Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server eller NAS, vad passar bäst till mig?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 11:12

Hallå!

Funderar på någon slags Server eller NAS lösning där hemma, tanken med den är att både jag och frugan skall komma åt bilder, filmer, musik med mera + att göra backuper på den.

Jag funderar antingen på en begagnad Mac Pro med OS X Server eller en NAS, typ Lacie 5Big.

Tyvärr har jag noll koll på just detta så jag skulle uppskatta lite tips och hjälp om vad som skulle passa mina behov. Vad tjänar jag på att köra en server istället för en NAS?

Tack på förhand!

Eller varför inte en Time Capsule?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 11:57

Också en variant, jag köpte ganska nyligen en Airport Extreme basstation, skälet till att jag inte valde en TimeCapsule då var att om disken gick sönder så blev jag även av med min Airport och vise versa, men det kan ju faktiskt vara ett alternativ.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-11 12:00

Passar på att kapa tråden lite, jag skall själv göra mig av med min Mac Pro och ställa ett NAS någonstans i lägenheten. Så om någon har lite vettig information om vilken NAS och varför man skall välja den så får dom gärna infoga det i denna tråden.
Jag behöver 3-4TB lagringsutrymme och gärna expanderbart.
Jag har kikat på Dobo Pro men tycker den är lite väl dyr. Men hittar jag inget annat alternativ så får det bli en sådan.

Edit: Jag har redan en TimeCapsule som jag använder till backup av viktiga dokument och bilder.

Docko: Vad har du mer för krav på enheten?
Ansluta flera personer via nätverk sammtidigt?
Komma åt den från internet när du inte är hemma? osv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 13:05
Ursprungligen av kainen:

Passar på att kapa tråden lite, jag skall själv göra mig av med min Mac Pro och ställa ett NAS någonstans i lägenheten. Så om någon har lite vettig information om vilken NAS och varför man skall välja den så får dom gärna infoga det i denna tråden.
Jag behöver 3-4TB lagringsutrymme och gärna expanderbart.
Jag har kikat på Dobo Pro men tycker den är lite väl dyr. Men hittar jag inget annat alternativ så får det bli en sådan.

Edit: Jag har redan en TimeCapsule som jag använder till backup av viktiga dokument och bilder.

Docko: Vad har du mer för krav på enheten?
Ansluta flera personer via nätverk sammtidigt?
Komma åt den från internet när du inte är hemma? osv?

Du är så välkommen, kapa på bara:)

Mina krav är att det skall finnas plats för minst 2 utbytbara hårddiskar så jag kan spegla den ena mot den andra (hur man nu gör det). Flera personer skall kunna ansluta via nätverket, gigabit.
Jag vill helst kunna komma åt den via internet, och den får gärna vara tyst och snabb.
Önskedröm vore DLNA som kan stream mkv till ps3:)

  • Medlem
  • 2010-02-11 13:15

Då borde väl en NAS sitta som handsken?
Men att streama mkv till ps3 kan du nog tyvärr glömma pga att ps3 endast har g-standard. Har iofs inte provat själv, men andra här på forumet säger att det är kabel som gäller om man ska streama till ps3.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 13:28
Ursprungligen av Dalle:

Då borde väl en NAS sitta som handsken?
Men att streama mkv till ps3 kan du nog tyvärr glömma pga att ps3 endast har g-standard. Har iofs inte provat själv, men andra här på forumet säger att det är kabel som gäller om man ska streama till ps3.

Har dragit CAT6 till ps3an, så den biten löst, som du säger, trådlöst + mkv är ingen höjdare:)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-11 13:15

Här kommer min ytterst personliga erfarenhet, jag har/hade en NAS (Netgear ReadyNAS NV+) i den hade jag 4*1TB i RAID5, den har fungerat jättebra men jag hade ju räknat med lite mer fart i överföringen. Till den hade man väl godkänd fart (mellan 15MB/s-30MB/s) över gbit kablar, men från den så var det värre för då hade jag runt 10-14MB/s & det finns inget värre när man sitter & jobbar med stora filmer att vänta

Nu ska den säljas till förmån för en server (har en maskin med motsvarande en mac pro dual xeon 2.66ghz, med 16GB ram & 8port Hårdvaru RAID). Så för att summera det hela, klarar du dig med lite lägre överföringsfarter så är en NAS helt klart att rekommendera, du köper konfigurerar & gömmer den. Har du tiden, intresset & platsen så köp en server.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 13:31
Ursprungligen av lando:

Här kommer min ytterst personliga erfarenhet, jag har/hade en NAS (Netgear ReadyNAS NV+) i den hade jag 4*1TB i RAID5, den har fungerat jättebra men jag hade ju räknat med lite mer fart i överföringen. Till den hade man väl godkänd fart (mellan 15MB/s-30MB/s) över gbit kablar, men från den så var det värre för då hade jag runt 10-14MB/s & det finns inget värre när man sitter & jobbar med stora filmer att vänta

Nu ska den säljas till förmån för en server (har en maskin med motsvarande en mac pro dual xeon 2.66ghz, med 16GB ram & 8port Hårdvaru RAID). Så för att summera det hela, klarar du dig med lite lägre överföringsfarter så är en NAS helt klart att rekommendera, du köper konfigurerar & gömmer den. Har du tiden, intresset & platsen så köp en server.

Bra poäng, känner jag mig själv rätt så kan jag nog störa mig ganska rejält om NASen skulle bli en flaskhals i nätverket. En nyare Mac Pro kostar ju dock en slant..
Om man skulle köpa en begagnad Mac Pro, finns det då någon möjlighet att använda min iMac som skärm? Inköpt i mars 09.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-11 17:58
Ursprungligen av Docko:

Bra poäng, känner jag mig själv rätt så kan jag nog störa mig ganska rejält om NASen skulle bli en flaskhals i nätverket. En nyare Mac Pro kostar ju dock en slant..
Om man skulle köpa en begagnad Mac Pro, finns det då någon möjlighet att använda min iMac som skärm? Inköpt i mars 09.

Menar du ScreenSharing så är det inbyggt i MacOS X.

Det finns väl ingång för DisplayPort i nyare iMac. Frågan är om det går att använda mot en äldre dator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-11 22:58

>>Docko.
Varför inte börja med en extern hårddisk till din AirPort Extreme?
Den är ju perfekt att använda för backup via Time Machine.
Funkar även som fileserver åt Macarna.

Om du vill streama till en PS3 med DLNA så funkar det minst lika bra med en undangömd PC.
Den kan ju dessutom göra en del annat. Det blir ju dessutom lite billigare än en Mac pro.

Ibland är det bättre att dela upp funktionerna på flera olika enheter. Om man har plats för alla apparater.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 08:11
Ursprungligen av Macus:

>>Docko.
Varför inte börja med en extern hårddisk till din AirPort Extreme?
Den är ju perfekt att använda för backup via Time Machine.
Funkar även som fileserver åt Macarna.

Om du vill streama till en PS3 med DLNA så funkar det minst lika bra med en undangömd PC.
Den kan ju dessutom göra en del annat. Det blir ju dessutom lite billigare än en Mac pro.

Ibland är det bättre att dela upp funktionerna på flera olika enheter. Om man har plats för alla apparater.

Jo, det är ett alternativ, har en 1tb Western Digital My Book Studio som jag kan koppla in, skulle helst dock haft dubbla hårddiskar som står och speglar varandra om något skulle hända och då använda min 1tb som ytterligare en backup som kan förvaras på mitt jobb, om man nu skulle ha otur och få inbrott där hemma.

Vad gäller DLNA så nämnde jag det mest på skoj, jag kör PS3 Media Server via min iMac och det duger gott, och jag är tyvärr för besatt av Mac för att någonsin låta en PC komma in i min lägenhet;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 08:55

Du menar låta en Windowsburk komma in i din lägenhet
Bygg upp en burk med FreeNAS (BSD) eller någon trevlig linux-distro kanske

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 09:55
Ursprungligen av NBK:

Du menar låta en Windowsburk komma in i din lägenhet

Japp!:)

Ursprungligen av NBK:

Bygg upp en burk med FreeNAS (BSD) eller någon trevlig linux-distro kanske

Hmm, det där låter avancerat:confused:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 10:12

men ack så roligt
Alltid kul att lära sig nåt nytt tycker jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 11:10
Ursprungligen av NBK:

men ack så roligt
Alltid kul att lära sig nåt nytt tycker jag

Så sant, har du någon bra länk där man kanske kan läsa på lite om detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 11:24

freenas [FreeNAS]

Ett ställe att starta på, dom har bra guider och dokumentation

EDIT:
Så hittade jag denna också, verkar ha lite nyttig info
http://geekyprojects.com/nas/build-your-own-nas-using-freenas/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 14:42
Ursprungligen av NBK:

freenas [FreeNAS]

Ett ställe att starta på, dom har bra guider och dokumentation

EDIT:
Så hittade jag denna också, verkar ha lite nyttig info
Build your own NAS using FreeNAS | geekyprojects.com

Intressant men det kommer nog ta ett tag att sätta sig in i detta:)

Jag kollade lite på QNAPs NAS lösningar, verkade trevliga, någon som har någon erfarenhet av dess?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 14:51

Kört Qnap flera ggr och det är trevliga maskiner, har väl AFP stöd också om jag inte minns galet, passar ju fint när man ska köra mot OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-12 15:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 19:35

Satt och försökte läsa på lite NAS & RAID, jag trodde att om man körde 2 raidade diskar så kunde en av dom gå sönder utan att man tappade någon info, bara att sätta i en ny disk och om QNAP stationen gick sönder så kunde man köpa en ny och sätta i de gamla diskarna och så var man på banan igen men så läste jag det här inlägget i en annan tråd.

"Några reflektioner som jag alltid får, numera, när folk snackar väl om sina RAID-lådor. Vad gör du när QNAP:en en dag luktar illa oh inte vill starta längre? Då har du kanske 6 TB disk som du inte längre kan använda, eller har du verifierat att du kan läsa diskarna på ett "vanliga" Linux-system, utan QNAP:en?

Jag hade en låda med två diskar i sig där kraften började spöka och till slut så fungerade inte burken längre trotts just power. Då var det bara att plocka fram backupen. Diskarna vill inte montera direkt i datorn eftersom RAID-formatet på disken var proprietärt.

Tänk för allt i världen på att RAID inte är någon backup-ersättare. Visserligen är en RAID5-lösning bra mycket stabilare än bara vanlig fuldisk, men om burken slutar fungera trotts sin inbyggda dubblering. Vad gör du då? Du MÅSTE ha en backup ändå. Annars står du där en morgon med alla dina unika och vackra fotografier borta utan det minsta spår!

Personligen ser jag på RAID som ett sätt att snabba upp läsningar och en lite högre tillgänglighet, men absolut inte någon garanti för att grejerna fungerar felfritt för evigt. Jag tror att det är många som köper en NAS/RAID-burk idag och sen tror att allt är säkert. Surprise!"

Nu är jag väldigt grön på detta och är inte med på allt som sägs i inlägget så om någon skulle kunna förklara för mig hur säker/osäker jag är med en RAID på 2 diskar så vore jag väldigt tacksam.

  • Medlem
  • 2010-02-13 19:43
Ursprungligen av Docko:

Satt och försökte läsa på lite NAS & RAID, jag trodde att om man körde 2 raidade diskar så kunde en av dom gå sönder utan att man tappade någon info, bara att sätta i en ny disk och om QNAP stationen gick sönder så kunde man köpa en ny och sätta i de gamla diskarna och så var man på banan igen men så läste jag det här inlägget i en annan tråd.

"Några reflektioner som jag alltid får, numera, när folk snackar väl om sina RAID-lådor. Vad gör du när QNAP:en en dag luktar illa oh inte vill starta längre? Då har du kanske 6 TB disk som du inte längre kan använda, eller har du verifierat att du kan läsa diskarna på ett "vanliga" Linux-system, utan QNAP:en?

Jag hade en låda med två diskar i sig där kraften började spöka och till slut så fungerade inte burken längre trotts just power. Då var det bara att plocka fram backupen. Diskarna vill inte montera direkt i datorn eftersom RAID-formatet på disken var proprietärt.

Tänk för allt i världen på att RAID inte är någon backup-ersättare. Visserligen är en RAID5-lösning bra mycket stabilare än bara vanlig fuldisk, men om burken slutar fungera trotts sin inbyggda dubblering. Vad gör du då? Du MÅSTE ha en backup ändå. Annars står du där en morgon med alla dina unika och vackra fotografier borta utan det minsta spår!

Personligen ser jag på RAID som ett sätt att snabba upp läsningar och en lite högre tillgänglighet, men absolut inte någon garanti för att grejerna fungerar felfritt för evigt. Jag tror att det är många som köper en NAS/RAID-burk idag och sen tror att allt är säkert. Surprise!"

Nu är jag väldigt grön på detta och är inte med på allt som sägs i inlägget så om någon skulle kunna förklara för mig hur säker/osäker jag är med en RAID på 2 diskar så vore jag väldigt tacksam.

Ställde precis samma fråga i en annan tråd här på forumet som handlade om dåliga nät-agg. För, om transformatorn ryker och ger ifrån sig en ström-pik. Vad händer då?

Vad tror ni om denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496965
Verkar vara rena rea-priset. Frågan är vad som gör den så billig?

1
Bevaka tråden