Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Standardlösenord för Screen Sharing?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 08:51

Jag har några Mac Mini-burkar som står utan skärmar inkopplade, utan jag styr dem via Screen Sharing. Nu ska jag installera om en av dem och bootar således från installationsskivan, men låter Screen Sharing-programmet leta efter datorn (när den tappar kontakt står det ju "Reconnecting"). Döm min förvåning när den efter omstart ber mig logga in igen för att dela skärmen, under installationen!

Tyvärr fungerar inte mina vanliga lösenord, så klart, men jag undrar vilket lösenord som faktiskt fungerar? Vilket användarnamn finns från början i installationen av OS X?

Tacksam för idéer

Shit, trodde inte skärmdelning fungerade när man bootat från installationsskivan. Har tyvärr inte användarnamn och lösen åt dig, men jag ska med intresse följa tråden.

Ibland är det de åtta första siffrorna/bokstäverna i maskinens serienummer. Så är det i alla fall när det gäller SSH.

Reservation för att det kanske inte är så längre, och att det kanske bara gäller OS X Server. Men testa. Användare ska vara root, antar jag.

Så om datorns serienummer var "AB123ABC1AB" skulle du logga in med Användarnamn: root och Lösenord: AB123ABC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 12:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ibland är det de åtta första siffrorna/bokstäverna i maskinens serienummer. Så är det i alla fall när det gäller SSH.

Reservation för att det kanske inte är så längre, och att det kanske bara gäller OS X Server. Men testa. Användare ska vara root, antar jag.

Så om datorns serienummer var "AB123ABC1AB" skulle du logga in med Användarnamn: root och Lösenord: AB123ABC.

Det fungerade tyvärr inte - fler idéer?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-10 12:36

Antar att du har provat med user: root
och pass: blankt, inget lösen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 12:43
Ursprungligen av kainen:

Antar att du har provat med user: root
och pass: blankt, inget lösen?

Japp, tyvärr var det inte så enkelt.

Är du säker på att det skall fungera? Har du loggat in så innan du installerat systemet tidigare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-10 14:13

Jag tror inte det funkar. Bara mot server...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 15:32
Ursprungligen av Johan S:

Är du säker på att det skall fungera? Har du loggat in så innan du installerat systemet tidigare?

Jag är inte säker, eftersom jag inte kan lösenordet, men eftersom Screen Sharing-inloggningen visas så bör det inte vara några problem.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte det funkar. Bara mot server...

Det är 10.6 Server-installationer jag bootar igång.

Marcus förslag verkar ju bäst hittills. Borde ju va samma i 10.6 kan man tycka

10.5: Use Apple Remote Desktop for OS X Server install - Mac OS X Hints

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-10 17:49
Ursprungligen av Johan S:

Marcus förslag verkar ju bäst hittills. Borde ju va samma i 10.6 kan man tycka

10.5: Use Apple Remote Desktop for OS X Server install - Mac OS X Hints

Enligt den sidan ska ju user vara blankt!

1
Bevaka tråden