Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Air Mount TC

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ända sedan jag hade min vita, tefatsformade Airport Extreme så har jag velat montera upp min Time Capsule på väggen. Apple säljer via Apple Store ett fäste kallat Air Mount som jag helt sonika köpte och ikväll monterade jag upp den i mitt hemmakontor.

Förpackningen innehåller förutom monteringsfästet en pappmall som ska göra det enklare sikta var borrhålen ska sitta. Det medföljer också två skruvar och två skruvpluggar i plast som det är tänkt att man bara ska skruva in i väggen men jag kan meddela att de är helt värdelösa och bör förpassas till cylinderarkivet per omgående. Tag istället fram två röda plugg med passande skruvar om du har en vägg i ett material som inte är gjort av blött papper, för jag misstänker att det är ungefär vad de medföljande skruvpluggarna mäktar med att penetrera, och skicka upp hållaren på väggen.

Läs resten av testet här!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-02-08 22:39

Snyggt!
De är inte många routrar som är så snygga att man vill sätta upp dem på väggen... men apples är ett undantag

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-08 22:50

Går det att välja åt vilket håll man vill montera sin APE på väggen med detta fäste? Alltså antingen med portarna upp mot taket, ner mot golvet eller åt sidan?

Ursprungligen av NickZse:

Går det att välja åt vilket håll man vill montera sin APE på väggen med detta fäste? Alltså antingen med portarna upp mot taket, ner mot golvet eller åt sidan?

har inte testat att hänga den upp och ner men det kan bli problem med den undre "flärpen" som håller TC:n uppe kontra nätverksportarna. Men det är bara en gissning, det blir ju fult hur som helst då äpplet blir upp och ner.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-09 23:10
Ursprungligen av Joacim Melin:

har inte testat att hänga den upp och ner men det kan bli problem med den undre "flärpen" som håller TC:n uppe kontra nätverksportarna. Men det är bara en gissning, det blir ju fult hur som helst då äpplet blir upp och ner.

Tack för infon! Min APE sitter lite halvgömd jämte soffan så att äpplet (som för övrigt nästan inte syns) hamnar uppochner stör mig inte så länge sladdarna hamnar i rätt position. Tror jag fortsätter att ha den upphängd på en liten skruv.

Nej, det är klart. För bara 549 kr kan man ju inte räkna med att få både en plastbit som kostar 5 kr att tillverka och skruvar som fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 22:59

Hur länge har den här funnits på marknaden?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-09 07:20

Såg att den fanns för Extreme också, vad trevligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-09 08:28

Funderade själv på den.
Men vill i så fall sätta den upp och ner för att gömma sladdarna lite bättre.
Och då får man en Apple logga som står på huvudet... Hmm... Tål att tänka på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 09:04

Jag kan ha drömt det, men min första extreme fick jag någon form av platsställ med på köpet, som gick och väggmontera?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag kan ha drömt det, men min första extreme fick jag någon form av platsställ med på köpet, som gick och väggmontera?

/Tangen

Till den gamla Extreme, alltså den ovala, följde det med ett plastfäste. Tror inte det följt med till de nyare fyrkantiga...?

Ursprungligen av Capeman:

Till den gamla Extreme, alltså den ovala, följde det med ett plastfäste. Tror inte det följt med till de nyare fyrkantiga...?

Stämmer bra. Varken till Extreme eller till TC:n.

Ursprungligen av Tangen:

Jag kan ha drömt det, men min första extreme fick jag någon form av platsställ med på köpet, som gick och väggmontera?

/Tangen

De gamla Extreme:arna (de där bulliga söta) hade mycket riktigt ett väggfäste inkluderat vid köp.

Edit: hehe, Capeman hann före - laddar man inte om sidan på sex minuter får man skylla sig själv.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-09 13:58

En fråga: På bilden i testet går kablarna ner bakom TC:n, innebär det att man kan dra alla kablar "bakom" TC:n (alt mellan TC och väggfäste), att det finns gångar / fack för dem som styr dem nedåt golvet. Eller måste man helt sonika bunta ihop dem och föra dem mot golvet längs ena sidan av den så att säga?

Edit: Det jag kunde se från Applestore's sida (H-Squared Air Mount TC för Time Capsule) var att det verkar finnas några distanser mellan själva hållaren och väggen. Frågan är om detta utrymme är tillräckligt för att kunna dra kablarna där utan att behöva montera loss det (med tanke på att RJ45-kontakter kan vara lite klumpiga ibland)

Senast redigerat 2010-02-09 19:10
Ursprungligen av Drakfot:

En fråga: På bilden i testet går kablarna ner bakom TC:n, innebär det att man kan dra alla kablar "bakom" TC:n (alt mellan TC och väggfäste), att det finns gångar / fack för dem som styr dem nedåt golvet. Eller måste man helt sonika bunta ihop dem och föra dem mot golvet längs ena sidan av den så att säga?

Edit: Det jag kunde se från Applestore's sida (H-Squared Air Mount TC för Time Capsule) var att det verkar finnas några distanser mellan själva hållaren och väggen. Frågan är om detta utrymme är tillräckligt för att kunna dra kablarna där utan att behöva montera loss det (med tanke på att RJ45-kontakter kan vara lite klumpiga ibland)

Det är ett avstånd på cirka en centimeter från väggen och precis så har jag gjort som du föreslår, tagit upp ett hål bakom TC:n och sen dragit ut kablarna den vägen. Lite meckigt men det blev bra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-09 18:56

Riktigt snyggt! En sån skulle man kanske skaffa?

I den populära avdelningen snabbt, billigt, fult och temporärt kan jag med stolthet presentera snikvarianten på Air Mount TC. Ett hemmahack som tar mindre än 5 minuter, och är snudd på gratis (givet att man har en skruv lös, och en stump hushållssnöre att tillgå). Från början en temporär lösning för att testa om mottagningen blev bra i hela lägenheten (japp, utmärkt). Vidare känns det som att den finurliga fjäderupphängningen minskar ljuden från hårddisken en aning.

Tips på produktutveckling:
1. Sätt upp en flådig vägglampskärm som täcker eländet utan att störa radiovågorna.
2. Finfin kabelkanal att täcka kablarna med.

Ursprungligen av johan_so:

I den populära avdelningen snabbt, billigt, fult och temporärt kan jag med stolthet presentera snikvarianten på Air Mount TC. Ett hemmahack som tar mindre än 5 minuter, och är snudd på gratis (givet att man har en skruv lös, och en stump hushållssnöre att tillgå). Från början en temporär lösning för att testa om mottagningen blev bra i hela lägenheten (japp, utmärkt). Vidare känns det som att den finurliga fjäderupphängningen minskar ljuden från hårddisken en aning.

Tips på produktutveckling:
1. Sätt upp en flådig vägglampskärm som täcker eländet utan att störa radiovågorna.
2. Finfin kabelkanal att täcka kablarna med.

Kreativ lösning!
I mitt fall så har våra tre katter utsett vår Airport till... liggunderlag:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Kreativ lösning!
I mitt fall så har våra tre katter utsett vår Airport till... liggunderlag:)

Haha, mina katter gör sådär med min Apple TV. Känns lite nervöst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 22:50

Så här blev min lösning till min AirPort Extreme…

"Proppskåpet" under hyllan huserar förutom ström:

- Inkommande fiberanslutning
- Fiberomvandlare
- Bredbandstelefoni-dosa
- Patchpanel för det trådbundna data/telenätverket i lägenheten

…samt en 320Gb USB-hårddisk för TimeMachine-backuper!

- Torkel

P.s.

Den svarta lådan ovanpå APEn är basstationen till den trådlösa Dect-telefonen…å nej, det är inte optimalt ur signalsynpunkt…O:-)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-13 10:38
Ursprungligen av Torkel:

Så här blev min lösning till min AirPort Extreme…

[ATTACH]24623[/ATTACH]

"Proppskåpet" under hyllan huserar förutom ström:

- Inkommande fiberanslutning
- Fiberomvandlare
- Bredbandstelefoni-dosa
- Patchpanel för det trådbundna data/telenätverket i lägenheten

…samt en 320Gb USB-hårddisk för TimeMachine-backuper!

- Torkel

P.s.

Den svarta lådan ovanpå APEn är basstationen till den trådlösa Dect-telefonen…å nej, det är inte optimalt ur signalsynpunkt…O:-)

Ohhh...sådär ska jag göra...
Tack för tipset, har ett likadant skåp hemma i förrådet...

Ursprungligen av Torkel:

Så här blev min lösning till min AirPort Extreme…

[ATTACH]24623[/ATTACH]

"Proppskåpet" under hyllan huserar förutom ström:

- Inkommande fiberanslutning
- Fiberomvandlare
- Bredbandstelefoni-dosa
- Patchpanel för det trådbundna data/telenätverket i lägenheten

…samt en 320Gb USB-hårddisk för TimeMachine-backuper!

- Torkel

P.s.

Den svarta lådan ovanpå APEn är basstationen till den trådlösa Dect-telefonen…å nej, det är inte optimalt ur signalsynpunkt…O:-)

Snyggt. Detta ska in i huset, när det ändå dras nya ledningar.

Fråga: Patchpanelen? Är det en separat för ethernet resp telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 00:12
Ursprungligen av iJohannes:

Snyggt. Detta ska in i huset, när det ändå dras nya ledningar.

Fråga: Patchpanelen? Är det en separat för ethernet resp telefon?

iJohannes,

Lägenheten jag bor i är nyproducerad saknar traditionella tele och TV-uttag. Istället finns det totalt 9 nätverksuttag, fördelade på 3 rum & kök.

Uttagen i rummen är numrerade från 1-9 och motsvarande uttag sitter i patchpanelen i skåpet. Dessa uttag är även de numrerade från 1 till 9.

I samma skåp sitter en fiberomvandlare (dosa), vilken enkelt förklarat "delar upp" fibersignalen till Data/Tele/TV.

Till denna fiberomvandlare är sedan anslutet:

- En AirPort-Extreme för detlokala nätverket och åtkomst till Internet…
- En Telefonidosa för IP-telefoni…
- En IPTV-box för TV-signalen…

Beroende sedan på var i lägenheten (till vilka uttag) jag vill ha min telefoni, mina datorer och TV…kopplar jag därefter från respektive box till därför önskat uttag i patchpanelen.

Således…som svar på din fråga…så är uttagen i rummern samt i patchpanelen inte specifika Tele/Ethernet eller TV-uttag, utan det beror endast på vad man "stoppar i dem":p

Lösningen med fiberanslutning till hushållen är numer standard i de flesta nyproducerade lägenheter/hus och många bostadsbolag "uppgraderar" sina lägenheter till denna standard.

Skall du bygga själv, så rekommenderar jag dig att läsa på forumet:

www.byggahus.se

…för råd och tips kring installaton av liknande nätverk!!

- Torkel

P.s.

Mitt stående tips är att inte snåla med uttag…!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-15 21:21

Samma här, min katter gillar att husera på min Time Capsule. I början såg man vackra (not) fotspår när jag kom hem från jobbet. Inte ok som den pedant jag är, nu ligger där en halsduk ovanpå TC:n så vägglösningen känns som det kan bli. Dock stör jag mig så fruktansvärt på att den blir åt "fel" håll. Förstår givetvis att den ursprungligen är designad att stå på bord och därför är rättvänd. Kan man inte montera isär den på nåt vis och montera ihop den åt andra hållet?

OK, tack Torkel!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-18 11:28

Jag gillar inte alls att byggföretagen tecknar avtal med en leverantör av internettjänster som tillåts bygga ut sina nät ända in i lägenheten. Det gör att man hamnar i ett svårt läge som privatperson ifall man vill byta leverantör. Av samma skäl gillar jag exempelvis inte fjärrvärme. Det skapar lokala monopol som gör det svårt för konsumenten att shoppa runt för bättre priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 11:55

Marcus,

En bit på vägen till valfrihet är ju tanken bakom ex.v.:

OpenNet

…d.v.s. ett fysiskt nät där (valda) innehållsleverantörer erbjuder sina tjänster.

Visst, valfriheten för kunden är begränsas till de leverantörer som är anslutna till OpenNet, men urvalet blir i alla fall större än ex.v. där fastigheten är ansluten till en leverantör, såsom ComHem, Bredbandsbolaget m.fl.

Jag har OpenNet och i dagsläget

- Bredband från Bahnhof
- Telefoni från Telia
- TV från Canal Digital

Fungerar prima,

- Torkel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-18 13:07

>>Torkel
Det där låter ju bra. Jag har för mig att det snackades om en ny lagstiftning som skulle göra det omöjligt för fastighetsägare att teckna avtal på hyresgästernas vägnar. Men ert avtal är ju bättre än vissa andra, eftersom ni har en viss frihet inom avtalet.

Själv så bor jag i ett s k comhem-hus och betalar för digital-TV på via månadsavgiften till föreningen. Det är ingen stor kostnad. Men det gör ju oss mindre intresserade av alternativen, vilket är fel på ett sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-20 18:25

Jag har monterat upp den på vår arbetsplats, och den fungerar både som nätverksutdelare i allmänhet och backupenhet för en G5:a - som synkar trådlöst. den sitter högt, ungefär 2.5 meter upp på väggen. Mellan G5:an och TC:n är det cirka tio meter och tre gipsväggar. Kontakten däremellan är oantastlig. Däremot klipps det direkt tio meter åt andra hållet, där endast en enda tegelvägg står i vägen.

TC:n är ett genialiskt grepp från Apple. Men jag hade gärna sett ett snyggare väggfäste, utan plast som omsluter den på sidorna, mer som ett litet fäste till platt-TV, eller liknande.

Det är också lite störigt med kablaget. För det är inte alltid som man vill att kablarna skall riktas rakt ned mot golvet = uppochnedvänd TC.

1
Bevaka tråden