Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12" vill inte starta från OS-cd skiva

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min dator har rapporterats som trasig i ett bra tag... Nu startar den inte med cd-skivan ens!

Överväger att köpa en ny disk. Vad kostar det!? Jag har ringt till InWarehouse, men det var ingen hemma...

Jag har skivan för Leopard liggande bredvid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:13

Vilken modell rör det sig om? Du säger 14", så det kan röra sig om ett par olika modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:40

En ny disk kostar några hundralappar, installera Leoparden på den.
14" finns inte - antingen är det 12" eller 15"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 11:26
Ursprungligen av Tangen:

En ny disk kostar några hundralappar, installera Leoparden på den.
14" finns inte - antingen är det 12" eller 15"

Nu är det ju utrett att det var en 12":are, men till protokollet vill jag föra modellerna Wallstreet/Lombard/Pismo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 11:27
Ursprungligen av vanilj:

Nu är det ju utrett att det var en 12":are, men till protokollet vill jag föra modellerna Wallstreet/Lombard/Pismo.

Det tänkte jag inte på
Såg direkt den 12" som ligger här i skåpet...

Ursäkta. 1 GHzt processor... 750 MB RAM, ca... Jag har köpt till mer RAM. Jag tror det var bara 256 och att jag köpte till 500, vilket då borde bli 756 MB, givetvis... Metalldator. från 2003. Kan jag vara mer specifik!?

Ha!! Så rörig jag är då!! Ja, då är det 12" i så fall!!

Klart värt i så fall att köpa mer ram och ny disk. Datorn i sig är det inget fel på... förutom att den är sönder...!!

Nytt batteri skulle inte skada... Går från 80% till 2% på tre minuter... Men, men... det fungerar som det är...!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:50

Nytt batteri, kanske 1500 (om du hittar något fräscht för en 12")
Mer RAM, kanske 500
Disk, mellan 300 - 1200 beroende på vad du vill ha

Värt det?

Det kan bara du svara på...

Tja... jag skriver lite i Word och Facebook. Kanske har datorn på kundbesök med betoning på SÄLLAN.

Det mobila bredbandet går på steroider!!! Det går snabbare på Macen än på Windows!! Det är billigare än en ny dator. Tack för detta!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-12 15:01
Ursprungligen av Eclipse:

Tja... jag skriver lite i Word och Facebook. Kanske har datorn på kundbesök med betoning på SÄLLAN.

Det mobila bredbandet går på steroider!!! Det går snabbare på Macen än på Windows!! Det är billigare än en ny dator. Tack för detta!!

Jag har ett helt nytt batteri liggandes hemma, aldrig använt. Men kommer inte hem förrän mitten av april. Passar den senare PowerBook alu 12"....

Kul namn!
Wallstreet = känd affärsgata i New York...
Lombard = ??
Pismo = "brev" på ryska.

Kanske min ekonomi tillåter ett batteri i april!? Det kan inte uteslutas. Just nu kan det definitivt uteslutas!

Om jag får igång datorn kanske jag kan se vilken modell det är...?? Jag har kartongen kvar...

Jag får ringa till inWarehouse på måndag. Dom hade visst stängt när jag ringde, vilket var halv sex tror jag...

*kollar hemsidan*
Jaha, dom stänger fem. kul payoff: "förvänta dig mer" , ja ... jag tänkte kanske de stängde vid sex...!!

Jag har sjukt generös kredit där som jag aldrig har bett om...

hur mycket minne ska jag köpa?? räcker en GB?? Minsta disken, vill jag ha.
Jag köpte Leopard separat, senare. Det var inte med datorn... Har även iLife, vad jag nu ska med det till!? Kanske spela MIDI synth i garageband??

Jag surfar. skriver lite text, lyssnar på strömmande musik från di.fm That's it. Jag arbetar inte med den datorn...

Hur mycket RAM minne behöver jag? Klarar man sig på 1 GB?? Jag vill ju inte bränna ner för mycket pengar på denna datorn... Den är trots allt rätt gammal... Samt att min ekonomi har en annan prioritet...

Dom hade inga RAM-minnen, så då var det löst...

Men hur fasen tar man sig in i en bärbar Mac!?!?!? Jag har skruvat varenda skruv, men aset sitter som berget fortfarande!! Finns det gömda skruvar under någon av tangenterna!?

Eller nån som vet manual på Internet...!? (Har sökt lite, men vet inte riktigt vad jag letar efter...)

Dom hade inga RAM-minnen, så då var det löst...

Men hur fasen tar man sig in i en bärbar Mac!?!?!? Jag har skruvat varenda skruv, men aset sitter som berget fortfarande!! Finns det gömda skruvar under någon av tangenterna!?

Eller nån som vet manual på Internet...!? (Har sökt lite, men vet inte riktigt vad jag letar efter...)

Tusen tack!!! Det var ju sjukt mycket skruv i den, du...!! Jag som trodde det var LÄTT att komma in i en dator!? Vad har jag fått det ifrån!?

Nåja. Jag beställde ny disk, får se om det fungerar.

Den kostade 1.000 spänn med moms och frakt, inte direkt "några hundra" som någon uttryckte det ovan...

Frågan är intressant, hur mycket energi ska man lägga på en gammal dator!?

Ursprungligen av Eclipse:

Tusen tack!!! Det var ju sjukt mycket skruv i den, du...!! Jag som trodde det var LÄTT att komma in i en dator!? Vad har jag fått det ifrån!?

Nåja. Jag beställde ny disk, får se om det fungerar.

Den kostade 1.000 spänn med moms och frakt, inte direkt "några hundra" som någon uttryckte det ovan...

Frågan är intressant, hur mycket energi ska man lägga på en gammal dator!?

Nja, tower-modeller och dylikt är väldigt lätt. Bärbara datorer är sällan lätt att skruva i om man aldrig gjort det innan.

Ett tips är att ta ett A4-papper och lägg skruvarna där efter ett mönster så du vet vilken skruv som ska vart sen när det ska ihop igen.

Ursprungligen av Eclipse:

Tusen tack!!! Det var ju sjukt mycket skruv i den, du...!! Jag som trodde det var LÄTT att komma in i en dator!? Vad har jag fått det ifrån!?

Äh, 12"aren är en bagatell jämfört med iBooken (kolla byte av hårddisk på en sådan!!), fast iofs, ska du byta en optisk drive i en 12" PowerBook måste du skruva isär större delen av datorn där också...

LCR

Tack för det tipset... Det kan vara bra att ha till nästa gång eller någon annan!! Just den biten är redan avklarad... alla skruvar i min ficka!!

Nej då. Dom ligger på en tallrik... Jag har lite koll på vad som ska vara var... Men visst, viss ordning krävs. Tror jag sabbade några av F-tangenterna... bände från fel håll... Men så what!? Hur ofta använder man dom då??

Jävla bedrägeri att inte göra en lucka på baksidan eller fixa att innandömet är lättare att komma åt...

Ursprungligen av Eclipse:

Jävla bedrägeri att inte göra en lucka på baksidan eller fixa att innandömet är lättare att komma åt...

Nja, jag sitter just och lagar en Sony Vaio och för att få bort underdelen måste jag lossa skärmen, logiskt och bra. Plasten är bara skit, lika kasst som en Dell och de suger ordentligt!!

LCR

Kul att du nämner iBook!! Jag har faktiskt en här som jag försökte demontera. Jag tänkte, den disken kunde jag kanske använda i min plåt-book... men den var ju lögn att få upp... dessutom misstänker jag att den disken är ännu mindre än den jag har, vilket jag tyckte kanske var i minsta laget...den var på 30 GB. Den jag nu köpte ska vara på 250 GB tror jag.

iBooken är väl på...!? 8-10?? Kanske 20? Spännande om jag kan få dit allt... det märker vi i morgon!!

Här hittar du info på de olika modellerna

Portable Mac Index

och här ser du vad som behövs för att byta en disk på en iBook

iBook Repair - iFixit

Ett exempel, 42 steg är inte dåligt

Installing iBook G4 12" 800 MHz-1.2 GHz Hard Drive Replacement - iFixit

En MacBook har 8 steg enligt deras lista...

LCR

Det var det jävligaste... ursäkta ordvalet, men hur fasen kan man göra en sån ingenjörsblunder!! Dessutom från Apple, av alla!!

Jag har en sån blå toalettstol som finns på bilden.

Denna köpte jag:
WD Scorpio WD2500BEVE - hårddisk - 250 GB - ATA-100

Enligt inwarehouse är den skickad. Se om den kommer i morgon då... Annars blir det ett onsdagsprojekt, och det funkar det med!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 19:54
Ursprungligen av Eclipse:

Det var det jävligaste... ursäkta ordvalet, men hur fasen kan man göra en sån ingenjörsblunder!! Dessutom från Apple, av alla!!

Jag har en sån blå toalettstol som finns på bilden.

Denna köpte jag:
WD Scorpio WD2500BEVE - hårddisk - 250 GB - ATA-100

Enligt inwarehouse är den skickad. Se om den kommer i morgon då... Annars blir det ett onsdagsprojekt, och det funkar det med!!

Det är närmare en 7-8 år gammal konstruktion. Mycket har hänt sedan dess.

Ursprungligen av Eclipse:

Det var det jävligaste... ursäkta ordvalet, men hur fasen kan man göra en sån ingenjörsblunder!! Dessutom från Apple, av alla!

Kan man inte skruva kanske man inte ska in där och meka...

LCR

Nej, kanske inte. Men det är lite sent att komma på det nu!

Jag köpte min dator 2003. Det jag undrar över är att det även då tänkte man att man skulle byta batteri och RAM men tydligen inte hårddisk!! Intressant...

Väntar på min disk från inWarehouse... Spännande och se när den kommer. Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Men, men... Det löser sig väl!! Får kolla på OS hemma om kvällarna i stället. Det funkar det med!!

Hallå!?

Nu har jag satt i disken och skruvat tillbaka alla skruvar...

Då är disken givetvis oformaterad. Jag har nu tryckt in Leopard-skivan i datorn, men den blinkar efter OS att starta från. I original-cd skivan står, tryck C under uppstart. Funkar ej. Tänkte pröva med original cd, men hur får jag ut Leopard skivan!? Dags att skruva igen, kanske...!?

Man kan tydligen inte köra Leopard på en blank disk??

Jag har den skivan, Installera och återskapa program... Hur får jag ut cd-skivan??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-16 17:54
Ursprungligen av Eclipse:

Hallå!?

Nu har jag satt i disken och skruvat tillbaka alla skruvar...

Då är disken givetvis oformaterad. Jag har nu tryckt in Leopard-skivan i datorn, men den blinkar efter OS att starta från. I original-cd skivan står, tryck C under uppstart. Funkar ej. Tänkte pröva med original cd, men hur får jag ut Leopard skivan!? Dags att skruva igen, kanske...!?

Man kan tydligen inte köra Leopard på en blank disk??

Jag har den skivan, Installera och återskapa program... Hur får jag ut cd-skivan??

Håll nere musknappen när du startar om datorn.

Tack!! Spännande... Det kommandot har jag aldrig hört talas om tidigare.

Det fungerade att plocka ut Leopard-skivan...

Men det fungerar inte att trycka på C för att starta från Panther-skivan, som var den skivan som kom med datorn. Inte heller att trycka på musen för att få ut skivan!

Rörigt detta... För länge sedan har jag ett svagt minne att man kunde trycka på c+d fär att starta från cdskiva, men det är kanske jag som minns fel...?? Jag har testat lite olika varianter nu, men tydligen inte det rätta. Även kollat manualen, men där stod inget om detta...

***
redigera:
Jag har också diverse gamla OS skivor som jag tänkte testa...

Senast redigerat 2010-02-16 18:26
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-17 09:25
Ursprungligen av Eclipse:

Tack!! Spännande... Det kommandot har jag aldrig hört talas om tidigare.

Det fungerade att plocka ut Leopard-skivan...

Men det fungerar inte att trycka på C för att starta från Panther-skivan, som var den skivan som kom med datorn. Inte heller att trycka på musen för att få ut skivan!

Rörigt detta... För länge sedan har jag ett svagt minne att man kunde trycka på c+d fär att starta från cdskiva, men det är kanske jag som minns fel...?? Jag har testat lite olika varianter nu, men tydligen inte det rätta. Även kollat manualen, men där stod inget om detta...

***
redigera:
Jag har också diverse gamla OS skivor som jag tänkte testa...

Kan den läsa skivor alls?

Bevaka tråden