Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac får gråskärm ibland, piper tre gånger vid uppstart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac (20-tum tror jag) med intelprocessor har börjat jäklas.

Rätt som det är kommer det en transparent gråskärm som åker ner som en rullgardin ovanifrån, med texten att datorn måste startas om. Ibland vid omstart hänger den sig med blåskärm och piper tre gånger repeterande.

Det verkar nästan bli mer och mer frekvent, ibland kan datorn funka i en timme, ibland händer det flera gånger på rad.

Jag har prövat ta ut ram-minnet (två st 1 gb), och satt i dom igen. Dom sitter i ordentligt. Har inte installerat något skumt utan datorn har funkat felfritt fram tills nu.

Hårdvarufel eller mjukvarufel? Jag känner att det blir jobbigt att installera om allt bara för att testa om det är mjukvarufel, när det kan räcka med nya minnen.

Några tips?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-13 18:32

3 beeps = No RAM banks passed memory testing

No RAM banks, betyder det att ett RAM-minne är trasigt då?

Passed memory testing, borde väl visa att det är ok?

Jag tycker att antingen funkar ett ram-minne eller inte... det här verkar ju fungera ibland:S

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 08:36

Visst kan ett minne ligga precis på gränsen så att passerar testet ibland och ibland inte. Temperaturförändringar ger ofta sådana fel.
Blir det mer frekvent om datorn har varit igång ett par timmar, mot att ha varit avstängd hela natten och fått kallna?

Nej, det verkar inte vara någon skillnad gentemot om datorn fått vila över natten. Jag har nu testat att ta ut ett utav minnena, för att se om det gör någon skillnad.

Då borde jag få veta om det är minnena som krånglar, om det inte blir någon skillnad (för det är väl inte troligt att båda minnena gått sönder samtidigt) så antar jag att det är moderkortet. Då får det bli lite utnyttjande utav Apple Care:)

Nu har jag testat med att ta ut ett minne i taget och köra, samt att testa i båda minnesplatserna. Det verkar som det verkligen är ett utav minnena som är trasigt. Så fort jag sätter i det så tar det inte lång stund att arbeta vid datorn innan den dör!

Hoppas Machuset är smidiga nu och byter ut mitt trasiga minne när jag kommer in med det, så jag slipper dra dit hela burken!

1
Bevaka tråden