Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator tjänster, hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 11:08

Jag försökte skapa en tjänst i Automator för att lägga till finderkommentarer till filer. Tror att just tjänst är nytt i Snow Leopard men jag kan ha fel. Hur som helst, jag valde tjänst som förval när jag öppnade Automator, sparade tjänsten, men nu kan jag inte hitta den varken i någon kontextmeny eller under tjänster i finder. Däremot finns den sparad i Library/Services men det verkar inte som om den upptäcks.

I tjänste menyn i finder finns ju möjligheten att skapa kortkommandon och så vidare, men inte heller där syns mitt Automator script.

Är det någon som har koll på hur man gör, eller om det är ett känt problem?

Kul att du upptäckt Automator!
Tjänster har 'alltid funnits' men det är mer lättåtkomligt och redigerbart i Snow Leopard...
Det jag tror du kan ha gjort fel är det första valet där man får välja vad det är som Services ska anknyta till ditt arbetsflöde...
Det jag tror du ska göra i ditt fall är att välja Services recieves selected files and folders in Finder

För övrigt, kolla gärna Macbreak-podcasterna avsnitt 235-238 där min obestridde hjälte Sal Soghoian snackar om hur Automator fungerar i SL.
MacBreak (video)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 01:13

Hm, jag tror jag skall ha fått med det fast jag kör ju svenska i Finder så jag kan ju har missförstått dig. Jag bifogar en skärmdump av hur det ser ut i Automator. När jag startade Automator valde jag tjänst som förval, tror i alla fall att just detta är nytt i Snow Leopard.

Tack för länken, skall kolla in!

Hmmm, det där ser helt rätt ut och konstigt nog skapade jag en service som matchade din och den dykte allt upp i Finder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 02:01

Jag har hittat felet nu! Det skall inte vara "Hämta markerade Finder-objekt" utan det snarlika "Hämta angivna Finder objekt". Nu funkar det hur bra som helst.

Kollade in videon och efter det testade jag i Automator med play knappen, det var då jag fick reda på att jag skulle använda angivna Finder objekt.

Hur som helst, detta är ju hur grymt som helst! Jag testade Evernote och gillade tanken på att lagra alla filer utan stora katalog träd som man efter en tid glömmer att man hade.

Det grymma här är att jag kan markera hur mycket filer som helst i Finder och sedan tagga dom efter innehåll, med ett högermus klick.

Edit: la till MacBreak som RSS feed

Senast redigerat 2010-02-09 02:27

Sweet Fred!
Som du säkert såg i podcasterna så kan du ju lägga till ett kortkommando för dina services också i systeminställningarna för services...
Kul att det löste sig i alla fall

1
Bevaka tråden