Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chrome beta nu med tillägg - dags att byta?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är förra veckans nyhet, men jag såg ingen tråd om detta, så jag startar denna.

Googles webkit-baserade webbläsare Chrome har kommit i en ny betaversion för Mac som äntligen har stöd för tillägg, något som sedan slutet av förra året funnits i Windowsversionen men saknats i Macversionen.

Läs mer i Google Chrome Blog: A new beta of Google Chrome for Mac - with extensions and more

En annan nyhet är synkronisering av bokmärken. Men det är möjligheten att använda tillägg som är den stora förbättringen. Det finns över 2000 tillägg färdiga att installeras i Googles tilläggsgalleri för Chrome.

Utvecklingen av Chrome har tagit stora steg framåt och nu är det en rätt attraktiv webbläsare. Jag har tänkt testa att surfa allt mer i Chrome för att se om jag känner mig redo att byta. Jag använder idag Safari som huvudwebbläsare, men har alltid Firefox igång också för webbutveckling.

Här är ett intressant tillägg: Auto Login

Med det kan man ställa in att vissa sajter - som Chrome redan har sparat användarnamn och lösenord för - får automatiskt inloggning så att man kommer direkt till den inloggade sidan. Man aktiverar det manuellt för de sajter man vill använda det på och det flashas en grafik som visar att man autoinloggas.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-15 12:58

Jag laddade ner den i helgen men den fungerar inte för mig...så fort jag försöker gå till någon sida så fryser den och jag måste göra force quit...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 13:00

Gått helt över till Chrome nu och är mer än nöjd!

Jag fick en skum bugg i Chrome med typsnittet Tahoma (som här med Prisjakt), men det måste vara ett lokalt problem för mig, det gäller inte för andra som använder Chrome och surfar på sidor med Tahoma. Dock är det inga problem i Firefox eller Safari, så om jag har ett trasigt typsnitt gör de andra webbläsarna ett bättre jobb på att hantera det.

Senast redigerat 2010-02-15 20:21
Ursprungligen av Adrian B:

[...] ett lokalt program för mig [...]

Det vanliga felet med att man tänker skriva ett ord, men ryggmärgen skriver ett annat?

Ursprungligen av staed:

Det vanliga felet med att man tänker skriva ett ord, men ryggmärgen skriver ett annat?

Oh ja Tackar. Fixat.

Jag vill inte byta från Safari, tycker det är så skönt att sina bokmärken synkas med din iPhone via MobileMe (om man nu har det).

Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill inte byta från Safari, tycker det är så skönt att sina bokmärken synkas med din iPhone via MobileMe (om man nu har det).

Ah, ja det är ju något som försvinner i så fall. Det verkar inte finnas någon bra lösning i dagsläget på att synka bokmärken till iPhone lika smidigt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-17 14:21

En liten sak jag helt hade missat med Chrome var att man kunde "pinna fast" flikar: Arrange tabs : Tabs and windows - Google Chrome Help

Ursprungligen av Google Chrome:

If you don't want a particular tab to be moving around, you can pin the tab to the left of your browser window. Right-click the tab and select Pin tab. You can tell that a tab is pinned if it's smaller in size and displays just the site's icon. Once you have one pinned tab, you can drag other tabs to the left side of the window to make those tabs pinned as well.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-17 20:42

Safari är väl snabbare än Chrome ?
Eftersom Safari har fördelen arbetar i 64 bit läget ! (om man har 10.6)

  • Oregistrerad
  • 2010-02-17 22:21
Ursprungligen av REP:

Safari är väl snabbare än Chrome ?
Eftersom Safari har fördelen arbetar i 64 bit läget ! (om man har 10.6)

På vilket sätt skulle 64 bitar göra webben snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 19:21
Ursprungligen av studiox:

På vilket sätt skulle 64 bitar göra webben snabbare?

Vill minnas att fransmannen på Apple sa att Safaris javascript blir 50% snabbare pga 64bit i Mac OS X 10.6.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-18 21:18
Ursprungligen av acke:

Vill minnas att fransmannen på Apple sa att Safaris javascript blir 50% snabbare pga 64bit i Mac OS X 10.6.

Rätt ! Det är logisk utveckling ! Vad annars ?

Ursprungligen av REP:

Rätt ! Det är logisk utveckling ! Vad annars ?

Fast det är inte logiskt att 64 bitar automatiskt betyder snabbare program. Alla typer av operationer blir inte snabbare. Det är inte samma sak som att stoppa i mer minne eller ha en snabbare processor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-18 22:09
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är inte logiskt att 64 bitar automatiskt betyder snabbare program. Alla typer av operationer blir inte snabbare. Det är inte samma sak som att stoppa i mer minne eller ha en snabbare processor.

Ja det kan vara som du säger. Viktigaste det går åt rätt håll

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-18 21:16
Ursprungligen av studiox:

På vilket sätt skulle 64 bitar göra webben snabbare?

Webben är som den är, men Safari läser in snabbare o.s.v.

Jag har kört chrome ett par veckor nu och för tillfället ser jag ingen orsak att byta tillbaka (Tidigare körde jag Safari / Webkit). Det finns en del småsaker jag stör mig på, t.ex. synkronisering av bokmärken kunde gott gå att göra via MobileMe och PDF dokument / RSS feeds kunde öppnas inline. Stabiliteten verkar dock vara på topp redan så jag är minst 90% positivt överraskad

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-18 09:58
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill inte byta från Safari, tycker det är så skönt att sina bokmärken synkas med din iPhone via MobileMe (om man nu har det).

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja det är ju något som försvinner i så fall. Det verkar inte finnas någon bra lösning i dagsläget på att synka bokmärken till iPhone lika smidigt.

Ursprungligen av air:

Jag har kört chrome ett par veckor nu och för tillfället ser jag ingen orsak att byta tillbaka (Tidigare körde jag Safari / Webkit). Det finns en del småsaker jag stör mig på, t.ex. synkronisering av bokmärken kunde gott gå att göra via MobileMe och PDF dokument / RSS feeds kunde öppnas inline. Stabiliteten verkar dock vara på topp redan så jag är minst 90% positivt överraskad

Jag synkar mina bokmärken med Xmarks. På det sättet synkas Chrome med Safari, och därmed Chrome med iPhonen. På köpet så kan man ju synka alla andra datorers (och webbläsares) bokmärken på samma gång. Det har funkat bra för mig.

Ursprungligen av zippe8:

Jag synkar mina bokmärken med Xmarks. På det sättet synkas Chrome med Safari, och därmed Chrome med iPhonen. På köpet så kan man ju synka alla andra datorers (och webbläsares) bokmärken på samma gång. Det har funkat bra för mig.

Om man synkar bokmärken på det sättet och har MobileMe, får man automatiskt synkning "over the air" till iPhone då också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 10:47
Ursprungligen av Adrian B:

Om man synkar bokmärken på det sättet och har MobileMe, får man automatiskt synkning "over the air" till iPhone då också?

Ja... jag kör just det på såhär sätt. Firefox, Safari, Chrome synkat och klart precis vart jag är ... även på iphonen!

Ursprungligen av 20hz:

Ja... jag kör just det på såhär sätt. Firefox, Safari, Chrome synkat och klart precis vart jag är ... även på iphonen!

Låter rätt smidigt, då är ett hinder borta för om man vill byta webbläsare. Men måste inte Safari vara igång för att kunna synkas med MobileMe? Om du lägger till ett bokmärke i Chrome, som sedan skickar det till Safari (via Xmarks), sätter du igång Safari för att sedan stänga av det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 11:22
Ursprungligen av Patrik D:

Låter rätt smidigt, då är ett hinder borta för om man vill byta webbläsare. Men måste inte Safari vara igång för att kunna synkas med MobileMe? Om du lägger till ett bokmärke i Chrome, som sedan skickar det till Safari (via Xmarks), sätter du igång Safari för att sedan stänga av det?

Nej, du kan lägga till ett bokmärke på Chrome och automatiskt utan att starta Safari så dyker det upp där. Även självklart åt andra hållet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-18 11:22
Ursprungligen av Patrik D:

Låter rätt smidigt, då är ett hinder borta för om man vill byta webbläsare. Men måste inte Safari vara igång för att kunna synkas med MobileMe? Om du lägger till ett bokmärke i Chrome, som sedan skickar det till Safari (via Xmarks), sätter du igång Safari för att sedan stänga av det?

Nja, du installerar ett litet program till Safari, som ligger och synkar efter de inställningar du ställt in. Så du behöver inte öppna några webbläsare för att det ska synka. MobileMe synkar väl på samma sätt, genom att det ligger en liten ikon uppe i menyn till höger som synkar då och då.

Edit: 20hz var visst snabbare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-18 11:27

Se bara till att stänga av Chromes egen bokmärkessynkroniserare. Jag tror att den ställde till det för mig på så sätt att mina bokmärken började dubbleras. Jag löste detta enkelt genom att stänga av googles bokmärkessynk och sen återställa från Xmarks säkerhetskopiering.

Ursprungligen av 20hz:

Ja... jag kör just det på såhär sätt. Firefox, Safari, Chrome synkat och klart precis vart jag är ... även på iphonen!

Perfa, då löser det Patrik D:s reservation mot Chrome helt.

Ursprungligen av Adrian B:

Perfa, då löser det Patrik D:s reservation mot Chrome helt.

Ja, ska prova Google Chrome direkt när jag kommer hem, ska bli spännande.

Utan att gå för off-topic, men om Google Chrome är snabbare än Safari (som är sirap idag på min dator, olidligt), så byter jag nog webbläsare.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom jag synkar (MobileMe) bokmärken mellan många datorer och en iPhone - så är jag helt fast med Safari. Annars skulle jag nog satsa på Chrome.

Läs inläggen ovan så ser du att det går att lösa ganska smidigt.

Dom nämner inte själva Chrome...

Xmarks will sync across browsers too. Today we support Firefox, Internet Explorer, and Safari (Mac OS).

Ursprungligen av 20hz:

Ja... jag kör just det på såhär sätt. Firefox, Safari, Chrome synkat och klart precis vart jag är ... även på iphonen!

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom nämner inte själva Chrome...

Xmarks will sync across browsers too. Today we support Firefox, Internet Explorer, and Safari (Mac OS).

Jo, de länkar själva till någon sorts extension...:

https://chrome.google.com/extensions/detail/ajpgkpeckebdhofmmjfgcjjiiejpodla

Men enligt kommentarerna verkar det funka ganska dåligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-18 15:34
Ursprungligen av Capeman:

Jo, de länkar själva till någon sorts extension...:

https://chrome.google.com/extensions/detail/ajpgkpeckebdhofmmjfgcjjiiejpodla

Men enligt kommentarerna verkar det funka ganska dåligt.

Just precis, i Chrome måste man installera Xmarks som en extension (tillägg). Dessa extensions finns just nu endast i utvecklarversionen för Mac och i Chrome Beta för Windows och Linux.

I och med att den används i en beta/utvecklarversion så är den säkert buggig på sina håll. För mig fungerar det dock helt ok än så länge (bortsett från det problem jag beskrev tidigare). Värt att påpeka är också att Xmarks till Safari/Firefox/Explorer inte är betaversioner.

Bevaka tråden