Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS X med extern CD-läsare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-02-11 20:01

Hej,

Har en MacBook 13" Intel dock har min CD-läsare gått sönder: den smakar lite på skivan, sen spottar den ut den som om det vore något äckligt

Därför behöver jag ha alternativa sätt att ominstallera datorn:
Går det att plugga in en extern Usb-CD-läsare och installera från denna?
Den jag har tillgång till är dock inte en apple läsare utan någon annan.

Skulle det fungera?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-11 20:04

Har kunnat göra det - så det borde kunna funka för dig också

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-11 22:40

Ja det ska inte vara några problem! Går ju till och med att installera om den från en usb-sticka eller ett SD-kort.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-02-12 10:48
Ursprungligen av Jånte:

Ja det ska inte vara några problem! Går ju till och med att installera om den från en usb-sticka eller ett SD-kort.

Går det att skapa en avbild av de vanliga installationsskivorna från en annan dator och slänga in de på ett usb-minne?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-12 16:19
Ursprungligen av xula:

Går det att skapa en avbild av de vanliga installationsskivorna från en annan dator och slänga in de på ett usb-minne?

Japp, installationen går betydligt snabbare från usb än dvd. Gå in i skivverktyg, partionera USB-disken som Mac OS Extended, välj "Återskapa" med dvdn som källa och din usb-partition som mål.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-02-15 08:59
Ursprungligen av Jånte:

Japp, installationen går betydligt snabbare från usb än dvd. Gå in i skivverktyg, partionera USB-disken som Mac OS Extended, välj "Återskapa" med dvdn som källa och din usb-partition som mål.

Det låter som en bra idé. Dock har jag ett dilemma:
Jag har bara en mac dator och ett usb-minne. Finns det något program som fungerar motsvarande skivverktyg för windows som klarar av att partionera/läsa/ändra/skriva på Mac OS Extended?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-11 23:19

Varför pluggar du inte in din CD o testar? Är du för att CIA ska storma in i din villa/lägenhet?

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-02-12 10:49
Ursprungligen av studiox:

Varför pluggar du inte in din CD o testar? Är du för att CIA ska storma in i din villa/lägenhet?

All of them is out to get me! O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 00:42

Om det inte funkar direkt så testa hålla ner alt när du bootar upp.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-02-12 10:47
Ursprungligen av snigel1:

Om det inte funkar direkt så testa hålla ner alt när du bootar upp.

Vågade inte riktigt. Litar inte på min dator för 5 öre sen igår

Startade upp dator så kunde hon inte hitta boot disken. Blev till att hålla inne ALT i starten.

1
Bevaka tråden