Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till en USB disk i Ubuntu från Mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Asrock 330 ION som jag installerat Ubuntu 9.10 på.
Använder den som HTPC och kör XBMC. Har anslutit en USB disk som är NTFS formaterad. Har delat ut disken och några andra mappar i Ubuntu.
Haittar samtliga utdelningar i macen när jag kollar i nätverk och kan ansluta till allt utom USB disken. Får detta meddelande: Åtgärden kan inte slutföras eftersom originalobjektet till ”Iomega” inte kan hittas. Disken är monterad i Ubuntu och funkar fint.

Någon som har någon lösning?

Mvh Marcus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 11:01

NTFS är ju ett windows patent skyddat filsystem, mac os stödjer inte det i grundkonfigurationen, men jag tror att macFuse har ett NTFS filsystem för mac, kan nog vara det som är problemet. En UFS formaterad disk borde vara enklaste sättet att kommunicera mellan os x och ubuntu så vitt jag kan se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 11:12

Eftersom disken delas ut från linux så ska det inte spela någon roll om det är NTFS eller inte.
Jag har delat ut NTFS diskar både från Linux och Windows till OSX och det har itne varit några problem att läsa dessa filer.

EDIT';
Jag delar även ut diskar från min AIX (unix) kärra på jobbet till windows klienterna här på jobbet via SMB och det fungerar utan problem att läsa/skriva. Värdsystemet styr filsystemen på diskarna. Sist gång jag kollade har inte "mina" winxp klienter läs/skrivstöd för mina unixfilsystem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 11:16

Hmm, okej det var underligt för i slutändan är det ju ändå OSX som skall tolka datan på disken som ju är NTFS formaterad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 11:31

Mina NTFS delade diskar från min Windows 2008 server som jag delar ut till OSX Leopard via SMB kan OSX utan problem läsa och skriva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 11:34

Jo, jag förstod det från ditt förra inlägg. Jag sa bara att det är underligt, har du någon koll på hur det där fungerar i bakgrunden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 11:42

Misstänker att det är nåt mellan SAMBA och värdsystemet. Ska se om jag kan hitta nån dokumentation på det för att bekräfta. Återkommer!

EDIT: Har språkats lite med "unix-eliten" här på bolaget och funktionaliten för läsa/skriva ligger i smbfs. Letar vidare efter dok's.

Senast redigerat 2010-02-11 11:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-11 12:18

Tack, men ansträng dig inte för mycket för min skull, det är lugnt. Det verkar ju som sagt som om SMB är det protokoll som är gemensamt, och värdsystemet översätter det interna filsystemet till SMB.

Jag har Paragon NTFS installerad i Macen. Har inte varit några problem tidigare att läsa disken. Då satt den dock direkt i Macen via USB och inte på nätverket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-11 17:26
Ursprungligen av MacOsXsnow:

Jag har Paragon NTFS installerad i Macen. Har inte varit några problem tidigare att läsa disken. Då satt den dock direkt i Macen via USB och inte på nätverket.

Precis, det är där skillnaden ligger. Ansluter man en NTFSdisk direkt till Macen kan du inte skriva på den (utan speciell programvara). Men att ansluta till en annan dator med en NTFSdisk och köra SMB är inga problem.

Oavsett om jag kan skriva till den eller inte så borde jag väl kunna ansluta till den.
Måste jag välja "anslut som" och ange användare och lösen för att komma in i den. Behöver inte göra det på de andra mapparna som jag har delat ut. Däremot så märkte jag att jag inte kan skriva till dom, endast läsa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 18:15

du får ställa in smb.conf om du vill att de ska vara read eller read/write på de utdelade enheterna. Samt så måste du skapa en smbuser, och ställa in rättigheterna i filsystemet.. görs lättast via chmod och chown i terminal.

/etc/samba/smb.conf

Här har du lite för att sätta igång dig
Ubuntu Starter Guide - Chapter 7. Networking

finns hur mycket guider och manualer som helst inom det här ämnet

Tackar för länken. Har gjort enligt länken och allt ser okej ut i smb.conf men det vill sig inte iallafall. Jag kommer in i mappar men jag kan inte skriva till dom.
Usb disken kommer jag inte in i fast det verkar rätt i smb.conf

Måste jag skapa en smbuser även fast det står i användare att jag har rättigheter att dela filer på nätverket.

1
Bevaka tråden