Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna Airport Extreme för Viasat on demand

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Viasat satellit-tv med ny Pace-box och ethernetkoppling från Airport Extreme. För att få detta att fungera måste jag:

1. Välja ett HCDP-ip-nummer i AE som Pace-boxen alltid ska få när den kopplar upp.
2. Öppna en UDP- respektive TCP-port i AE.
3. Låsa dessa portöppningar vid det valda ip-numret i AE.

I Airport-verktyg blir jag osäker på exakt var jag ska ställa in vad… Jag går in på "Internet" och gör en DHCP-reservation först? Vad ska jag då ange för DHCP-klient-id först, är det där jag kan "hitta på" ett själv? (T ex 10.0.1.50)

Sedan, portöppningen – det står "ange tjänst", vad väljer man där? Och var "låser" man öppningen till den ip-adress jag anger för Pace-boxen?

Och, hur "vet" Pace-boxen att jag tilldelat den ett visst DHCP-id i Airporten? (Efter en omstart av AE har den just nu först-i-kön ip-nr 10.0.1.2)

Kan tillägga att jag har ett fast ip-nr från BBB, men det bör väl inte ha någon betydelse för detta.

Hoppas innerligt någon kan ha vänligheten att ledsaga mig lite genom detta!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-08 11:13

Vad säger manualen från Viasat om hur du ska ställa in din Internet-utrustning? Har du en länk kanske?

Den säger ingenting, annat än att boxen får en fungerande DHCP-tilldelning automatiskt vid inkoppling (och det gäller andra routrar men inte Airport Extreme).

De första 10 samtalen med Viasat support var också intetsägande ("prövat omstart, och dragit ur sladden?"). Först när deras "expert" på området blev inkopplad på ärendet fick jag ovanstående instruktioner. Dock var han inte hemma på Mac och visste inte exakt hur man konfigurerar en Extreme. Men såvitt jag kan bedöma är instruktionerna tillräckliga, mitt problem är att jag inte vet exakt var och hur jag pillrar in inställningarna i Extremen. Men jag har alltså redogjort för hur långt (i Apple-verktyg) jag kommit…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 11:42
Ursprungligen av Stinky:

Har Viasat satellit-tv med ny Pace-box och ethernetkoppling från Airport Extreme. För att få detta att fungera måste jag:

1. Välja ett HCDP-ip-nummer i AE som Pace-boxen alltid ska få när den kopplar upp.
2. Öppna en UDP- respektive TCP-port i AE.
3. Låsa dessa portöppningar vid det valda ip-numret i AE.

I Airport-verktyg blir jag osäker på exakt var jag ska ställa in vad… Jag går in på "Internet" och gör en DHCP-reservation först? Vad ska jag då ange för DHCP-klient-id först, är det där jag kan "hitta på" ett själv? (T ex 10.0.1.50)

Sedan, portöppningen – det står "ange tjänst", vad väljer man där? Och var "låser" man öppningen till den ip-adress jag anger för Pace-boxen?

Och, hur "vet" Pace-boxen att jag tilldelat den ett visst DHCP-id i Airporten? (Efter en omstart av AE har den just nu först-i-kön ip-nr 10.0.1.2)

Kan tillägga att jag har ett fast ip-nr från BBB, men det bör väl inte ha någon betydelse för detta.

Hoppas innerligt någon kan ha vänligheten att ledsaga mig lite genom detta!

Ska du öppna en port inåt i Airporten för boxen, bör inte boxen ha ett dynamiskt IPnummer alls (det kan ju ändras nästa gång du slår på den).
Du bör alltså ställa dit DHCP-scoop så du inte täcker upp alla nummer från 2-254, utan t ex bara 2-100. Sedan så tilldelar du själva boxen ett nummer utanför detta område, t ex 10.0.1.200. Och öppnar upp de portar du behöver forwarda till det ipnumret.
Sedan måste du förstås ändra i Pace-boxen, så den inte står på DHCP, utan tilldela den det fasta IPnumret. Hur man gör det har jag ingen aning om, provat att surfa till 10.0.1.2?

Stort tack, det låter ju helt korrekt. Men nu känner jag mig längre från någon lösning än tidigare…

Pace-boxen kan bara ställas in på att ta emot DHCP automatiskt (default) eller skriva in en manuell adress om man har fast ip-nr. Så det kanske trots allt är vad jag ska göra? Men det är alltså samma nr som mitt adsl-modem har och och som jag skrivit in i Extremens uppkoppling mot nätet. Alla mina trådlösa enheter (ca 10 st) kör ju DHCP från Airporten, men tv-boxen har jag alltså kopplat in med ethernetkabel.

Är jag helt ute och cyklar nu, eller skulle jag kunna köra mitt fixerade ip även i tv-boxen, och så öppna de två portarna för denna ip-adress i Extremen?

// edit: fast det går ju bara att koppla bort till "egen ip-adress" som börjar på 10.0.1…" //

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 13:50
Ursprungligen av Stinky:

Stort tack, det låter ju helt korrekt. Men nu känner jag mig längre från någon lösning än tidigare…

Pace-boxen kan bara ställas in på att ta emot DHCP automatiskt (default) eller skriva in en manuell adress om man har fast ip-nr. Så det kanske trots allt är vad jag ska göra? Men det är alltså samma nr som mitt adsl-modem har och och som jag skrivit in i Extremens uppkoppling mot nätet. Alla mina trådlösa enheter (ca 10 st) kör ju DHCP från Airporten, men tv-boxen har jag alltså kopplat in med ethernetkabel.

Är jag helt ute och cyklar nu, eller skulle jag kunna köra mitt fixerade ip även i tv-boxen, och så öppna de två portarna för denna ip-adress i Extremen?

// edit: fast det går ju bara att koppla bort till "egen ip-adress" som börjar på 10.0.1…" //

Du ska väl ha enbart Extreme kopplad direkt ut mot Nätet, sedan har du dina datorer på 10.0.2.x via DHCP på "insidan" av Extreme? Då ska du dra en kabel från din Extreme som också då hamna på "insidan", och låta den få ett nummer på 10.0.1.x, men utanför ditt DHCP-scoop (så ingen annan dator får det numret samtidigt).
Glöm inte att du måste ange Nätmask (troligen 255.255.255.0) och Gateway (troligen 10.0.1.1) i Pacen också. Kolla vad de står på nu när du kör DHCP, så sätter du de på samma (även DNS). Du kan även kolla vad dina andra datorer har, de bör ha samma inställningar, det ska bara vara själva IPadressen som ska skilja alla burkarna åt.

Port forwarding sedan, där kopplar du ditt IPnummer från Nätet, med en viss port, till det fasta IPnummer som du har givit din Pace (t ex 10.0.1.200).

// edit: TACK Kenjon, steg 1 är avklarat tack vare din emienta hjälp!! Raderar min tidigare fråga i detta inlägg eftersom jag löste det själv. Nu är jag framme vid steg 2, se nästa inlägg… //

Senast redigerat 2010-02-08 14:56

// edit: Hehe, jag löste även portkopplingen i ren otålighet över att inte få ett svar från dig omedelbart, Kenjon… Allt funkar nu! Än en gång, STORT tack för din ovärderliga hjälp! //

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 19:33
Ursprungligen av Stinky:

// edit: Hehe, jag löste även portkopplingen i ren otålighet över att inte få ett svar från dig omedelbart, Kenjon… Allt funkar nu! Än en gång, STORT tack för din ovärderliga hjälp! //

Kul! Jag sitter i Mocambique och har inte tillgång till Internet hela tiden
Och jag slipper skotta snö...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-09 08:09
Ursprungligen av kenjon:

Kul! Jag sitter i Mocambique och har inte tillgång till Internet hela tiden
Och jag slipper skotta snö...

Va, är IT-supporten outsourcad till Mocambique?

1
Bevaka tråden