Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösningsproblem

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 09:44

Nu ska vi se.

Jag har en Canon HF10 som filmar full-HD. Klipp ifrån denna brukar jag normalt sett dra in i Final Cuts sequence-tidlinje och normalt sett få upp denna fråga:

Attention - This clip does not match this sequence's settings or any of your sequence presents.

For best performance your sequence and External Video should be set to the format of the clips you are editing.

Change sequence settings to match the clip settings?

Så även denna gång. Detta brukar vara allting jag behöver göra för att sedan kunna exportera ut min färdiga film i full-HD. Ärligt talat så vet jag inte ens på vilket sätt denna inställning påverkar slutresultatet men klart är i alla fall att jag normalt sett inte brukar behöva göra någonting för att det ska bli rätt.

Hur som helst. Mitt senaste projekt krånglar med mig. Helt plötsligt verkar det som om alla mina klipp har blivit konverterade till lägre upplösning. När jag exporterar min film får jag nämligen ut ett klipp i full HD men som till stor del består av svarta områden. Själva filmen uppträder liksom som en liten tavla i mitten av ett stort svart område.

Jag har prövat att exportera klippet med olika inställningar (inklusive current) men detta hjälper inte. Jag har även prövat att ändra upplösningen i själva sequensen (genom att högerklicka på "sequence" och välja settings) men detta ger inte heller något resultat. Klippen fortsätter att vara lågupplösta trots att originalklippen fortfarande är lika högupplösta som vanligt.

Eftersom jag aldrig har haft något problem med detta tidigare så har jag aldrig riktigt tagit mig tid att lära mig var man skulle kunna ställa in sådana här saker. Är det någon som har någon fundering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 18:24

Sådär. Jag har löst det nu. Dock förstod jag inte varför det fungerade eller ens vad sjutton jag egentligen gjorde.

Jag högerklickade i vilket fall som helst på mina klipp, valde "Remove Attributes", klickade för boxarna "Basic Motion", "Distort" och "Filters". Då växte klippen till normalstorlek igen.

Skumt.

1
Bevaka tråden