Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Hittelön" för DJ-lösning med iTunes

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan hjälpa mig att lösa ett problem med iTunes? Jag är DJ på salsafester och använder i dag en DJ program till Macen "Torq". Men jag blir inte lika bra kompis med programmet som med iTunes. Jag vill istället använda iTunes men här kan jag inte lyssna fram nästa låt i lurarna samtidigt som jag kör ut en låt på dansgolvet.

Lösningen just nu är att ha två iBooks med identiska låtbibliotek kopplade till en mixer. Men det är ju en onödigt dyr lösning

Någon som vet om man kan skicka ut ljudet från iTunes till dansgolvet vid t.ex USB och samtidigt lyssna fram nästa låt via 3,5 mm utgången och headphones? Finns det någon plugin för detta.

Eller måste man (går det) att installera dubbla ljudkort i min MacBookPro? Men hur switchar man i så fall via högtalare och headphones....

Om någon kan guida mig ända i mål är jag beredd att betala en slant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 21:00

Kolla på Serato från rane, fixar biffen med bravur, och är kanske det vanligaste alternativet idag.

Downloads | ScratchLive.net

Rane DJ Page

Tack för tipset men det är ingen stor hårdvara jag är ute efter. Tack ändå

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-23 21:08

Kanske denna.
djay

Tack MatsOlov ..djay verkar schysst men det jag söker är i första hand en plug in till iTunes som ger mig möjlighet att lyssna på nästa låt samtidigt som jag spelar en låt ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-24 15:04
Ursprungligen av björken:

Tack MatsOlov ..djay verkar schysst men det jag söker är i första hand en plug in till iTunes som ger mig möjlighet att lyssna på nästa låt samtidigt som jag spelar en låt ut.

Har för mig att djy låter dig göra det förutsatt att du har ett par USB-lurar inkopplade...

Tack Thomaz......Jo så är det nog. Kollar man på skärmdumpen på programmet så finns det en symbol för headphones så det är nog inga problem. Men som sagt ... jag vill först checka av infall det skulle finnas någon smart lösning inom ramen för iTunes. Annars kommer jag nog att köpa en version av djay och testa för det var rätt billigt.

Det jag gillar med djay är att det verkar behålla gränssnittet för iTunes så man känner igen sig. Jag hatar den svarta bakgrunden till spellistorna i Torq och Traktor. Totalt värdelöst.

Men jag avvaktar lite till ifall någon kommer upp med en ny okänd plugin till iTunes.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kanske denna.
djay

Hej!
Har nu köpt Djay och kört det en kväll. Det är verkligen schysst. Syncfunktionen är perfekt och sååå bra att man ser I tunes som det ser i med samma gränssnitt.

Maila kontonummer för hittelönen

/Eric

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-14 16:18
Ursprungligen av björken:

Hej!
Har nu köpt Djay och kört det en kväll. Det är verkligen schysst. Syncfunktionen är perfekt och sååå bra att man ser I tunes som det ser i med samma gränssnitt.

Maila kontonummer för hittelönen

/Eric

Vad roligt att dur blev nöjd. Jag nöjer mig äran och kanske en öl om vi träffas irl någon gång

Traktor läser iTunes bibliotek och listor.
Traktor

Traktor är i stort sett samma program som "Torq". Gränssnittet är ju snyggt i båda programmen men helt värdelöst med spellistor med vit text på svart bakgrund.

VIRTUAL DJ SOFTWARE - What's new ?!

Kontonummer är...

VirtualDJ is the hottest MP3 mixing software, targeting every DJ from bedroom DJs to professional superstars like Carl Cox.
With its breakthrough BeatLock engine, your songs will always stay in the beat, and you can work your mixes incredibly faster than any other DJ could.

The automatic seamless loop engine and the brand new synchronised sampler will let you perform astounding remixes live, with no preparation at all.
The visual representation and the cues allow you to clearly see the song's structure, and never be surprised by a break anymore.
The vinyl controls will let you scratch like on a real turntable, except that with the beatlock engine your scratches will never end out of the beat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 02:08

Tja Björken! Har kikat på "Griffin iMic" ett tag själv, och som jag förstår av ditt beskrivna problem så borde den "fixa biffen" för dig också!

Griffin Technology: iMic - USB Audio Interface

Allternativt kanske en "MIDI controller"? Finns ett par riktigt schyssta nu!

DJ mjuk- och hårdvara - Svensk International Cyberstore

Har kört ett tag nu på mina cd-decks "numark axis9" och börjar bli trött på att bränna skivor!
För övrigt kan jag rekommendera thomann om du nu skulle hitta något på deras sida, håller bra priser och korta leveranstider.

Pease out...

Tack för tipsen. iMic verkar intressant men frågan är om det löser bara halva problemet. Med denna inkopplad så kan jag få både ljud ut (line out) och samtidigt få ljud till ett par headphones som jag fattar det. Men .... det känns osäkert/oklart hur jag inne i iTunes ska kunna styra ljudet till headphones samtidigt som jag kör ljud ut på dansgolvet. I rena DJ program som Traktor, Torq, djay så finns ju en symbol för headphones och när du aktiverar den så styrs ju ljudet till utgången för headphones och du kan lyssna på en låt samtidigt som du kör ut ljudet på dansgolvet.

Ska detta funka till iMic / iTunes krävs troligen en Plug In men jag börjar ana att det inte finns någon sådan att inhandla.

Samtidigt verkar det konstigt för det skulle vara så simpelt och suveränt att kunna använda iTunes rakt av utan några extra djprogram. Det är inte alla som har behov av att loopa och scratcha eller pitcha ner tempot. Det handlar mer om att läsa av dansgolvet och välja rätt låt för ögonblicket.

Fasen vad jobbigt det är när man inte kan nöja sig med de lösningar som finns utan alltid vill hitta egna optimala lösningar ...hehe

Någon som känner till en plugin som löser problemet ?

Det är det här du söker:
Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer

Har kört med det sedan något halvår tillbaka och det är helt outstanding. Enkelt som fan att plugga in och grymt att jobba med.

FutureDecks Pro v2

Looking for a smart, powerful pro DJ software?
Look no more! Meet FutureDecks Pro - the professional DJ mixing software

With FutureDecks Pro you can really mix your songs, nothing else needed but
your imagination. Beat-matching is just a click away and also are seamless
beat-aware loops, effects and many other things. All these thanks to a
brand new audio engine

What you get:
classic DJ setup with 2 decks, pro mixer and playlists
fully manual or automatic mixing (one-click beat-matching)
video mixing (including pitch, break, reverse, scratch on video)
timecoded vinyls/CD support
seamless intelligent looping and "skipbeat"
automatic BPM detection (grid like) with batch-mode function
vinyl simulation including scratch, pitch, reverse play, brake
separate headphones output and song pre-listening
support for VST effects and AudioUnits, eqs, filters
analog input for microphone/turntables/CD-players, Talk-Over
controllers supported natively (zero-configure):
Behringer BCD2000/3000, M-Audio Xponent, Reloop DJ-IE2, Vestax, all
Hercules
additional MIDI IN with LEARN - assign knobs/switches to fx parameters
advanced support for external mixers
pitch scaling for harmonic/key mixing
advanced auto-mixing including Mix-In/Mix-Out (Cue In/Out) points
perceptual automatic gain
sample player (sampler)
record your mixes to WAV or AIFF
KeyLock (MasterTempo) with on/off selector, gradual pitch bend
ASIO/CoreAudio low-latency support
browsing system with unlimited lists, disk explorer, database
iTunes support
load the whole song in RAM memory for instant access
audio-cd support on Win/Mac (intelligent cd detection/loading)
can read mp3, m4a, wav, aiff, ogg, cda, mpeg, avi, mov, mkv, wmv
and more

1
Bevaka tråden