Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma musik till flera Airport Express

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 20:48

Har investerat i två stycken Airport Express. Men hur gör jag nu för att skicka musik till båda två samtidigt? Den ena är ansluten till internet samt stereon i vardagsrummet. Den andra är kopplad till radion i köket. Denna vill jag bara strömma musik till. Hur gör jag för att båda två skall ligga i samma nät???

Detta för att skicka musik till flera samtidigt..
Rogue Amoeba | Airfoil for Mac: Wireless Audio Around Your House

För att få bägge på samma nät, är det bara att länka den ena till den andra, du bygger ut befintligt nät, så att säga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 23:02

Fast nog kan man välja att skicka till flera direkt i programvaran till Airporten (eller är det i iTunes). Airfoil är väl för att kunna skicka musik från andra program än iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 23:58
Ursprungligen av acke:

Fast nog kan man välja att skicka till flera direkt i programvaran till Airporten (eller är det i iTunes). Airfoil är väl för att kunna skicka musik från andra program än iTunes.

acke & Jonas,

Visst kan man skicka musiken samtidigt till fler än en AirPort Express!!

Saxat från Apples sidor om iTunes:

Om du har fler än en AirPort Express ansluten till högtalare kan du spela upp musiken samtidigt på husets alla högtalare.

Dessutom kan man även skicka ljudet till en/sin AppleTV…:p

- Torkel

Jag tror inte att det går. Dels skickas väl paketen med unicast normalt (även om en omställning till multicast inte vore omöjlig).
Men du skulle aldrig få dem att spela upp ljudet tillräckligt i synk för att det ska vara uthärdligt. Tror jag iaf... (jag kanske överskattar örats förmåga i detta fall, har inte heller orkat räkna på vad fasförskjutningen mellan de två skulle bli)

OK, då kanske osynken inte gör så mycket som jag trodde.

Körde ett tag med Airfoil (Spotify och webradio) och AE i köket och en i det angränsande vardagsrummet. Bruka funka finfint tills ljudet kom aningens ur synk, och spännande ekoeffekter uppstod. Slutade med att jag skaffade en förstärkare med möjlighet att skicka ut ljudet i flera zoner.

NB. Har ingen aning om det funkar bättre direkt från iTunes.

En sak som jag undrar över är, kan man via sin MBP vara uppkopplad till Wifi router och samtidigt strömma musiken via en Airport express?

Jag kör internet via en Time Capsule. Strömmar Spotify till AE och surfar samtidigt. Om det är så du menar, så funkar det utmärkt.

Ursprungligen av johan_so:

Jag kör internet via en Time Capsule. Strömmar Spotify till AE och surfar samtidigt. Om det är så du menar, så funkar det utmärkt.

Ja, precis. Hur har du kopplat det?

TC kopplad till ADSL-modemet. Dator och AE trådlöst anslutna till samma nätverk. Stereon med optisk kabel till AE. Airfoil installerat på datorn, och så kör jag ut Spotifyljudet till AE/stereon via Airfoil.

Väcker den här tråden lite!

Använder mig av 2 st AE och frågan är nu om man kan strömma till båda samtidigt genom antingen iPoden i iphonen eller YouTube i iPhonen?
Funkar givetvis att köra flera genom iTunes men är detta möjligt genom iPoden? Kanske är för krävande, går ju endast markera en AE i listan åt gången..

1
Bevaka tråden