Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radering av trådar -- Vad är moderatorernas skyldighet?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-09 23:16

Hej moderatorer på 99!

Av respekt för den tid och möda som trådskapare lägger ner på att formulera nya trådar, så tycker jag att ni på något sätt bör meddela användare när ni raderar trådar.

Tidigare i kväll skapade jag en tråd i digitalfoto-rummet om den nya versionen av Aperture. Jag inser nu i efterhand att jag borde gått till Aperture-forumet, men jag blir besviken på att min tråd bara raderades utan något spår.

All den tid som jag lade ner på att formulera mitt inlägg är bortkastad med en simpel knapptryckning från en moderator!

Hade ni inte kunnat flytta tråden till rätt forum? Hade ni inte kunnat slagit ihop min tråd med en eventuell överlappande tråd? Hade ni inte kunnat PM-a mig och berättat att ni tagit bort min tråd? Och då bifogat min text, så att jag hade kunnat posta om texten i rätt forum?

Jag är besviken.

I normala fall flyttas och låses dubletter av trådar. Jag skulle tippa på att den helt sonika togs bort eftersom det redan fanns flera trådar med samma innehåll som ditt, men jag ska låta en moderator svara på det.

För övrigt var det jag som rapporterade din tråd. Jag tror det var åtminstone tråd nummer tre om precis samma sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-10 00:17
Ursprungligen av Capeman:

I normala fall flyttas och låses dubletter av trådar. Jag skulle tippa på att den helt sonika togs bort eftersom det redan fanns flera trådar med samma innehåll som ditt, men jag ska låta en moderator svara på det.

För övrigt var det jag som rapporterade din tråd. Jag tror det var åtminstone tråd nummer tre om precis samma sak.

"Tack."

Egentligen är jag inte sur över att tråden togs bort. (Jag tycker själv att det är ganska dumt med dubbletter/tripletter.) Men jag tycker det är fel att trådar bara går upp i rök. Moderatorerna borde respektera den möda författaren lagt ner på att formulera texten.

Jag förstår vad du menar, har själv fått både inlägg och (om jag minns rätt) trådar raderade. Jag förstår dock också moderatorernas brist på tid när de gör detta på sin egen fritid och när det dyker upp flera trådar om samma sak, speciellt om det är lite "hetsigt" vid den tidpunkten, t ex vid en keynote eller som det var lite tidigare idag när Apple Store var nere. Men som sagt, skall låta en moderator svara på det.

Om man inte söker det minsta lilla först, utan bara skapar den tredje eller fjärde tråden om samma sak, så får man nog försöka leva med att den bara tas bort utan att vi meddelar trådskaparen.

För när det först kommer fem trådar om "Apple Store är nere"...
Och sedan fyra trådar om "Aperture 3 är släppt"...
...så kan vi inte hålla på att meddela alla - då raderar man bara.

Det är precis som Capeman säger - det beror på situationen. Är det lite hetsigt, så blir det så här. Är det en lugnare dag, så skickar man kanske ett PM om raderingen.

Men grunden här är:
Om du hade tittat på "Dagens diskussioner" eller "Nya diskussioner" först, så hade du sett att det redan fanns trådar om detta, och då hade du inte behövt lägga någon tid på att formulera ytterligare en tråd - och vi hade inte behövt radera - och du hade inte behövt bli besviken.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-02-10 10:32

Feature request: När man raderar tråd så skall vBulletin erbjuda en att skicka ett PM samtidigt till trådskaparen. Då blir det klart smidigare att meddela varför trådar raderas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-13 01:40

Angående raderade trådar: Nyheten om den macanvändande journalisten Jesper Nilssons metod för att återskapa bilder och filmer som ofrivilligt raderats från hans iPhone är, efter att diskussionen tagit en otillbörlig politisk vändning, spårlöst försvunnen. Helt rätt att sätta stopp på en hopplös icke-macrelaterad diskussion, men varför bara radera utan vidare kommentar eller möjlighet att se det ursprungliga och ändå något så när relevanta inlägget? Grymt frustrerande att ett inlägg man vet har förekommit plötsligt är spårlöst försvunnet.

Hade inte en låsning av tråden varit lämpligare i detta fall? Om radering ändå anses nödvändig hade det kunnat vara trevligt med någon typ av Papperskorgsavdelning som mellanlagring för borttagna trådar, där möjligheten att göra tillägg saknas, och där trådarna raderas permanent efter säg 30 dagar. På så sätt kan man se moderators motivering till varför tråden togs bort, och ha chans att rädda eventuell information man tyckte var relevant.

På så vis blir också processen lite mer tydlig för vilka trådar som "hamnar i papperskorgen" istället för att alla spår av dess existens från ena sekunden till den andra är helt borta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 01:50

Tråden är flyttad till Loungen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-13 01:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Tråden är flyttad till Loungen.

Det förklarar saken!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-13 03:10
Ursprungligen av MatsOlov:

Tråden är flyttad till Loungen.

Var hittar man Loungen? Det var en intressant tråd men den verkar vara svår att få tag på nu...

Ursprungligen av imaster:

Var hittar man Loungen? Det var en intressant tråd men den verkar vara svår att få tag på nu...

Loungen är en offtopicdel på 99.se. Du når den genom att bli Supporter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-13 08:56
Ursprungligen av Capeman:

Loungen är en offtopicdel på 99.se. Du når den genom att bli Supporter.

Så tråkigt. Tur att diskussionen pågår på fler forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 12:23

Eller så blir du supporter

Tråden flyttades på uppmaning av många medlemmar, och dom hade rätt i att dom inte uppfyller kraven på "Mac Relaterade" frågor.

Loungen är en del som har lite högre i tak, och kan tillåtas vara lite mer OT...

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 14:28

Han pratar ju om vilka Mac OSX-program och hur han använt dem för att återskapa sina bilder (från en iPhone), det är väl i allra högsta grad Mac-relaterat? Nu kanske inte trådens ämne var det, men om man vill går det ju att få en Mac-/Apple-koppling..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 14:33

Jag håller med om att det fanns en kopplig till Mac/OSX, men kopplingen till politik/rättvisa/poliser tog allt för mycket överhanden.

Dock så finns tråden kvar på 99:an, men då i Loungen.

  • Medlem
  • 2010-02-13 16:19

Det går bra att skapa en ny tråd som handlar om tekniken men lämnar övrigt därhän. Tekniken diskuterades inte speciellt intensivt i den aktuella tråden (inte alls, faktiskt).

1
Bevaka tråden