Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX Snow leopard på 8 minuter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-02-11 22:19

Jo, det är faktiskt sant.

Jag har innan spytt galla på att OSX är det långsammaste os'et att installera. Det brukar ta 30-45 minuter på min MacPro med 8G ram och 15k diskar. Windows Vista eller Windows 7 installerar jag på 25-30 minuter.

Idag plockade jag in min 160SSD disk i min macpro. Då jag norpade CD-ROM hyllan för att få plats med allt så var jag tvungen att lägga över installdisken på en en hårddisk och installera därifrån. Jag valde då min windows partitation på SSH disken för att snabba upp installationen lite och jävlar i gatan

40 minuter stod det på uppskattningen, men efter 8 minuter var hela installationen klar Mums.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-11 22:49

Trevligt! Ser alltid till att ha OS:et på extern hårddisk istället för skiva. Bara det ger väldigt mycket för snabbheten, och med SSD kan jag tänka mig att det gick fort!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-11 23:06

Vilken SSD-disk och hur monterade du den i din MacPro?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-11 23:22
Ursprungligen av Jeppe_E:

Vilken SSD-disk och hur monterade du den i din MacPro?

Jag köpte denna WEBHALLEN.com [Intel 160GB X25-M Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MH160G2C1)]

Installerade? Jag slängde in den där cd-vaggan finns, det är ju SSD så den har ju inga rörliga delar, kan hoppa omkring där.

Har en 2.5" Raptor nu som har en 2.5 till 3.5" vagga. Tänkte eventuellt låta min raptor få leva i min macbook pro och sno vaggan. Har inte bestämt mig ännu.

Jag undrar vad som hjälpte mest. Att du hade en SSD att installera på, eller att installationen låg på en HD.

SDD-disken verkar ju inte skriva snabbare än en vanlig hårddisk. Läser snabbare dock. Flaskhalsen med installationen är att DVD-spelaren inte läser särskilt fort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 13:51
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag undrar vad som hjälpte mest. Att du hade en SSD att installera på, eller att installationen låg på en HD.

SDD-disken verkar ju inte skriva snabbare än en vanlig hårddisk. Läser snabbare dock. Flaskhalsen med installationen är att DVD-spelaren inte läser särskilt fort.

Det går märkbart snabbare att installera från dvd > ssd också. Men självklart går det snabbare från usb/hdd.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-12 18:31
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag undrar vad som hjälpte mest. Att du hade en SSD att installera på, eller att installationen låg på en HD.

SDD-disken verkar ju inte skriva snabbare än en vanlig hårddisk. Läser snabbare dock. Flaskhalsen med installationen är att DVD-spelaren inte läser särskilt fort.

Ånej, jag har installerat från HD tidigare och det går faktiskt inte så mycket snabbare, har aldrig kommit under 30 minuter. Men självklart kommer ju läshastigheten från min SSD till stor nytta.

Det intressanta är ju kanske inte medium, utan att det går att installera osx snabbt

1
Bevaka tråden