Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hårddisk - ett nav mellan Mac och PC

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-13 09:14

Jag behöver ett enkelt och säkert system för att ha de senaste uppdateringarna/filerna på ett antal mac och pc med olika ålder. De finns både å jobbet och hemma. Funderar på en usb-hårddisk med programvara som håller reda på utvalda mappar åt mig. Vill dessutom kunna köra direkt från den disken utan att föra över något till datorn.
Tycker Seagates "FreeAgent Go", SEAGATE FREEAGENT GO 320GB USB 2.0 BLACK - Det enklaste sättet att ta med dig alla dina foton, musikfiler och videos verkar intressant men kan inte hitta något om programvara för mac.

Är jag inne på rätt spår?

Är det någon som har erfarenhet av den disken?

Alternativa bättre lösningar? Per

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-13 09:29

Jag har börjat med https://www.dropbox.com/ för att ha lite synkat mellan PC och Mac. Funkar kanon!

Dropbox är kanon eftersom du FLYTTAR filerna hela tiden.

Det är ungefär som en minnepinne fast på nätet.

Dropbox - Home - Online backup, file sync and sharing made easy. får du 2GB gratis, sedan kan du få lite extra genom att rekommendera kompisar.

MEN du skall inte se dropbox som en säkerhetskopia, det skall du nog ha på ngn hårddisk eller ngt annat ställe i "molnet". I och med att man flyttar filer fram och tillbaka, i stället för att man kopierar, så finns det bara EN fil...

"ingenting existerar som finns på färre ställen än två." (första backupregeln)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 15:58
Ursprungligen av Goflorp:

MEN du skall inte se dropbox som en säkerhetskopia /../ I och med att man flyttar filer fram och tillbaka /../ så finns det bara EN fil...

"ingenting existerar som finns på färre ställen än två." (första backupregeln)

Oklart vad du menar, men filen finns ju faktiskt på 3 ställen om man synkar 2 datorer. Dels på respektive lokal hårddisk och dels hos Dropbox (Amazon S3). Gratisvarianten av Dropbox sparar de senaste 30 dagarnas versioner av filen. Betalar man för tjänsten sparas samtliga versioner för alltid och kan återskapas via deras webbgränssnitt (givet att Dropbox också finns för alltid).

Ett tips om du köper en hårddisk...

Ta den till Macen, koppla in den, starta "Skivvverktyg", klicka på disken i listan, välj "Partitionera", 1 enda partition. Efter det "Raderar"(Formattera) du disken - lämpligen med FAT-32 så den kan läsas och skrivas av såväl PC som Mac...

(Notera dock att max filstorlek under FAT-32 är 4GB, DVD-avbilder kan bli jobbigt)

Varför försvinner en fil från skrivbordet när man släpper den på dropbox folder?

Jag tolkar det som att allt flyttas.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför försvinner en fil från skrivbordet när man släpper den på dropbox folder?

Jag tolkar det som att allt flyttas.

När jag flyttar mina filer till dropbox-mappen så flyttas filen dit, samtidigt som en kopia skickas till mitt dropbox-konto. Har du kollat i din dropbox-mapp om filen ligger där?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-13 16:41

Använt dropbox en tid, bra system men man skall akta sig att släpa nåt o boxen, det försvinner från din dator då isamma ögonblick som det släpas bort till en annan dator.
Copy / Paste är det som gäller har jag lärt mej.

Använder dropbox närmast för att dela bilder med vänner. För att dopboxen inte skall
svälla över tilloten gratis mängd, ber jag mottagaren släpa bort den ur den delade boxen, och då försvinner bilden även från min dator ifall det inte var en kopia jag gav
ut.

Senast redigerat 2010-02-18 15:27
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-13 16:59

Det stämmer att filerna flyttas till molnet, men det finns förmodligen cachat någonstans på lokal disk. Jag använder den som vilken mapp som helst och mao inte som en kopia av lokala filer.

Backup av dropbok får du genom Time Machine (förutsatt att du inte valt bort dropbox-mappen i TMs inställningar)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 17:39

Verkar finnas en del missuppfattningar om Dropbox. Dropbox synkar en katalog (~/Dropbox) till molnet. Som Mikael E beskriver flyttas alltså ingenting från datorn. Man har alltid en lokal kopia på de synkade datorerna. Detta skall inte ses som en lokal cache utan som en katalog vilken som helst på disken där man lägger filer som man vill ha tillgång till på ett enkelt sätt på flera datorer. Det är också en utmärkt moln-backup om man vill se det så.

Anledningen att en fil försvinner från skrivbordet när man lägger den i Dropbox-katalogen är för att du själv flyttar den dit, precis som den hade försvunnit från skrivbordet om du hade lagt den i Dokument-katalogen (om du har den på samma partition). Drar man filer till en annan katalog på samma partition flyttas de (håller man in alt kopieras de istället), drar man dem till en annan partition kopieras de (håller man in cmd flyttas de istället).

gaimasa; tack för att du redde ut det hela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 18:14

Ingen orsak!

  • Medlem
  • 2010-02-13 23:19

Så äntligen tillbaka. Har med intresse läst inlägg och på nätet. DropBox är klart intressant men... Jag får tyvärr pröjsa 10$/mån (=en hårddisk per år) då 2GB-gränsen passerats för länge sedan. Vill inte ha min DB-mapp åtkomlig för andra på vissa datorer . Går den att spärra med login? Att filerna skulle försvinna från datorn verkar ju orimligt. Bara och stänga av internet och se. Hur bjuder man in en annan dator att vara med i gemenskapen? På arbetet ingår alla i ett nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 11:31

Ja med Dropbox betalar man för smidigheten, det går inte att jämföra med att köpa externa hårddiskar och flytta med sig om man ser till GB per krona. Det finns såvitt jag vet ingen standardlösning med Dropbox att lösenordsskydda katalogen. Att dela filer med andra är enkelt. Delningen skapar man i webbgränssnittet och alla som skall vara med måste ha Dropbox installerat. Värt att tänka på är att om exempelvis du och en kollega delar en fil på 200 MB så försvinner 200 MB av det tillgängliga utrymmet för er båda.

  • Medlem
  • 2010-02-14 11:55

Om DB-mappen ligger helt öppen för andra är ju en tanke att köra en kombination av 2GB fritt och smidigt och usb-hårddisk för konfidentiellt. Eller blir det rörigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 12:40

Berätta mer om hur ert upplägg ser ut. Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med att katalogen ligger helt öppen. Bara de användare som är inbjuda till en delning har tillgång till de utdelade filerna/katalogerna. Du kan ha vissa kataloger privata och vissa kataloger som är gemensamma för flera. Du kan dela kataloger i flera olika konstellationer så att exempelvis katalog 1 delas mellan användare A, användare B och användare Y och katalog 2 delas mellan användare A, användare B, användare C och användare X.

  • Medlem
  • 2010-02-14 14:02

Jag har min egna PC på jobbet. Inget problem med DB där. Det är bara jag som använder den datorn. Sedan har vi andra datorer som är placerade mer öppet i olika rum för alla, kopplade till skrivare, projektorer etc. Där kan man också behöva komma åt sina filer. Jag har sprungit omkring med usb-pinne, eller mailat mig själv med filer jag vet jag behöver. Problemet är att med tiden blir det väldigt rörigt med var jag har vilka filer och var jag har senaste versionen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 14:35

Ja det låter ju som att det blir lite rörigt och jag tror inte Dropbox är den bästa lösningen med er nuvarande infrastruktur. Dropbox och delade datorer blir inte så bra om vissa filer är konfidentiella. Att använda det för att synka filer mellan din hemdator och din arbetsdator och även dela vissa filer med kollegor fungerar. På jobbet borde du kunna dela ut Dropbox-katalogen med windows inbyggda fildelningstjänst, givetvis med ett lösenord, och på så vis komma åt dessa på de andra datorerna för att slippa använda usb-minne. Då är det ju samma fil så du slipper problem med vilken version du använder.

  • Medlem
  • 2010-02-14 17:16

Tack för dina synpunkter. Tror att jag testar DropBox gratis ett tag så får jag se vad det blir av usb-disken.
Undrar fortfarande om programvaran finns för både mac o pc till Seagates FreeAgent Go. Får väl försöka ringa någon om det.

1
Bevaka tråden