Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Frilagd bild + osynlig platta vid utskrift

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har frilagt en högupplöst bild och har sparat den som transparent i format TIFF. Den transparenta bilden placeras i en annons som har en tonad bakgrund, men när jag skriver ut annonsen på min skrivare så får den transparenta bilden en svag platta under sig, där det egentligen är transparent, hur löser jag det?

Jag förmodar att bilden är frilagd i Photoshop och monterad i InDesign, eller?

I så fall ska du börja med att se till att bilden ligger i samma färgläge och färgprofil som bakgrunden, lämpligen den som ska användas för annonsen, och så undviker du dekorfärger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 17:49

Om problemet kvarstår efter Richards tips så prova att exportera som PDF, ser det bra ut där så ligger problemet i din skrivardrivrutin.

Janne

Det borde funka om du sparar filen i psd-format, då kan du också spara bilden med transparent bakgrund och även montera den i Indesign. Att göra en test med export till pdf är också bra för att dubbelkolla.

  • Medlem
  • 2009-11-10 22:57

Kan det inte vara ett postscript-fel i skrivaren? Typ att den inte stöder postscript?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-24 11:08

HP skrivare (i alla fall våra 4700 och 5550) hanterar inte bilder med genomskinlig bakgrund korrekt. Det enda vi har lyckats med är att använda Urklippsbana.

Just nu har CS4 och 10.5.8 men det var samma problem med CS3 och 10.4.

  • Medlem
  • 2009-11-24 12:18

Samma här med våra HP 5550.

Ett litet tips ang att kolla filen i Acroba.
Det kan se rätt ut även i acrobat - fast än det är fel.
Om man har >förhandsgranska övertryck aktivt så
ser man inte den vita rutan som uppstår under bilden
men den kommer garanterat att finnas då man inte
kan övertrycka vitt normalt sett. se till att detta option
är av. Vet flera som blivit lurade av detta.

/martin

1
Bevaka tråden