Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMAP-synkning Vad har jag missat?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 13:08

Har ett problem. Har gått över till IMAP (ja jag vet sent men har 35GB mail).

Vill att när jag tar bort ett brev i inkorgen i Mail så tas det bort på servern och vice versa. Samma med mappar jag lägger upp. Detta fungerar bara när jag säger till mailprogrammet att inte spara några kopior alls på datorn. Nackdelen då är ju att jag inte kan läsa några mail alls utan uppkoppling.
Vad jag skulle vilja ha är att alla mail laddas ned samtidigt som att alla mailboxar synkas så innehållet är exakt lika. Går detta?

Det är IMAP - så funkar det. Du har det redan alltså :-).

Ursprungligen av acke:

Vad jag skulle vilja ha är att alla mail laddas ned samtidigt som att alla mailboxar synkas så innehållet är exakt lika. Går detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-07 13:50

Hur har du ställt in mailprogrammet? Som Zimmerman säger så är det precis så IMAP ska fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 14:24

Hej.
Fast ställer jag in ett annat mailkonto jag har så fungerar det precis som jag vill. Det vill säga: När jag slänger ett mail från inkorgen (eller flyttar till en mapp) antingen via webmail eller via Apple Mail så försvinner (lägger sig i mappen) mailet på båda ställena. Detta även fast mailet har laddats ned och alltså går att läsa i frånkopplat läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 14:28

Nu fungerar det. "Prefix för IMAP-sökväg:" var felaktig. Nu fungerar det att ha en kopia av mailen samtidigt som att mail i mapparna tas bort från båda ställena. Tack och hej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 18:07
Ursprungligen av acke:

Nu fungerar det. "Prefix för IMAP-sökväg:" var felaktig. Nu fungerar det att ha en kopia av mailen samtidigt som att mail i mapparna tas bort från båda ställena. Tack och hej.

Den har jag alltid lämnat tom. Vad fick du skriva i för att det skulle funka? TOP...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 00:08

INBOX Vill minnas nu att jag fick en kryptisk fråga av Mail.app om något som jag snabbt klickade förbi. Tror dock att det är olika på olika servers.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 01:18
Ursprungligen av acke:

INBOX Vill minnas nu att jag fick en kryptisk fråga av Mail.app om något som jag snabbt klickade förbi. Tror dock att det är olika på olika servers.

Det stämmer det är olika för olika server.

Ett tipp som kanske inte är alltid så lätt att hitta. När du har ställt in imap så kan det hända att mail.app inte hittar Trash, Sent och Junk mapparna på servern även om de syns i mail.app listan på vänstra sidan. I så fall väljer du t ex Trash mappen från listan och går till mailbox menyn och väljer Använd den här mejlådan för.. och väljer Trash från listan.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 09:52
Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer det är olika för olika server.

Ett tipp som kanske inte är alltid så lätt att hitta. När du har ställt in imap så kan det hända att mail.app inte hittar Trash, Sent och Junk mapparna på servern även om de syns i mail.app listan på vänstra sidan. I så fall väljer du t ex Trash mappen från listan och går till mailbox menyn och väljer Använd den här mejlådan för.. och väljer Trash från listan.

//Rob

Ja, det är ett bra tips. Jag skulle vilja kunna gömma vissa "slaskmappar" som kommer ned från servern i Mail. Har för mig att man kan det i Entourage.

Ursprungligen av acke:

Ja, det är ett bra tips. Jag skulle vilja kunna gömma vissa "slaskmappar" som kommer ned från servern i Mail. Har för mig att man kan det i Entourage.

Mitt minne av entourage säger att man ska kunna göra så, men jag använder det inte och kan inte svara mer än så. Du kanske skulle berätta vilken din mailleverantör är, så kan de hjälpa oss ytterligare.

Kör du goole kan du ju där ställa in vilka mappar som ska synas via imap eller inte.

Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer det är olika för olika server.

Ett tipp som kanske inte är alltid så lätt att hitta. När du har ställt in imap så kan det hända att mail.app inte hittar Trash, Sent och Junk mapparna på servern även om de syns i mail.app listan på vänstra sidan. I så fall väljer du t ex Trash mappen från listan och går till mailbox menyn och väljer Använd den här mejlådan för.. och väljer Trash från listan.

//Rob

Min förra mailleverantör hade ~/mail som sökväg, och använde man den fick man prydligt upp alla mappar för mail. Skrev man inte sökvägen, visades alla mappar för hela kontot, ex public_html och alla andra mappar jag sparade filer i.

1
Bevaka tråden