Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal krånglar efter strömavbrott

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter ett nattligt strömavbrott då datorn stod i viloläge har påminnelserna från iCal saknat text. För jag pekaren över påminnelsefönstret kommer badbollen fram. Jag har provat att slänga alla .plist-filer till iCal som jag hittat. Tycker dessutom att datorn blivit lite slö rent allmänt. Processorn jobbar ibland frenetiskt utan att jag gör något särskilt.

Något tips? Har en G4 med Leopard.

Ett annat problem är att iCal skickar iväg mejl med påminnelser till flera år gamla aktiviteter! Om och om igen dessutom. Som tur är rörde det sig endast om en handfull aktiviteter från tiden då jag tillfälligt provade den funktionen. Annars använder jag endast meddelandefunktionen för påminnelser. Jag kunde alltså radera de aktuella aktiviteterna.

Hallå, finns det ingen som har ett gott råd?

Jag har reparerat behörigheter och kört Onyx för att rensa diverse, ja mer än jag förstår mig på i alla fall.
Nu har jag kört aktivitetskontroll och det visar sig att en process vid namn "iCal Helper" inte svarar och att den tar en massa processorkraft, ofta 70-80%.
Jag har nu letat lite på forumet och fått fram att det tydligen inte går att installera om bara iCal. Vad gör jag då? Installerar om hela systemet vore ju skönt att slippa.

Ändra i systemmappen - törs man det?

Jag har problem med iCal och genom att köra Aktivitetskontroll har jag förhoppningsvis lokaliserat felet. Det visar sig att en process vid namn "iCal Helper" inte svarar och att den tar en massa processorkraft, ofta 70-80%.

Jag har nu letat lite på forumet och fått fram att det tydligen inte går att installera om bara iCal.

Nu har jag lokaliserat "iCal Helper.app" som ligger här: /System/Library/Frameworks/CalendarStore.framework/Versions/A/Resources/iCal Helper.app

Kan jag ta bort iCal Helper.app och ersätta den med en kopia från en annan dator, även den en PM G4 som kör Leopard?

Inlägg #3 har flyttats hit från en annan tråd. Korspostning är inte tillåtet.

/Mod

Ursprungligen av Asterraster:

Kan jag ta bort iCal Helper.app och ersätta den med en kopia från en annan dator, även den en PM G4 som kör Leopard?

Ja nu har jag gjort det, men det hjälpte inte.

1
Bevaka tråden