Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelningsutrustning för att spela in intervju

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har bra tips på digitala diktafoner eller MP3-spelare där man kan koppla in extern mikrofon till för att genomföra intervjuer?

Det känns som att det borde finnas vettiga i prisklassen kring 1500-2000 + extern mikrofon för kring 500 kr.

Det verkar inte vara lätt att hitta några initierade tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-01 12:07

Zoom H4n, handhållen inspelning inkl 1Gb minneskort - JAM.se

Där är nog ungefär vad du söker.
2995, jag vet flera som har en och som är dundernöjda.
Noterar att priset är aningen högre än det du sa med 2000kr, men de mic:arna som ingår är faktiskt riktigt bra. + att du har möjlighet till fler externa micar.

Zoom H2 verkar vara så pass bra att vi ska prova den, även om den saknar extern mikrofon.

Tack för tipsen! (fick privat meddelande om H2:an också)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 18:42

Jag kör på H4 med mitt band, det funkar hur bra som helst! Tror väl att det har kommit lite nya modeller nu (typ med videokamera och allt).

  • Medlem
  • 2010-02-02 20:54

Här är en H2 till salu av en i normala fall pålitlig typ.
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/274584-zoom-h2.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 22:44

William,

Varför inte en iPod Touch med lämplig programvara, samt extern mikrofon…?

Lycka till,

- Torkel

@Torkel: jao, iof, men hur är ljudkvalitet kontra pris? Med en dedikerad/"riktig" inspelningsapparat så får man ju allt som ofta näst intill klockrent ljud.

Jag är en erfaren ljudtekniker och tro mig när jag säger att skillnaderna i ljudkvalitet mellan H2 och H4 är väldigt små, i synnerhet om det handlar om tal, de har t o m ganska lika ljudkaraktärer. Bägge ger ett utmärkt resultat. De märkbara skillnaderna i ljud är att H4 har ett varmare mer kärnfullt lågmellanregister och en något mer fokuserad övre diskant, men på det stora hela är kvalitetsupplevelsen ändå likvärdig. Bägge rekommenderas.

Jag har en kompis som använder en Zoom med fyra micar och spelar in samtal runt ett restaurang bord med 3-4 personer. Jag var mycket imponerad över resultatet.

Skall leta fram ett exempel.

Om du använder en Zoom H2 och spelar in i bullrig miljö så prova det följande. Jag tycker resultatet blir bra.

Citat:

It was recorded on a Zoom H2 (four mics.) The Zoom H4 is only two
mics. There's a new one.

I recorded it in full quad, so two tracks, front and back, both stereo.

I then used Audacity to invert the back channel, so the waveform is
flipped upside down (i.e. not invert left and right, but actually flip
the signal upside down) which is a one click operation in Audacity and
most other editors.

I then burned it down to two channels and saved it.

It works because far-off sounds are heard at nearly exactly the same
volume at all four microphones, so when you flip the signal and add,
it cancels fairly effectively. The voices near the mics are a bit
louder on one side than the other side, because the distance between
the mics actually makes a difference in volume at 30cm, so when you do
the invert-and-add you're left with a signal.

I read the trick online. The audio is here!

http://files.howtolivewiki.com/FSFI/global%20swadeshi%20FSFI%20hresso%20final.m4a.mp4

Coolt, Zoomarna verkar riktigt rejäla.

zoomarna är ruggigt bra inspelningsmässigt. Dock plastiga i knappar och lite dum meny. Men klart värt sitt pris!

  • Medlem
  • 2010-02-08 21:44

Zoomarna är ju riktigt bra men vill du ha en liten kompetent maskin som funkar jättebra så titta på Yamaha Pocketrak G2 eller CX. Finns på typ Musikbörsen för 2500:-. Använder den ofta för att spela in föredrag etc i stora lokaler och det funkar hur bra som helst. Funkar också för att spela in musik men jag tror att Zoomarna är något bättre där. En av fördelarna med Pocketraken är det lilla formatet och bra batteritid.

Fler tips i denna tråd. Nyare prylar hittar man (förstås) i slutet.
http://www.99.se/ljudproduktion/109208-bra-billigt-saett-att-spela-ljud-minidisc-annat-2.html

1
Bevaka tråden