Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag så mycket långsammare internet när jag kör med airport?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har Ownit 100 mbit/s.
När jag kör med ethernetkabeln direkt in i min iMac 24 så får jag oftast kring 90/90 mbit/s när jag gör mätning på Bredbandskollen.
Men häromdagen skaffade jag en router. En airport express, senaste verisionen som har N standard.
Routern är placerad en halvmeter från den stationära, men när jag kör mätning nu då jag använder routern så får jag bara omkring 50/50 mbit/s.

Vd kan detta bero på?
Jag hade förstått det om jag hade haft stort avstånd mellan router och dator, men här handlar det alltså om nån halvmeter.

tackar tackar

ptja, av den enkla anledningen att varken airport-kortet eller airport-express går snabbare än 54Mbit.

Han skriver ju att det är en iMac 24, och om den är av senare modell så har den väl ett kort för N? Men med trådlöst ska man vara glad om man i bästa fall kan få hälften av hastigheten.

Har endast g i min router och jag får som mest 15/15 med en anslutning på 50/50, vill man få ut full hastighet av en snabb anslutning är det nog så att då får man använda sig av kabel.

Men 50/50 är väl inte dåligt, dessa hastigheter behöver man ju bara vid fildelning, vid vanlig surf är det ju onödiga hastigheter.

Är den ställd på n-standard då?
Har du vart inne i den med verktyget och pellat?

Du har flera lägen och det kan ju vara som så att din fina trådlösa skrivare kanske använder 11g = 54MBit/s, då anpassar sig stationen för den långsammaste enheten.

11g = teoretisk maxhastighet 54 Mbps, verklig uppnådd hastighet ca 20 Mbps

11n = teoretisk maxhastighet 300 Mbps, verklig uppnådd hastighet ca 70-80 Mbps

Så om du vill utnyttja din 100/100-lina fullt ut, så får du nog köra med kabel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

11g = teoretisk maxhastighet 54 Mbps, verklig uppnådd hastighet ca 20 Mbps

11n = teoretisk maxhastighet 300 Mbps, verklig uppnådd hastighet ca 70-80 Mbps

Så om du vill utnyttja din 100/100-lina fullt ut, så får du nog köra med kabel.

11n var väl bara 300Mbps i draft 1.0a?
Och "sattes" till 150 när draft 2.0 blev "IEEE"-godkänd?

Ursprungligen av PeeMaN:

11n var väl bara 300Mbps i draft 1.0a?
Och "sattes" till 150 när draft 2.0 blev "IEEE"-godkänd?

Det finns både 150 (eller rättare sagt 144,4) och 300:

"The Baseline certification covers both 20 MHz and 40 MHz wide channels, and up to two spatial streams, for maximum throughputs of 144.4 Mbit/s for 20 MHz and 300 Mbit/s for 40 MHz"

IEEE 802.11n-2009 - Wikipedia, the free encyclopedia

Men det spelar ju ingen roll här. För det intressanta är ju den verkliga uppnådda hastigheten, och där har jag någonstans (hittar inte källan just nu) läst att man kan förvänta sig max 74 Mbps.

Radio kan ju aldrig bli lika snabbt som koppar. Radio är alltid mycket interferens och redundans. Det finns fysiska lagar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Radio kan ju aldrig bli lika snabbt som koppar. Radio är alltid mycket interferens och redundans. Det finns fysiska lagar.

Lagar är till för att brytas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-06 14:53

Och ingen trådskribent kommer ihåg att deal breakern här stavas routing-prestanda... Även om både Airport Express och Airport Extreme klarar av 802.11n (där n bara handlar om länkhastighet) så är det intressanta hur bra routing-prestanda dessa routrar har.

Man kan köra på koppar enbart (ie. in och ut) i en router fast routern i sig har mycket dålig routing-prestanda. Vad tror ni nu att farten blir? Enligt resonemanget ovan skulle farten bli oförändrad/mycket hög då det är koppar och inte radio.

(Du är så dj-a dryg. Yes! Känt citat på Fysikalen)

Eller för att uttrycka sig så här: det är inte bara sladd vs. trådlöst som det hänger på.

När du säger att du får 50/50, är det samtidigt eller i respektive riktning var för sig?

Eftersom 802.11n har så många inställningar och parametrar, och olika accesspunkter och klienter har stöd för olika uppsättningar så är det inte alla som når upp till 300Mbps datarate. Det beror på antal "spatial streams" och kanalbredd etc.
Mitt tips är att du testar att köra på kanal 44 eller 48 (dvs på 5GHz-bandet). Där har du färre störningar. Dessutom är risken mindre att du har grannar med icke-11n som kan göra att den går in i 20Mhz-kanalbredd.
Du bör dessutom öka avståndet mellan AP och klient avsevärt. Är de för nära får du distortion och paketförluster/omsändningar etc. 5-10 meter skulle jag rekommendera att testa.
Tekniken bakom stora delar av 802.11n , MIMO, vill gärna använda sig av reflektioner för att skapa flera (i detta fall två till 3) vägar för dessa spatial streams.
När du Alt-klickar på Airport-ikonen i menyn ser du vilken datarate den använder just för stunden. Den bör kunna komma upp i 270 eller 300Mbps.
Och med detta borde du kunna skyffla 100-150Mbps. (Om du kan testa dubbelriktat vore inte 75+75 omöjligt.)

Som jag skrivit tidigare verkar Apple för övrigt vara på väg med produker för 3 spatial streams, vilket ska ge upp till 450Mbps datarate. Då borde du kunna närma dig max för ditt bredband, det vill säga 100Mbps i full-duplex.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

När du säger att du får 50/50, är det samtidigt eller i respektive riktning var för sig?

Eftersom 802.11n har så många inställningar och parametrar, och olika accesspunkter och klienter har stöd för olika uppsättningar så är det inte alla som når upp till 300Mbps datarate. Det beror på antal "spatial streams" och kanalbredd etc.
Mitt tips är att du testar att köra på kanal 44 eller 48 (dvs på 5GHz-bandet). Där har du färre störningar. Dessutom är risken mindre att du har grannar med icke-11n som kan göra att den går in i 20Mhz-kanalbredd.
Du bör dessutom öka avståndet mellan AP och klient avsevärt. Är de för nära får du distortion och paketförluster/omsändningar etc. 5-10 meter skulle jag rekommendera att testa.
Tekniken bakom stora delar av 802.11n , MIMO, vill gärna använda sig av reflektioner för att skapa flera (i detta fall två till 3) vägar för dessa spatial streams.
När du Alt-klickar på Airport-ikonen i menyn ser du vilken datarate den använder just för stunden. Den bör kunna komma upp i 270 eller 300Mbps.
Och med detta borde du kunna skyffla 100-150Mbps. (Om du kan testa dubbelriktat vore inte 75+75 omöjligt.)

Som jag skrivit tidigare verkar Apple för övrigt vara på väg med produker för 3 spatial streams, vilket ska ge upp till 450Mbps datarate. Då borde du kunna närma dig max för ditt bredband, det vill säga 100Mbps i full-duplex.

Tack, ruggigt bra svar.
Ska testa det du skriver.

tackar rackar

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Mitt tips är att du testar att köra på kanal 44 eller 48 (dvs på 5GHz-bandet).

Kan du förklara mer ingående om anledningen till varför man inte ska använda kanal 36 eller 40?

Ursprungligen av EricBradley:

Kan du förklara mer ingående om anledningen till varför man inte ska använda kanal 36 eller 40?

Det kan man väl göra. Men de flesta 11a/11n-produkter står default på 36 eller 40, så risken att någon annan är på kanal 44 eller 48 är ännu lite mindre...
Om de inte läst på det här forumet vill säga
Ingen annan orsak än det.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-13 14:22
Ursprungligen av Jonas Mellander:

När du säger att du får 50/50, är det samtidigt eller i respektive riktning var för sig?

Eftersom 802.11n har så många inställningar och parametrar, och olika accesspunkter och klienter har stöd för olika uppsättningar så är det inte alla som når upp till 300Mbps datarate. Det beror på antal "spatial streams" och kanalbredd etc.
Mitt tips är att du testar att köra på kanal 44 eller 48 (dvs på 5GHz-bandet). Där har du färre störningar. Dessutom är risken mindre att du har grannar med icke-11n som kan göra att den går in i 20Mhz-kanalbredd.
Du bör dessutom öka avståndet mellan AP och klient avsevärt. Är de för nära får du distortion och paketförluster/omsändningar etc. 5-10 meter skulle jag rekommendera att testa.
Tekniken bakom stora delar av 802.11n , MIMO, vill gärna använda sig av reflektioner för att skapa flera (i detta fall två till 3) vägar för dessa spatial streams.
När du Alt-klickar på Airport-ikonen i menyn ser du vilken datarate den använder just för stunden. Den bör kunna komma upp i 270 eller 300Mbps.
Och med detta borde du kunna skyffla 100-150Mbps. (Om du kan testa dubbelriktat vore inte 75+75 omöjligt.)

Som jag skrivit tidigare verkar Apple för övrigt vara på väg med produker för 3 spatial streams, vilket ska ge upp till 450Mbps datarate. Då borde du kunna närma dig max för ditt bredband, det vill säga 100Mbps i full-duplex.

Hej, jag lånar den här tråden liten.

Jag har precis köpt den senaste versionen av Airport Extreme för att få full kräm av mitt 100 M/bits bredband. Först fick jag bara 50 M/bits med routerns defaultinställningar. Sedan bytte jag efter tipset här, till kanal 48 och då får jag väldigt olika värden när jag gör TPTEST på bredbandskollen. Det varierar mellan 60-80Mbit/s (datarate 243 enligt airport airport-ikonen). Jag har radioläget ställt till automatiskt pga jag har en brygga till min Dreambox som bara klarar 802.11b/g. Finns det något mer jag kan göra för att trimma inställningarna i min AP Extreme för att nå bästa möjliga hastighet trådlöst till min iMac 27"?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-13 14:34
Ursprungligen av imported_Badanka:

Hej, jag lånar den här tråden liten.

Jag har precis köpt den senaste versionen av Airport Extreme för att få full kräm av mitt 100 M/bits bredband. Först fick jag bara 50 M/bits med routerns defaultinställningar. Sedan bytte jag efter tipset här, till kanal 48 och då får jag väldigt olika värden när jag gör TPTEST på bredbandskollen. Det varierar mellan 60-80Mbit/s (datarate 243 enligt airport airport-ikonen). Jag har radioläget ställt till automatiskt pga jag har en brygga till min Dreambox som bara klarar 802.11b/g. Finns det något mer jag kan göra för att trimma inställningarna i min AP Extreme för att nå bästa möjliga hastighet trådlöst till min iMac 27"?

Om du lyckas få 60-80Mbit/s trådlöst tror jag inte du kan få ut någon högre hastighet.

Ja, jag tycker också att 60-80 låter som bra siffror. Du ska nog inte räkna med mer - då får du köra kabel.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-13 14:51

Tack för svaren! Då vet jag att jag har gjort allt i min makt för att få maximal trådlös hastighet i alla fall.

Är lite osäker på var/hur jag ska alt-klicka...
Har inte hittat något sådant.

Ursprungligen av NickeNano:

Är lite osäker på var/hur jag ska alt-klicka...
Har inte hittat något sådant.

I menyn, AirPortsymbolen, håll nere alt och klicka.
Du får mkt mer info då.

Jag gjorde så.
Det stod överföringshastighet 145.
Kanal 1 (2,4ghz).

Någon annan info man ska kolla där?
Jag lyckades inte kopiera infon där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 15:23

2.4GHz förklarar saken. Du måste tvinga din basstation att köra på 5GHz-bandet för att uppnå högre hastigheter. Det kan du göra i inställningarna med hjälp av Airport-verktyget. Observera dock att prylar som inte har stöd för 802.11n kommer inte att kunna ansluta till din basstation (iPhone t ex).

Ursprungligen av Koski:

2.4GHz förklarar saken. Du måste tvinga din basstation att köra på 5GHz-bandet för att uppnå högre hastigheter. Det kan du göra i inställningarna med hjälp av Airport-verktyget. Observera dock att prylar som inte har stöd för 802.11n kommer inte att kunna ansluta till din basstation (iPhone t ex).

Har du lust att förklara hur jag går vidare vore det hyggligt.

Öppna AirPort-verktyg, välj din airport express, sedan väljer du manuell inställning och där går du vidare till trådlöst som finns under AirPort, och under radioläge kan du sedan välja vilket läge din basstation ska fungera med.

Ursprungligen av Mikael E:

Öppna AirPort-verktyg, välj din airport express, sedan väljer du manuell inställning och där går du vidare till trådlöst som finns under AirPort, och under radioläge kan du sedan välja vilket läge din basstation ska fungera med.

Tack, nu fattade t om jag.
Gick över till 5 ghz-bandet. Och jodå, fick bättre hastighet.
ca 60-65 åt bägge håll.
Men som någon sa, mycket riktigt, när jag kör på 5-ghz så hittar inte min bärbara PC routern.
Så ska jag köra med den, så får jag gå tillbaka till 2,4.

Tack alla för hjälpen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-22 10:51
Ursprungligen av NickeNano:

Tack, nu fattade t om jag.
Gick över till 5 ghz-bandet. Och jodå, fick bättre hastighet.
ca 60-65 åt bägge håll.
Men som någon sa, mycket riktigt, när jag kör på 5-ghz så hittar inte min bärbara PC routern.
Så ska jag köra med den, så får jag gå tillbaka till 2,4.

Tack alla för hjälpen.

Inte kan du väl köra på 5 GHz-bandet på en Airport Express? Det är väl bara Airport Extreme som kan göra det...?

Ursprungligen av zinned:

Inte kan du väl köra på 5 GHz-bandet på en Airport Express? Det är väl bara Airport Extreme som kan göra det...?

Jojjemens, går även på expressen!

Vad fick du för länk enligt Alt-Airportmenysymbolen-tricket då?
Låter ju inte som att den gick upp till 40MHz kanalbredd om du fick 60-65Mbps. Eller var det bandbredd i respektive riktning samtidigt som du menade?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Vad fick du för länk enligt Alt-Airportmenysymbolen-tricket då?
Låter ju inte som att den gick upp till 40MHz kanalbredd om du fick 60-65Mbps. Eller var det bandbredd i respektive riktning samtidigt som du menade?

Jag fick ca 60 mbit/s i respektive riktning.
Exakt vilket värde är det du menar att jag skulle kolla?

Ok. Det låter ju vettigt.
Slog över till 48 i alla fall.

Bevaka tråden