Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad man gör med en usel gammal Asus-laptop?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har switchat och lämnat min gamla Asus-laptop bakom mig.. i en låda.
Nu när jag ska flytta så ska den banne mig inte få följa med, vad gör man?

Den är eh.. inte tystlåten. Köpt 2006 i juni med win xp.
Följdaktligen inte värd så värst mycket pengar, jag hoppas på en tusenlapp..
Kanske någon som kan använda delar utav den?

Kan man skänka den till något ändamål? Den fungerar ju fortfarande, bara att fläktarna blåser...

De banor jag har tänkt i är 1. försöka sälja som plocka-isär-dator 2. Ge bort den för användning av eh.. någon.. 3. Lämna tillbaka den till Asus med ett argt brev (känns bra på ett vis men vem vet vad de gör av den, de lär ju inte recycla den i alla fall) 4. Ta ett baseball-trä och slå ut mina agressioner.

Vad skulle du göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 14:27

recykle - if it has some karma left it will be reborn as a mac

Ursprungligen av IngoX:

recykle - if it has some karma left it will be reborn as a mac

Fast de är ju av aluminium nuförtiden.
Men den kanske kan få bli Mac-tangenter eller någon komponent inuti – det är insidan som räknas, jajust.

Ursprungligen av IngoX:

recykle - if it has some karma left it will be reborn as a mac

Karma är inte något man har...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Karma är inte något man har...

LCR

Nä, det är ngt man förvärva. Om klara 'lustmördar' den där burken lär hon få så mycket karma att det kommer gå bra för henne resten av livet

Typ, kryssa mellan lottovinster och Perfekta partners för henne som står i rader och längtar, palmblad strös på vägen där hon går fram.

Äh, Åk till en skjutbana och säg som det är, att du vill ha lite liv i luckan på den här datorn, och att det skall vara grövre än .22 ...
Med lite tur så är alltid ngn gubbe eller gumma där med ngt rejält...
Ta med fikabröd som tack och ha en kamera med dig.

Någon som kanske vill installera Linux på den.
Men den låter? Är det något fel på den tror du, eller ska den (de modellerna) vara sådan?
Finns en del som är arga på Apple bara för att de haft strul med sitt exemplar av datorn, men alla äpplen är ju inte likadana –.så även med Asusarna (som jag tror hade minst felprocent i nån undersökning).

Att slå på den låter lite skoj, men man kan också spela trummor och då behöver inget som någon kanske kan ha glädje av förstöras.

Ja, det är ju både ubuntu och asus-versionen av XP, garantin klagosången föll på att jag hade XP orginal installerat..

Den ska nog låta så. Det fina var när vi tog av för att rengöra fläkten så var den övertäckt av en plastfilm till viss del. Hårdplast-biten var försedd med mycket små hål..även om de nog inte hade som intention att den skulle låta som *** så gjorde de inte mycket för att förhindra det genom designen...... CD-spindeln spottade ut bitar och sen hamnade man mellan stolar då butiken tydligen gick i konkurs. Det enda positiva var att man var klar med sina grejor fort som bara den. Inget slösurfande på det där åbäket. Fast det är klart, utan den hade jag ju aldrig switchat till mac.

Lägger den nog på blocket för en 1000 lapp (när den kommit till Sthlm), så får jag se hur det går..

Den sista PC'n jag använde utvecklades under basebollsträ-terapi till att bli bildäck eller vad dom nu gör när man lämnar in datorer på återvinning?

5kg, kaliSalpeter + 5 kilo socker.
Lägg den på den högen, fjutta på....

Mkr rök lovas...

Ursprungligen av Goflorp:

5kg, kaliSalpeter + 5 kilo socker.
Lägg den på den högen, fjutta på....

Mkr rök lovas...

Har vi samma uppväxt ?!...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 15:24
Ursprungligen av klarabara:

4. Ta ett baseball-trä och slå ut mina agressioner.

Vad skulle du göra?

Jag röstar på nr 4

För lite inspiration, kolla från 1.10 och framåt i det här klippet:

YouTube - Office Space Copier (Original HQ)

Ursprungligen av rhesus:

Jag röstar på nr 4

För lite inspiration, kolla från 1.10 och framåt i det här klippet:

YouTube - Office Space Copier (Original HQ)

Alltså...den filmen har jag sett...och den är bara helt genial. Tack för påminnelsen!

Pengar för att täppa i hålet som den datorn skapade i min plånbok smäller högt.. hoppas jag kan få nåt för den annars ska jag höra med stadsdels-förvaltningen (eller vilka det nu är man ska fråga) hur många delar de vill ha den i.. Det vore väl ironiskt om jag skulle bli sjuk av alla gifter inuti för att jag ville göra av med lite negativ laddning till en apparat..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-02 15:53

Jag röstar också på nummer fyra. Jag har aldrig haft någon pc så jag har tyvärr aldrig haft någon dator att slå på

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-02 16:47

Nr 4, så ingen annan stackare råkar ut för den

Sätt in annons på Blocket.
Sälj.

bjussa några kompisar på öl för pengarna.
Räcker det till att ni blir lite packade? bra.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-10 01:54

Vill du skänka den så kan jag gärna ta emot den ^^ Gillar att lösa problem

Lägges på lämpligt spår (T-Bana, Tåg, spårvagn)

ta den till Skrotfrag och de pressar ihop den till en tegelsten...

Lägg den på en brasa, sjung sånger o grilla korv...

Ursprungligen av Goflorp:

Lägges på lämpligt spår (T-Bana, Tåg, spårvagn)

ta den till Skrotfrag och de pressar ihop den till en tegelsten...

Lägg den på en brasa, sjung sånger o grilla korv...

Inte säker på att jag vill sitta nära den när den brinner, tillräckligt med jävligheter för hälsan att jobba med den..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-10 12:51

följ med mig till 54e våningen i Turning Torso och kasta ut den genom ventilationsfönstret... den lär ju inte klara det, hehehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 14:06

För mig skulle nog inte det mest tillfredsställande vara att göra slut på den med övervåld:

(0. Starta datorn.)
1. Ta ur batteriet.
2. Ta på dig ett par isolerande handskar.
3. Öppna datorns chassi.
4. Låt fantasin flöda!

Till exempel:
5.
Se till att vara i ett välvädrat rum. Pipettera 1 ml koncentrerad sockerlösning/utspädd sirap i fläktlagret(-n). Om du vågar, fortsätt också gärna mot någon perifer krets, t.ex. nätverkskortet. Strö också 10 gram natrilut över logikkortet i ett så tunt lager som möjligt. Använd sked!
6.
Använd en tång och en bit ståltråd för att experimentera med kortslutning av olika noder på någon mindre vital krets, t.ex. nätverkskortet. Möjligtvis arbeta dig mot viktigare komponenter och förhoppningsvis njut av skådespelet på skärmen.
7.
Om datorn fortfarande fungerar eller svarar på omstart: Använd en 2mm borr och se hur många borrhål du kan göra innan datorn slocknar. Bara kretskort räknas.
8.
a) Har du räknat till 30 hål så sluta och angrip istället hårddisken med samma metod. Undvik plattorna.
b) Har du räknat till 3 hål så sluta och låt datorn vara för guds skull! Den har väl genomlidit nog vid det här laget!? Ställ den väl synligt för sig själv, stäng av rummets avfuktare och invänta slutet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 14:06

Jag har för mig att man kan spendera gamla datorer till någon välgörenhetsorganisation som skeppar datorerna till Afrika eller annat biståndsland och ger de till skolor där. I Tyskland kan man t o m spendera gamla men fungerande datorer till skolor eller dagis så att barnen får lära sig att använda datorer. Här har nämligen inte alla skolor datorer för alla elever.

Om du inte får datorn såld så skicka den tillbaka till Asus med ett brev och på slutet skriva tack för att ni konverterade mig till att köpa en Mac. Den bästa datorn jag har ägt.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-10 15:09

Här flödar minsann kreativa tankar

1
Bevaka tråden