Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macnyheter från MacBU - Office 2008 Business Edition, och Office 2011

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 18:07

MacBU kommer idag med två nyheter.
Dels att Microsoft Office 2008 for Mac Business Edition släpps den 18 aug med Entourage Web Services Edition.
Sedan att i Mac Office 2011 som kommer sent 2010 kommer Outlook att ersätta Entourage i Officepaketet. Kommer vara byggt i Cocoa och fungera med Spotlight och Time Machine.

http://www.officeformac.com/blog/

Senast redigerat 2010-02-12 17:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 22:11

Nu är bättre Exchange-stöd på Entourage 2008 släppt. Verkar bara vara för vanliga Office och Special Media Edition. På engelska och japanska än så länge.

Microsoft Entourage 2008 Web Services Edition
Office for Mac - Easy Access to Downloads and Updates | Mactopia

Är det sant? Ska det döda Entourage? ÄNTLIGEN!
Jag blir glad ända in i själen.

Att använda Entourage tillsammans med en Exchange-server har varit allt annat än bra.

Sätta den synkar på räcker som orsak att den ska sänkas i havet för evigt.
Synd att det är så långt bort innan ersättaren kommer bara.

Undrar varför de gör detta nu?
10.6 med Active Sync och med Apples "Office"-paket - kan det vara det?
Bra att de tar upp kampen, istället för att som de gjort innan lagt ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-17 22:04
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det sant? Ska det döda Entourage? ÄNTLIGEN!
Jag blir glad ända in i själen.

Att använda Entourage tillsammans med en Exchange-server har varit allt annat än bra.

Sätta den synkar på räcker som orsak att den ska sänkas i havet för evigt.
Synd att det är så långt bort innan ersättaren kommer bara.

Undrar varför de gör detta nu?
10.6 med Active Sync och med Apples "Office"-paket - kan det vara det?
Bra att de tar upp kampen, istället för att som de gjort innan lagt ner.

Men borde det inte bli mycket bättre nu med Microsoft Entourage 2008 Web Services Edition? Redan nu alltså i och med 2008?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 18:00

Microsoft släpper lite info idag om MS Office 2011.
Co-Authoring Tools, macversionen kommer få ribbon gränssnittet, Visual Basic (tack!), funkar med Time Machine och Spotlight (flera små filer istället för en databas) och (tack!) .PST import.

http://www.microsoft.com/presspass/press/2010/feb10/02-11msmacworld2010pr.mspx

Senast redigerat 2010-02-12 11:24
Ursprungligen av acke:

Microsoft släpper lite info idag om MS Office 2010.

Nej, inte 2010, den heter Office for Mac 2011.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 11:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte 2010, den heter Office for Mac 2011.

Tack, ändrat nu. Ja var fick jag det ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 18:33

Kul med lite Office-nyheter. Ser fram emot att kunna använda vba-macron igen. Hoppas att även inspelning av macron kommer att fungera.

Bortsett från VBA verkar det mest vara gränssnittsförändringar, dvs ribbon, i word och excel. Men det kommer kanske mer info närmare släppet. Jag hoppas att de satsat på att optimera prestandan i Word och Excel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:47
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kul med lite Office-nyheter. Ser fram emot att kunna använda vba-macron igen. Hoppas att även inspelning av macron kommer att fungera.

VB ska tydligen vara på samma nivå som på Windows vilket alltså gör den mycket mer kompatibel. Borttagande av VB i 2008 var en pinsam historia som gör att många av mina kollegor fortfarande sitter på 2004.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 12:54

Något jag verkligen tycker om med Apple och deras nyheter är att det inte är saker som kommer om ett år... och ens det är inte säkert. Utan när Apple går ut med något är det oftast idag det gäller eller inom en väldigt snar framtid.

Jag är i behov av en bra Outlook till Mac idag, inte vid julafton i år (ca 11månader från idag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 12:57
Ursprungligen av Trineo:

Något jag verkligen tycker om med Apple och deras nyheter är att det inte är saker som kommer om ett år... och ens det är inte säkert. Utan när Apple går ut med något är det oftast idag det gäller eller inom en väldigt snar framtid.

Jag är i behov av en bra Outlook till Mac idag, inte vid julafton i år (ca 11månader från idag).

Sant, fast det är en sak som Apple är besvärliga med också. Deras hemlighetsmakeri gör att det kan vara riktigt svårt att fatta beslut om inköp. Irriterande för privatpersoner, stort problem för större företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 13:15
Ursprungligen av acke:

Sant, fast det är en sak som Apple är besvärliga med också. Deras hemlighetsmakeri gör att det kan vara riktigt svårt att fatta beslut om inköp. Irriterande för privatpersoner, stort problem för större företag.

Jo, det kan jag hålla med om, fast det finns en annan sida av myntet också... varför uppgradera nu när det kommer nåt nytt om 6mån... om 12mån... om 10mån... det tänket hos företag stöter vi på dagligen och det finns bara ett svar, för att de behöver uppgradera nu och inte om 12mån när skiten inte funkar längre helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 11:30
Ursprungligen av Trineo:

Jo, det kan jag hålla med om, fast det finns en annan sida av myntet också... varför uppgradera nu när det kommer nåt nytt om 6mån... om 12mån... om 10mån... det tänket hos företag stöter vi på dagligen och det finns bara ett svar, för att de behöver uppgradera nu och inte om 12mån när skiten inte funkar längre helt enkelt.

Fast om det är viktigt att genomföra uppgraderingen nu får man väl som konsult eller IT-ledning stå på sig och genomföra uppdateringen?
Att det kommer komma nya saker vet väl alla om och inget som Apple löser genom att vara hemliga på garageföretags-nivå? Som M. Sundbom skriver så har Apples lynniga beslut inte alltid varit det bästa för oss konsumenter.

@Trineo: Jo, men hade Apple varit lite mindre hemlighetsfulla om t.ex. att de skulle byta till Intel eller ändra sig angående 64-bitars carbon hade vi sannolikt inte hamnat i denna absurda situation med vba-stöd i office som bara försvinner eller att 64-bitars versioner av tunga program kommer först 3-4 år efter dito för Windows.

Kanske inte marknadsmässigt strategiskt att gå ut med "köp inte nu utan vänta sex månader när våran produkt är ännu bättre", men jag tycker det är schysst mot både kunder och utvecklare att ge dem en chans att fatta rätt beslut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 21:38

Det ser rätt trevligt ut tycker jag. Många användbara funktioner som fått en egen plats i "ribbon" eller vad man nu skall kalla det. Tydlig och logisk placering av funktionerna. Hoppas dock att alla innötta kortkommandon lever kvar. Undrar vad fliken "Review" (Word, Excel och Powerpoint) är för något?

Och spotlight-sökfönster! Känns som MS har ansträngt sig den här gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-04 02:26

Review är antagligen samma som i Office 2007/2010, där det finns funktioner för att spåra ändringar, lägga in kommentarer m.m. Se bifogad bild från Word 2010 beta (Windows).

Tack. Misstänkte att det rörde sig om det, men tänkte att det även kunde handla om molnet, dvs Live och Sharepoint som office-för-win-användarna snackar om. Möjligt att vissa funktioner funkat även för macanvändare tidigare men jag har inte haft anledning att gräva djupare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-23 16:03

Någon annan som haft möjlighet att testa Office 2011? Måste säga att jag är imponerad! Starttiden för Word, från klick på dock-symbolen till man har ett blankt dokument uppe är mindre än 1 sekund!! Ruskigt bra. Även layouten är känns som klar förbättring, med ett snabbt, logiskt och inte allt för plottrigt gränssnitt. Har tidigare kört Office för Windows genom Parallells för att macversionen varit så buggig och långsam, men MacBU verkar äntligen ha lyckats!

Vad har ni andra för åsikter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-23 17:35

Mer bilder: Hands on with Microsoft Office for Mac 2011 Boy Genius Report

Tillägg: Varför kan de inte lägga mappar som Office och Additional Tools i Application support och flytta ut programmen så de ligger direkt i Program?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-23 18:01

Gjorde en liten skärmfilm över hur snabbt Word startar... Detta är på min splitternya MBP 13" 2,4GHz (utan SSD)

http://files.me.com/jonaseriksson/pimyhu.mov

Det ser bra ut :-). Gillar sådant. Man kan ju undra varför MS inte lyckats förr...dom har ju gjort Word för Mac sedan tidernas begynnelse...det var väl bland det första dom gjorde över huvud taget. Nå - efter nästan 30 år så kanske dom äntligen fått till den :-).

Ursprungligen av Jånte:

Gjorde en liten skärmfilm över hur snabbt Word startar... Detta är på min splitternya MBP 13" 2,4GHz (utan SSD)

http://files.me.com/jonaseriksson/pimyhu.mov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-23 19:59
Ursprungligen av Jånte:

Gjorde en liten skärmfilm över hur snabbt Word startar... Detta är på min splitternya MBP 13" 2,4GHz (utan SSD)

http://files.me.com/jonaseriksson/pimyhu.mov

Är det en kall eller varmstart av programmet det där?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-23 21:02
Ursprungligen av acke:

Är det en kall eller varmstart av programmet det där?

Hur lång tid måste det ha gått sedan man öppnade det senast för att det ska vara kallstart? I detta fall har jag gjort så pass mycket emellan gångerna jag öppnat word att jag föreställer mig att det inte ligger kvar i minnet, men kan ha fel. Eftersom jag aldrig stänger av mina datorer har det ju varit igång sedan senaste omstarten iaf.

I vilket fall kvarstår känslan av att denna version är betydligt mer "snappy"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 18:04
Ursprungligen av acke:

Ser rätt trevligt ut. Förhoppningsvis så kommer Office 2011 i sin slutversion att bli stabilare än de två första beta-versionerna. Är tredje betan en public eller är det fortfarande stängd beta som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 22:35
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ser rätt trevligt ut. Förhoppningsvis så kommer Office 2011 i sin slutversion att bli stabilare än de två första beta-versionerna. Är tredje betan en public eller är det fortfarande stängd beta som gäller?

Nu har de gått publikt med betan. Kör 5:an just nu och jag kan inte säga mer än den är bra mycket stabilare och snabbare än 2008:an.

Ursprungligen av 20hz:

Nu har de gått publikt med betan.

Har du någon källa till det påståendet?

Enligt den här artikeln, som bara är några dagar gammal, så är det fortfarande "invitation only":
Office for Mac 2011 Beta Available for Download via Connect

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa till det påståendet?

Enligt den här artikeln, som bara är några dagar gammal, så är det fortfarande "invitation only":
Office for Mac 2011 Beta Available for Download via Connect

20hz menar nog publikt i den väg att man har gått ut med att den är i "closed beta".

I övrigt så är det nog bara att instämma i det 20hz sa. Den är mycket stabilare och snabbare än 2008-versionen.

Bevaka tråden