerar. Jag vill förlänga räckvidden i nätverket, men när jag har valt att en av de övriga enheterna ska fungera som WDS-enhet (genom den automatiska inställningen i Airport-verktyg) kommer detta felmeddelande upp:

Ett fel uppstod när den trådlösa apple-enheten skulle ställas in för WDS. Avsluta Airport-verktyg och försök igen.

Jag har försökt flera gånger med alla enheter, och det är samma sak hela tiden. Vad kan vara fel?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-02-09 19:23

Spontan tanke: Har du ställt in din "huvudenhet" som WDS-värd?

Mina erfarenheter av WDS är att det är en utopi som aldrig fungerar som det ska i praktiken. Men jag har å andra sidan inte försökt mig på WDS-nätverk med Apples basstationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 21:51
Ursprungligen av jonasn:

Spontan tanke: Har du ställt in din "huvudenhet" som WDS-värd?

Mina erfarenheter av WDS är att det är en utopi som aldrig fungerar som det ska i praktiken. Men jag har å andra sidan inte försökt mig på WDS-nätverk med Apples basstationer.

hehe vet inte. det är ju ett jävla meck att ställa in en så¨n där produkt. som inte är apple-enkel

Jag tror du måste konfigurera hela nätverket manuellt, station för station, och börja i rätt "ända" av kedjan för att få det att fungera.... De sista stationerna, de som är klienter, måste nog ha mellanstationen, re-broadcastaren, klar och konfigurerad för att kunna ställas in, och mellanstationerna måste nog ha huvudstationen klar och konfigurerad innan de kan ställas in.

Åtminstone är det min erfarenhet av det hela.

Den automatiska konfigureringen via guiden har jag aldrig fått att fungera....

Jag har provat WDS med en TimeCapsule som master och Airport Extrem som slave. Rekommenderar det inte, då hastigheten sjunker för data trafik mellan datorer/internet. Anledningen till det är att de måste gå trafik mellan WDS noderna som uppdaterar varandra om var klienterna är (roaming). Jag slutade köra över WDS.

Då rekommenderar jag hellre att man kopplar ethernet kablar mellan basstationerna. Det gör att man behåller prestandan i trådlösa delen som en singel basstation. Roaming trafiken går då över ethernetledningen istället där det är 'överkapacitet' (dvs mer kapacitet än man har använding för).

Prestanda försämringen i WDS nätverk märkte jag när jag talade med vänner & släkt via Skype och iChat, dvs. realtids tjänster. Vid icke realtidstjänster, t.ex. mail och surfning, märktes det mycket litet. Så länge man inte använder realtidstjänster är det OK med WDS. Annars är det bättre att koppla ihop bastationerna med ethernet kabel.

Senast redigerat 2010-02-16 08:46
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-15 21:30

Jag kör WDS mellan en Airport Extreme router och en Airport Express.
Det funkar hur bra som helst. Perfekt när man vill knyta ihop två våningsplan.
Sen är det bara att köra vidare på trådat på andra sidan om WDS-länken.
Aldrig några störningar från grannarnas nät sedan jag bytte till WDS.
Men det gäller att knappa in Mac-adresserna rätt när man konfar.
Extremens mac-adress ska in i Express:en och vice versa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 21:49

men min frga var egentligen om den airporten som idag är kopplad till nätverket förlänge/förstärker eller inte. eller gör den bara det som den har den inställningen - förland wds-nätverk eller vad det nu är.

Ursprungligen av martenj:

men min frga var egentligen om den airporten som idag är kopplad till nätverket förlänge/förstärker eller inte. eller gör den bara det som den har den inställningen - förland wds-nätverk eller vad det nu är.

Förstärker gör WDS inte, men utökar nätverket på samma sätt som radio t.ex. P1. Sändare 1 sänder P1 vid en viss frekvens, medan sändare 2 sänder P1 vid en annan frekvens. Radion känner av vilken sändare som är starkare och växlar vid behov.
Skillnaden är att vid datornätverk är trafiken dubbelriktad och det är mer komplext än radio.

Alla Airport stationer (utom Express) kan agera både som master och slave (antingen master eller slave, inte både lägen samtidigt). Du kan bara ha en master, men många slavar. Airport Express kan endast agera som slav.

WDS inställningen är inte aktiverad som default. Nyckeln till att få WDS att fungera är att ange Airportarnas MAC-addresser och att varje Airport i ett WDS nätverk har egen kanal. Nätverksnamnet och lösenordet bör vara samma i samtliga Airport i samma WDS nät. Hur man gör står i handböckerna som medföljer Airport produkterna.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-03-21 00:56

"WDS inställningen är inte aktiverad som default. Nyckeln till att få WDS att fungera är att ange Airportarnas MAC-addresser och att varje Airport i ett WDS nätverk har egen kanal."

Har kämpat ett par timmar här nu med en Extreme och två WDS-Expresser för att få lite kräm upp till övervåningen på andra sidan det lite för stora huset.

Men du säger alltså att Expresserna ska ha egna kanaler? Alltså inte samma som (exemeplevis default-läget kanal 1)? Verkar ju helskumt för mitt otekniska öga. Kan de snacka med varandra då?

Och att ett WDS-upplägg med fjärr-WDS:er alltså inte "förstärker" eller "behåller" den ursprungliga signalen utan bara plockar upp den som är starkast?

Vad är grejen då liksom?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-21 08:28
Ursprungligen av rojven:

"WDS inställningen är inte aktiverad som default. Nyckeln till att få WDS att fungera är att ange Airportarnas MAC-addresser och att varje Airport i ett WDS nätverk har egen kanal."

Har kämpat ett par timmar här nu med en Extreme och två WDS-Expresser för att få lite kräm upp till övervåningen på andra sidan det lite för stora huset.

Börja med att skriva upp MAC-adresserna för varje enhet på en lapp. De står angivna på en etikett på enheten eller kan hittas med hjälp av AirPort-verktyg.
Knappa in MAC-adressen för din Extreme i en Express och väl den som fjärr.
Knappa sen in MAC-adrssen för Express:en i din Extreme och sätt den som värd.
Om det funkar så kan du ändra inställning i din Express och sätta den som relä.
Sen kan du knappa in relä-Express:ens MAC-adress i nästa Express och den Express:ens MAC-adress i relä-Express:en o s v. Express:er mitt i kedjan ska sättas som relä. Den sista Express:en ska sättas som fjärr. Man kan även ha flera fjärr-Expresser. Men det är mer lämpligt om de sitter på samma avstånd till din Extreme-värd.
För att skapa en WDS-länk så måste båda enheterna i en länk känna till varandras MAC-adresser. Det gäller varje länk i kedjan värd-relä-fjärr.

Ursprungligen av rojven:

Men du säger alltså att Expresserna ska ha egna kanaler? Alltså inte samma som (exemeplevis default-läget kanal 1)? Verkar ju helskumt för mitt otekniska öga. Kan de snacka med varandra då?

Jag har båda mina AirPort basstationer på samma kanal. Testa det!

Ursprungligen av rojven:

Och att ett WDS-upplägg med fjärr-WDS:er alltså inte "förstärker" eller "behåller" den ursprungliga signalen utan bara plockar upp den som är starkast?

Vad är grejen då liksom?

WDS-länken skapas på datalänk-nivå som är nivån ovanför den fysiska nivån i OSI-modellen. Det innebär att anslutningen mellan basstationerna fungerar som om de hade en nätverkskabel emellan sig. Fördelen är att du får ytterligare en access-punkt i det trådlösa nätet, samtidigt som du kan fortsätta med trådbundet nätverk på andra sidan länken om du vill. Du kan givetvis dela skrivare samt använda AirTunes på varje basstation som ingår i nätet. WDS är perfekt att använda mellan olika våningsplan. Räckvidden i nätverket kan göras större eftersom det förlängs som en kedja.

OSI-modellen - Wikipedia

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-21 09:15

Varje länk bör ligga på en egen kanal för att få bästa hastighet.
Och med egen kanal ska det inte vara 1, 2, 3.... eftersom kanalerna överlappar varandra.
Välj helst 1,6,11, eller möjligen 1,5,9,13, men då får man ett överlapp på ca 10 %..... (dessutom klarar inte alla enheter kanal 12 och 13).
Kanalerna kan förstås upprepas på andra länkar, men bör då ligga utom "hörhåll", så de inte stör varandra.
Har man inte möjlighet att ha kanalerna enligt ovan, är det bättre att ha dem på samma kanal, än att använda närliggande kanaler. Trafik på samma kanal ses som att kanalen är upptagen, och enheten väntar med att sända tills det blir ledigt. Närliggande kanaler ses som en störning, med mycket omsändande, som ger dålig överföringshastighet som följd.

Ovanstående gäller för 802.11b/g, på n (5 GHz) är det helt andra kanalnummer.

1
Bevaka tråden