Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken (FW800) hårddisk ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge funderat på vad jag ska välja för hårddisk, jag börjar titta och blir så förvirrad över vad jag bör välja sedan tänker jag nej usch jag tittar en annan gång.

Så jag skulle bli väldigt glad om ni kunde rekommendera mig en hårddisk som stämmer överens med mina krav och nästan välja en åt mig hehe.

Jag vill ha FW800 antingen 2 stycken portar så jag kan koppla in mitt ljudkort i den eller en FW800 och en FW400. Den får såklart ha andra portar men detta är ett måste.

Jag behöver inte ha en fruktansvärt stor hårddisk men 200 gb borde nog vara minimum.

Jag funderar väldigt mycket på om en 7200 RPM hårddisk vore bäst, jag vill verkligen inte vara med om något krångel med en för slö hårddisk och det måste ju finnas en anledning till att det finns 7200 RPM också istället för 5400 och den där andra ännu mindre.

Den behöver inte vara extra portabel.

Pris: Gärna under 2000.

Får gärna vara snygg, tycker att de flesta Western Design är riktigt fula så de går nog bort.

Hållbar och relativt tyst är också väldigt bra saker den gärna får vara ;).

Tack på förhand :).
Skriver detta i lite brådska men jag kände för att ställa frågan nu så jag har svar när jag kommer hem från jobbet, ifall jag glömt någonting viktigt skyller jag på det. ;P

Vi var en del som följde CUBEIS julklappstips på en Seagate 500 GB och jag tror vi alla är nöjda och jag tycker att den är snygg - snyggare än på bilden som andra påpekat
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/273600-julklappstips-billig-harddisk-hos-inwarehouse.html
Den tycks ha gått upp lite, komplett tar nu 595

Om du ändå funderar på en portabel är jag mycket nöjd med min Seagate FreeAgent 320 GB med FW800/USB2. Bara 5400 rpm men duktigt snabb (vilket också - har jag sett i efterhand - syns i tester på nätet). Allt upptänkligt kablage (mac-vitt förstås) och en dockningsstation medföljer. HFS+-formaterad från fabrik. Det enda negativa är att förpackningen tar en halvtimme att forcera...

Tack för svaren.

macwitty: Den verkar ju enligt er helt okej :), Tyckte att den inte såg speciellt bra ut på bilden alls men jag kan föreställa mig att den ser helt OK ut IRL ändå :). Blev lite orolig för att beställa när jag försökte hitta fler bilder på den och gick in på Seagate's hemsida kunde jag inte hitta den, bara likadana fast med USB. Blev lite fundersam ifall den utgått och jag får fel hemskickad sedan, det har faktiskt hänt något sådant liknande förut. Men jag borde nog bara sluta nojja och beställa.

johan_tanying: Den var snyggare men kostade väldigt mycket mer än den andra samtidigt som den hade mindre antal RPM och mindre storlek på disken. Kommer ju säkert flytta hårddisken lite smått men ändå inte tillräckligt för att jag ska känna att jag behöver en portabel hehe.

Kom gärna med fler förslag detta är ju ca 1400 kr under min "budget" :).
Men billigt är alltid bra

Jag borde sluta nojja om det, bara att jag verkligen hatar krångel.

Tror jag betalade en tusing för min disk. Inte i Sverige, dock. Inte heller mycket att välja på heller i detta USB-land (Kina).

Övrigt FW800: Många klagar på LaCies strömadaptrar men min d2 med FW400/FW800 har hållit i snart fem (eller är det sex?) år nu. Låter en hel del men rullar på duktigt.

Jag hittar i vart fall den på Seagates webbplats
FreeAgent Desk Mac: Stylish Hard Drives for Mac - External Hard Drives | Seagate
Du får ändra i dropdown menyn till 500 MB

På bilden ser den tjockare ut än den är i verkligheten

Där står att den är mac-formaterad men de vi fått har som du kanske läst varit omformaterade

FreeAgent Go är den jag har. FreeAgent Go Mac: Portable/External Hard Drives for Your Mac Computer | Seagate Drygt tusen kinesiska pistoler (lite mer i svenska) för 320 GB. Produktionsår 2008 tror jag, så FW800 är uppenbarligen hyllvärmare här.

Så här skriver man på internättet:

Citat:

Once you get it out of its package, the Seagate FreeAgent Go is a dream. But Seagate is still using some of those crazy, form-fitting plastic packages that threaten to slice off your limbs if you slip while pulling them apart.

Word!

Ytterligare test (som inbegriper versionen med FW400/800) finns här.

Tillägg: Min var macformaterad vid köp.

Aha. Nu fick jag iaf för mig att jag var tvungen att beställa och det blev Seagate 500 GB eftersom så många verkade nöjda med den och den kändes väldigt bra för det priset :).

Vad innebär det med att den är macformaterad? Jag vet ju det är HPS+ eller något sådant, men jag vet inte riktigt vad det innebär.

Om du köpte på Komplett så är den inte macformaterad, eller i vart fall har inte våra varit det utan de har varit omformaterade till NFT (eller vad det nu heter).

Du ska med andra ord formatera om den till Mac OS Extended (journalförd) och välja partionschema. Om volymen ska användas för att starta en Intel-baserad Mac väljer du partitionsschemat GUID. Om volymen ska användas för att starta en PowerPC-baserad Mac väljer du partitionsschemat Apple.

Jag har inhandlat denna Seagate Freeagent Desk 500 från Komplett och är mycket nöjd med den.

Den är ursprungligen tänkt som en Macdisk och formaterad som en som. (Alla diskar går förstås att använda både på PC och Mac med lite fix).
Den är dock ommärkt med PC-lappar, öppnad och formaterad så att FW (som är denna disks stora fördel) inte fungerar direkt. Den måste först anslutas via USB och omformateras till Mac OS Extended (journalförd) för att FW skall kunna användas. Så var det i alla fall på min iMac 21.5" Men det är ju lätt gjort.

Den har två FW 800 anslutningar vilket är optimalt i mitt tycke. Det ger möjlighet att koppla ihop flera 800-diskar för snabbaste access. Kablage både för 800 och 400 samt USB följer med.

En snabbb, tyst och prisvärd FW disk, även om den blivit några hundralappar dyrare efter jul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 21:53
Ursprungligen av fullkoll:

Den är dock ommärkt med PC-lappar, öppnad och formaterad så att FW (som är denna disks stora fördel) inte fungerar direkt.

Vad menas med "öppnad"?

P.S.
Vem är din avatar?? Han påminner onekligen om Jason Alexander men jag kan inte säga att jag känner igen bilden...
D.S.

Ursprungligen av sodemus:

P.S.
Vem är din avatar?? Han påminner onekligen om Jason Alexander men jag kan inte säga att jag känner igen bilden...
D.S.

Det är ju Radar från M*A*S*H!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 22:06
Ursprungligen av Capeman:

Det är ju Radar från M*A*S*H!

Uff! Det var ett tag sen jag såg på M*A*S*H... Ok, tack för det i alla fall! Men medge att han med lite välvilja kan sägas likna "Can'tstandya"!

Ursprungligen av sodemus:

Uff! Det var ett tag sen jag såg på M*A*S*H... Ok, tack för det i alla fall! Men medge att han med lite välvilja kan sägas likna "Can'tstandya"!

Haha ja likheten finns där.

Ursprungligen av Capeman:

Det är ju Radar från M*A*S*H!

Ya, that´s me - AKA Gary Burghoff

"Öppnad": Dom två lås-stickerna på locket var sprättade och en PC sticker påklistrad bredvid MAC-diton. Fast det heter ju egentligen Mac och inte MAC.........

Dom hade gjort det ordentligt, så det satt också en vanlig vit laseretikett klistrad över följande text:

FORMATTED FOR MAC
With all necessary cables included

Disken blir inte sämre för det och 5 års garanti är ju inte dumt

Ursprungligen av fullkoll:

Jag har inhandlat denna Seagate Freeagent Desk 500 från Komplett och är mycket nöjd med den.
....
En snabbb, tyst och prisvärd FW disk, även om den blivit några hundralappar dyrare efter jul.

Kör gärna en AJA System test med samma inställningar som i screenshottet länkat i mitt tidigare inlägg

Jag har en WD My Book Studio med FW800. Den fungerar riktigt bra tillsammans med min iMac. Använda den till och med som bootdisk en tid när min interna disk hade avlidit och jag vänta på att få en Intel x25 levererad

Hastighetstest med AJA Kona

Visst - här är resultatet! Körd med FW 800

AJA System Test Seagate: Kjell Olsson: Galleries: Digital Photography Review

Min interna 1 TB iMac 21.5" disk (också Seagate) fick det här resultatet med samma test:

Write 90.2 MB/s
Read 101.0 MB/s

och min USB 2 TimeMachinedisk (Freecom 1.5 TB - okänt diskfabrikat):

Write 36.9 MB/s
Read 37.7 MB/s

Senast redigerat 2010-02-16 23:29

Det såg riktigt bra ut det där

Ursprungligen av air:

Det såg riktigt bra ut det där

Ska det tolkas som att vi har en till i "klubben"?

Ursprungligen av macwitty:

Ska det tolkas som att vi har en till i "klubben"?

Nä, för tillfället håller jag mig till min WD skiva. Dess prestanda räcker för att köra mina itunes och aperture bibliotek och internt har jag en Intel x25

1
Bevaka tråden