Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkoppling av Guitarport ger Kernel panic

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 00:59

Hej alla, vore mycket tacksam om jag kunde få hjälp med det här.

En hårdvara jag äger kallad Guitarport vilken jag använder för att spela in gitarr i datorn med är vad jag ska koppla in via en av min Macbook Pros' USB ingångar, men så fort jag pluggat i den - och då menar jag direkt på nanosekunden - blir skärmen mörkare och ett meddelande översatt till flera språk lyder "You need to restart your computer. Hold down the powerbutton.."

Därefter går inget att göra annat än göra vad som står. Har läst om detta problem och det är något som kallas för "Kernel Panic" enligt Apples internetsupport.

Undrar om någon haft liknande problem samt kan tänkas ha en lösning på detta?
Då jag kört Guitarporten i min pc med Windows tidigare och aldrig nånsin haft problem blir jag fundersam. Mjukvaran som följer med Guitarport är uppdaterad till senaste version och installerad på OS X (mac installation såklart), man behöver inte slå igång programmet innan man fysiskt kopplar in guitarporten i usbn, och jag har provat att först koppla in den fysiskt, samt att först starta mjukvaran. Problemet uppstår vilket som. Även bytt mellan usb portarna men det verkar vara oberoende av vilken man använder.

Åsikter? Nån som har förslag på eventuella fel eller lösningar.

Tacksam på förhand!!

Jon

(MacBookPro5,4 (mid2009) OSX 10.6.2)

Senast redigerat 2010-02-15 01:10
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-15 01:09

Det låter som att drivrutinen inte är kompatibel med den programvara du kör. Vilken version av MacOS har du? Har du kollat med gitarrtillverkaren om de stöder den versionen?
Jag antar att du har testat att installera om drivrutinerna för gitarren utan resultat...

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:36
Ursprungligen av kenjon:

Det låter som att drivrutinen inte är kompatibel med den programvara du kör. Vilken version av MacOS har du? Har du kollat med gitarrtillverkaren om de stöder den versionen?
Jag antar att du har testat att installera om drivrutinerna för gitarren utan resultat...

är det ändå inte konstigt eftersom det fungerar på min kompis mac vilken har exakt samma operativ som min? OSX 10.6.2

kompatibilitet enligt Line 6.. "OS: Mac OS X, Mac OS Tiger, Mac OS Leopard"

  • Medlem
  • 2010-02-15 12:44
Ursprungligen av Jonait:

är det ändå inte konstigt eftersom det fungerar på min kompis mac vilken har exakt samma operativ som min? OSX 10.6.2

kompatibilitet enligt Line 6.. "OS: Mac OS X, Mac OS Tiger, Mac OS Leopard"

10.6 är inte något av de system Line6 stöder enligt ovanstående.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:49
Ursprungligen av Baron:

10.6 är inte något av de system Line6 stöder enligt ovanstående.

Har trott att Leopard och Snow Leopard (det jag har) är samma, men det var det tydligen inte!

Ursprungligen av Jonait:

Har trott att Leopard och Snow Leopard (det jag har) är samma, men det var det tydligen inte!

Tiger = 10.4
Leopard = 10.5
Snow Leopard = 10.6

Ursprungligen av Jonait:

....installerad på OS X (mac installation såklart)...

Vad menar du med "mac installation såklart"? Jag förstår inte den meningen.

Vilka andra USB-enheter är inkopplade i datorn?

Kopplar du Guitarporten direkt i datorn, eller via en USB-hub?

Vad händer om du kopplar in Guitarporten innan du startar datorn?

Är du säker på att du har installerat alla uppdateringar? Använder du "Line6 Monkey" för att kolla och installera uppdateringarna?

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "mac installation såklart"? Jag förstår inte den meningen.

Vilka andra USB-enheter är inkopplade i datorn?

Kopplar du Guitarporten direkt i datorn, eller via en USB-hub?

Vad händer om du kopplar in Guitarporten innan du startar datorn?

Är du säker på att du har installerat alla uppdateringar? Använder du "Line6 Monkey" för att kolla och installera uppdateringarna?

Som jag skrev kopplar jag in den direkt i min Macbooks usb ingångar, så ingen usb hub emellan. Inga andra enheter har vart inkopplade när jag prövat.

När jag kopplar in den innan jag startar så hinner uppstartsljudet höras och äpplet visas och laddas i några sekunder men sen blir skärmen likadan och meddelandet dyker upp på skärmen.

Har inte kört Line6 Monkey nu men gjorde det på min pc, senaste versionen är 3.70 och jag har 3.60, försöker just nu få hem senaste men sidan strular lite..
Men det är hursomhelst samma version som min kompis har och han har samma OSX som mig och där funkar det klockrent.

du kanske vet lite om Line6 monkey mera, är det något som är bra att köra? Gillar att ha koll på grejjerna själv, och den ska ju uppdatera och optimera själv efter vad man har för system, kanske därför jag inte kört det på macen ännu.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "mac installation såklart"? Jag förstår inte den meningen.?

Jag glömde att svara på den frågan, jag syftade på att jag kört på windows tidigare men att det inte var nåt skumt installationsprogram eller något utan den riktiga macversionen av installationsprogrammet

Jag röstar på drivrutinen jag med. Det är nog i form av en "Kernel Extension". Hade precis samma typ av problem med en annan USB enhet nyligen. Jag hade Mac OS X 10.6 (64bit) och "kext":en var en 32bit version för 10.5.

Kopplar du in den innan uppstart startar nog inte datorn alls.

För mig var det så illa att tillverkarens installationsprogram tillät drivrutinen att installera trots att den inte fungerande med 10.6. Dessutom var det deras nyaste drivrutin men den var helt enkelt inte tillräckligt ny.

En snabbkoll på line6 hemsida visar att de inte heller har drivrutiner för 10.6 annat än i beta-form. Så vill du använda Guitarport får vi köra beta drivrutiner så länge.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:43
Ursprungligen av eimermusic:

Jag röstar på drivrutinen jag med. Det är nog i form av en "Kernel Extension". Hade precis samma typ av problem med en annan USB enhet nyligen. Jag hade Mac OS X 10.6 (64bit) och "kext":en var en 32bit version för 10.5.

Kopplar du in den innan uppstart startar nog inte datorn alls.

För mig var det så illa att tillverkarens installationsprogram tillät drivrutinen att installera trots att den inte fungerande med 10.6. Dessutom var det deras nyaste drivrutin men den var helt enkelt inte tillräckligt ny.

En snabbkoll på line6 hemsida visar att de inte heller har drivrutiner för 10.6 annat än i beta-form. Så vill du använda Guitarport får vi köra beta drivrutiner så länge.

Stort tack för ditt svar! Eftersom jag inte är helt hemma än på vad man behöver känna till i termformer och annat så trodde jag det var kompatibelt (Line 6: OS: Mac OS X, Mac OS Tiger, Mac OS Leopard")

Vad menas med "kext:en"? Jag har OS X 10.6.2 så vitt jag vet i 64 bitar. Du tror alltså att det kan vara problemet, eftersom att det här händer direkt jag stoppar i kontakten? Får bara känslan av att det nog ändå skulle hända om jag avinstallerade programvaran och provade att sätta i kontakten då. Återkommer om det, ska prova det nu.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 13:18
Ursprungligen av eimermusic:

Jag röstar på drivrutinen jag med. Det är nog i form av en "Kernel Extension". Hade precis samma typ av problem med en annan USB enhet nyligen. Jag hade Mac OS X 10.6 (64bit) och "kext":en var en 32bit version för 10.5.

Kopplar du in den innan uppstart startar nog inte datorn alls.

För mig var det så illa att tillverkarens installationsprogram tillät drivrutinen att installera trots att den inte fungerande med 10.6. Dessutom var det deras nyaste drivrutin men den var helt enkelt inte tillräckligt ny.

En snabbkoll på line6 hemsida visar att de inte heller har drivrutiner för 10.6 annat än i beta-form. Så vill du använda Guitarport får vi köra beta drivrutiner så länge.

Stort tack för hjälpen och blev imponerad av att få många svar så snabbt. Kanon forum! Jag tror iallafall att jag hittat lösningen på problemet och det var som du sa, inget stöd än för OSX 10.6.x. När man fortfarande är lite dålig på termerna och inte riktigt vet vad som gäller är det lätt att villa bort sig...

För den som kanske är intresserad hittade jag lösningen och svar efter lite googlande här:

Community: Snow Leopard OSX Support Status

  • Medlem
  • 2010-02-15 13:24
Ursprungligen av Jonait:

För den som kanske är intresserad hittade jag lösningen och svar efter lite googlande här:

Community: Snow Leopard OSX Support Status

Bra länk!

  • Oregistrerad
  • 2010-02-15 10:18

Vad händer om du har datorn avstängt, stoppar in din USB mojäng och startar datorn? Vid ett visst tillfälle kommer den ladda kernel extensions (som det säkert är) och i så fall kommer den hänga sig på samma sätt som innan. Detta det gärna utan någon annan usb pryl inkopplad.

Det är ett helvete när företag inte kan följa USB standard utan behöver utveckla sina egna drivrutiner och ladda om innan andra usb pryttlar - Det borde förbjudas. Har haft samma problem med ett MIDI keyboard och en Numark kontroller. Skräp

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-02-15 12:38
Ursprungligen av studiox:

Vad händer om du har datorn avstängt, stoppar in din USB mojäng och startar datorn? Vid ett visst tillfälle kommer den ladda kernel extensions (som det säkert är) och i så fall kommer den hänga sig på samma sätt som innan. Detta det gärna utan någon annan usb pryl inkopplad.

Det är ett helvete när företag inte kan följa USB standard utan behöver utveckla sina egna drivrutiner och ladda om innan andra usb pryttlar - Det borde förbjudas. Har haft samma problem med ett MIDI keyboard och en Numark kontroller. Skräp

Det är precis det den gör, äpplet hinner laddas en kort stund och sen dyker meddelandet upp. Har inga andra saker inkopplade när jag provar heller. Jag visste inte ens att det här problemet existerade. Faktiskt, trodde allt skulle funkar när jag köpte mac. Det här är lite som et slag i magen, eftersom musik är vad jag tänkt använda den till :/

1
Bevaka tråden