Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk spinner hela tiden efter HD byte

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte min 160Gb orginaldisk till en 500GB Seagate momentus 5400rpm.

Kopierade över allt med ccc och formaterade nya disken med Mac OS Extended (Journaled)

Funkade perfekt förutom att nu spinner disken hela tiden, är helt övertygad om att den inte gjorde det med den andra disken i. och inga inställningar är ändrade. Någon som vet vad det kan bero på?

[edit]
Just det, det är en macbook pro 13" köpt för ca 3 mån sedan.

  • Medlem
  • 2010-01-21 13:31

Prova att reseta PRAM.

OK det kan jag ju testa.
Nu har jag ju iofs installerat bootcamp och windows 7, blir det något knas med det om jag resettar?

(kan nämna att problemet uppstod innan jag installerade bc och win 7, alltså direkt efter bytet)

Win 7 Bootcamp etc skall inte påverkas om du resettar SMC/PRAm i burken.

Sedan KAN du ju ha en inställning på hårddisken, en switch som säger "allow rest" eller ngt sånt.
Har du pejl på databladet till din hårddisk?

Ska kolla upp exakt vad det är för nummer på disken. en annan sak som är lite märklig är att jag formatterade den gamla disken och nu går den heller inte ner i varv, har satt den i ett externt kabinett.

Ibland kan man behöva göra en tvåstegsraket.
Resetta och sedan gå in i Energispar och klicka i "sätt i vila när möjligt"-boxen.

Testade att rensa pram och ställde även in "put the harddisk on sleep when possible" men den surrar fortfarande, kolla även så att det inte var något program som ligger och skriver/läser från disken men i aktivitetsfönstret så står det 0/0 för read write.

Kollade även exakt vilken disk det var och det är en Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS 8MB 500GB

Kollade databladet för disken och den ska ju ha quiet step och ramp load, tycker den borde vara tyst då

  • Oregistrerad
  • 2010-01-21 16:12

Min erfarenhet är också att ersättningsdiskar (oavsett fabrikat) låter mer än orginaldiskarna. Ett konstant sus hörs iaf på mina två macbooks med bytta diskar och ett upplevde jag inte innan bytet.

Men det måste ju finnas en anledning till att dom gör så, jag menar det är ju ingen speciell disk som sitter i orginal.. eller?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-11 08:11

Stjäl den här tråden för ett liknande problem.

Datorn jag har är en gammal (höst 2006) Macbook 1,1, 10.6.2, 2 GB RAM, hårddisken är en 250 GB Western Digital som har ett drygt år på nacken.

Bytte alltså hårddisk för ett år sedan och har varit helnöjd fram tills nu. Den har funkat utmärkt, har kunnat installera 10.6 vilket fick datorn att kännas ny och fräsch, kort sagt, allt har gått bra. Jag använder datorn ganska mycket, dock inte till några tunga grejer utan normalt "fritidsanvändande" - surf, ordbehandling, spotify, mycket enkel bildbehandling, video-tittande.

För någon vecka sedan började dock datorn helt plötsligt låta konstigt. Det var ett riktigt högt, "hackande" ljud som kom utan att jag ens rörde datorn, den stod på i ett annat rum och jag upptäckte det när jag gick in. Just det ljudet har inte kommit tillbaka men sedan dess brukar den ofta surra ganska högt utan att jag gör något speciellt. Som nu, datorn har varit igång i tolv timmar, sitter och surfar sedan någon timme med iTunes på i bakgrunden (utan att spela musik dock), kanske fem flikar öppna i Firefox, inga tunga processer med andra ord.

Jag _tror_ att surrandena kommer i samband med att fläkten drar på mer än nödvändigt. Nu ligger den t ex på 1500 rpm (datorn är för tillfället helt tyst) men när det surrar som värst har jag sett tal på uppåt 5000, dock oftast kring 3000. Vad är "normalt" (om det öht går att ange en siffra).

Enligt rekommendation i en tidigare tråd så körde jag Skivverktyg -> Skivkontroll -> Kontrollera skiva, vilket gav det här, inte så roliga meddelandet:

S.M.A.R.T.-statusen står dock fortfarande som "Kontrollerad", enligt annan tråd skulle det vara ett bra tecken (?)

Backup på enskilda viktiga filer har jag givetvis, men hur ordnar jag smidigast detta utan att behöva installera om alla program? Ordna en time machine-backup kanske? Eller klona med SuperDuper!, reparera och sen låta systemet själv kopiera tillbaka? Finns det risk att felet kommer tillbaka då?

Kan det räcka att reparera hårddisken eller är själva hårddisken (rent fysiskt) trasig?

Ber om ursäkt för mina dumma frågor, jag är totalamatör.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-11 11:00

Kan inte låta bli att undra; hur uppkommer det här felet och vad innebär det egentligen (alltså detta att det saknas en trådpost och att volymfilsantalet är ogiltigt).
Och; hur får detta min hårddisk att låta (om det nu är det som är orsaken)?

1
Bevaka tråden