Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte till SSD i Macbook unibody - Bilder och info

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-07 23:47

Jag har liksom många andra lockats mer och mer av prestandan hos en bra SSD och idag gjord jag slag i sak och inhandlade en Intel 160GB X25-M G2.
Jag tänkte att lite bilder på bytet och lite allmän information kunde ju alltid vara av intresse för någon. Om inte annat så kanske det är någon som uppskattar lite bilder på hur man byter hårddisk
Nog snackat, nu kör vi.

Försöksdjuret: En Macbook Unibody 2,4GHz med 4GB RAM och 250GB HDD, något som vi snart ska råda bot på...

Kartongen som Intel-disken kommer förpackad i.

Uppackning... Ett papper med lite installationsinstruktioner ligger med i kartongen.

Uppackning forts.

Ett klistermärke får man minsann också. Och snyggt var det ju, eller nåt...

Disken

Disken forts.

Baksidan på disken

Baksidan på datorn

Ta loss batteriluckan

Ta ur batteriet

Gamla hårddisken. En skruv håller fästanordningen för hårddisken på plats

Fästanordningen lösplockad. Nu är det bar att lyfta i "plastflärpen" så lossnar hårddisken.

SATA- och strömkontakt i en sladd. Denna lossas genom att försiktigt dra rakt ut.

Voila!

Tomt...

Monterad på nya disken: En av fyra skruvar som vilar i fästen i datorn och håller disken på plats. Dessa är Torx-skruvar storlek T6.

Sätt tillbaka SATA- och strömkontakten.

Lägg ner hårddisken på plats. Precis som med batteriet så sätter man i, den på bilden, nedre delen av disken först. Skruva sedan tillbaka fästanordningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-07 23:48

Batteriet och disken på plats.

Eftersom jag inte gjorde någon diskkloning innan jag monterade disken så var det bara att plocka fram snöleoparden och sätta igång. Jag gillar känslan av att få installera ett system från grunden. Det känns bra på nåt vis
Värt att notera här för folk som aldrig bytt hårddisk tidigare är att när OS X frågar efter vilken disk man vill installera systemet på så kommer det inte upp någon disk i listan. Då går man helt sonika in i skivverktyg i menyn och partitionerar disken och sen är saken biff

Jag har inte lagt ner så mycket tid på att mäta och testa och greja varken för eller efter installation men lite tester har jag såklart gjort inklusive en xbench med gamla disken och en xbench med nya disken.
Uppstartstiden kortades ner dramatiskt. Jag jämförde systemen med följande program i atuostart: GMail Notifier, Quicksilver, Growl samt Growltunes. Uppstartstiden kortades ner från 1 minut blankt med gamla disken till 27 sekunder med nya disken.
Av rent akademiskt intresse så testade jag även med att lägga till Photoshop CS4 i autostart. Med gamla disken behövde systemet då 1 minut och 49 sekunder på sig att ladda klart från det att jag startade datorn. Med nya disken tog det endast 33 sekunder.

Slutligen presenterar jag Xbench-resultaten som PDF:
Gamla disken
Nya disken

Jag kan i alla fall säga att det här troligen är den bästa uppgradering jag någonsin köpt till en dator. Trodde inte att en SSD skulle göra så stor skillnad i hur snabbt systemet känns och hur tyst datorn blir. Om det är värt pengarna är såklart upp till var och en men jag ångrar inte köpet för en sekund.

Hoppas att den här mastodontbildtråden har varit till glädje för någon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 00:06

Fina bilder, SSD gör sjukt mycket. Är väl idag den största prestandahöjaren känns det som.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-08 00:31

Bra guide!
Håller med, SSD gör väldigt mycket.
Gjorde samma som du RooX, fast i en mid 2009 unibody. Det är precis samma tillvägagångssätt förutom att man inte har någon lucka utan att man får skruva ur ett antal skruvar och ta loss hela backstycket. Detta var dock inget större problem med rätt verktyg

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-02-08 07:15

Toppen!
Sitter just nu i Thailand och överväger ett erbjudande om att köpa en 256 GB SSD till min unibody mid 2009 för 20 000 Baht motsvarande c:a 4500 kr. Då är denna instruktion ovärderlig.

Måste dubbelkolla specarna, det skall vara en intel, men har inte fått veta typbeteckningen ännu. Min kompis som köpte en ny MBP med SSD från Apple förra månaden, säger att den startar på 10 sekunder (utan autostartprogram). Det vattnas...

Bra val av disk.

Skall själv sätta in samma i min dator, men jag låter min vanliga 500 GB vara kvar och ersätter CD/DVD:n istället. Tar hellre två hårddiskar....

Nu väntar vi bara på att Apple skall släppa TRIM till OSX i nån uppdatering...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-02-08 08:17
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Skall själv sätta in samma i min dator, men jag låter min vanliga 500 GB vara kvar och ersätter CD/DVD:n istället. Tar hellre två hårddiskar....

Exakt min plan, fast jag tänkte nog byta plats på dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-08 18:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Bra val av disk.

Skall själv sätta in samma i min dator, men jag låter min vanliga 500 GB vara kvar och ersätter CD/DVD:n istället. Tar hellre två hårddiskar....

Nu väntar vi bara på att Apple skall släppa TRIM till OSX i nån uppdatering...

Jo jag har också bollat med tanken på att ersätta superdriven med en hdd. Men jag kör med nätverksdisk hemma så jag känner inget behov av dubbla diskar. Men det kanske kommer framöver, vem vet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-08 08:46

Har du hunnit kolla vad det gör på batteritiden med SSD?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-08 12:28

Sjukt sugen på SSD är man ju. Men det får vänta i 6-12mån till tills priserna har sjunkit lite mer.

  • Medlem
  • 2010-02-08 13:11

Gjorde samma operation på min MB 2,4 Uni för ca 2 månader sen. Är sjukt nöjd. Men batteritiden påverkas inte nämnvärt positivt tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-08 19:20

Kul artikel med tanke på att jag har just en sådan intel disk i min väska. Har legat där sedan i torsdags men inte fått tid att installera den ännu Men hamnar i min macpro istället. Kanske tom partitionerar den i en mac och windowsdel så båda mina leksaker får bra prestanda

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-08 19:31

Trevligt med lite bilder. Jag är själv sjukt sugen på en SSD men kommer nog att vänta ett tag tills det går att få tag på 160GB eller större till ett hyfsat pris.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-08 23:19

Intressant är att vissa maccar "äter" SSD-diskar. Jag har hört om folk som haft SSD som håller i allt från 5 minuter till ett par timmar för att sedan försvinna och aldrig komma tillbaka. Och det har varit märkesdiskar, inget skit.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-09 14:05
Ursprungligen av bollman:

Intressant är att vissa maccar "äter" SSD-diskar. Jag har hört om folk som haft SSD som håller i allt från 5 minuter till ett par timmar för att sedan försvinna och aldrig komma tillbaka. Och det har varit märkesdiskar, inget skit.

Detta är ett "känt" problem även in windows världen. Det bygger på att filsystemen reparerar sig själva, vilket naturligtvis inte är ett issue på en SSD disk och således skapar det oändligt många onödiga r/w bland annat som "tar" på disken.

  • Medlem
  • 2010-02-09 14:20
Ursprungligen av studiox:

Detta är ett "känt" problem även in windows världen. Det bygger på att filsystemen reparerar sig själva, vilket naturligtvis inte är ett issue på en SSD disk och således skapar det oändligt många onödiga r/w bland annat som "tar" på disken.

Och det finns inget man kan göra åt det förmodar jag?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-09 19:20
Ursprungligen av Dalle:

Och det finns inget man kan göra åt det förmodar jag?

Windows 7 skulle ha bättre stöd för det men jag vet faktiskt inte riktigt vad senaste är. OSX har nog inget stöd i överhuvudtaget, men jag kan ha fel på den punkten också. Läste också något om att något bios som tagit hänsyn till det på något sätt, men vet inte exakt hur.

Så nä; Jag vet inte

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-09 19:25
Ursprungligen av studiox:

Windows 7 skulle ha bättre stöd för det men jag vet faktiskt inte riktigt vad senaste är. OSX har nog inget stöd i överhuvudtaget, men jag kan ha fel på den punkten också. Läste också något om att något bios som tagit hänsyn till det på något sätt, men vet inte exakt hur.

Så nä; Jag vet inte

Jag vill minnas att Win7 skall ha en del funktioner för att hantera SSD-diskar. Bland annat stängs automatisk defrag av. Jag kommer inte ihåg om den har TRIM fullt ut.
Det har även spekulerats lite om att iPhone kan ha någon form av TRIM inplementerad då den är baserad på liknande / samma typ av diskar (SSD). Det var dock mer spekulationer tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-09 21:16
Ursprungligen av studiox:

Windows 7 skulle ha bättre stöd för det men jag vet faktiskt inte riktigt vad senaste är. OSX har nog inget stöd i överhuvudtaget, men jag kan ha fel på den punkten också. Läste också något om att något bios som tagit hänsyn till det på något sätt, men vet inte exakt hur.

Så nä; Jag vet inte

MacOS X borde ha stöd för SSD eftersom Apple säljer flera Mac modeller med SSD diskar. Men jag tror inte att systemet anpassas speciellt för SSD diskar.

Personligen tror jag det är för tidigt för SSD diskar. Några år till och alla problem är nog lösta. Ett problem är att teoretiskt så ska ssd diskar vara ström sparsamma men det är de inte. Samt verkar inte hålla så länge som normala diskar. Och alldeles för dyra men de löser sig också om några år.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 09:38

har precis samma disk i min macbook pro 13". funkar kalasbra. ska in med två st i min imac 27" i7 nu också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-09 10:30
Ursprungligen av 20hz:

har precis samma disk i min macbook pro 13". funkar kalasbra. ska in med två st i min imac 27" i7 nu också

Jag funderar på samma sak. Frågan är bara hur man ska gå till väga? Vet inte om jag vågar göra det själv, garantin ryker ju då. Finns det några auktoriserade verkstäder som kan byta till SSD åt en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 11:45
Ursprungligen av djdisc:

Jag funderar på samma sak. Frågan är bara hur man ska gå till väga? Vet inte om jag vågar göra det själv, garantin ryker ju då. Finns det några auktoriserade verkstäder som kan byta till SSD åt en?

Ja jag kommer använda lan-master annars ryker ju garantin som sagt

Jag ska precis börja skruva isär min frus MacBook och stoppa in en 160GB Intel X25 SSD. Synd att bilderna ovan inte fungerar längre, har dock hittat guider på andra ställen.

Ursprungligen av Björnström:

Jag ska precis börja skruva isär min frus MacBook och stoppa in en 160GB Intel X25 SSD. Synd att bilderna ovan inte fungerar längre, har dock hittat guider på andra ställen.

Bilderna funkar fint här (om du tänker på de i första och andra inlägget?)… Kör Safari 5.1.2 och OS X 10.6...

Ursprungligen av Dalle:

Aluminium-varianten av Macbook var väldigt lätt-mekad, men frun kanske har den vita unibodyn?

Japp - den vita. Den var också enkel att meka.

Ursprungligen av suddgummi:

Bilderna funkar fint här (om du tänker på de i första och andra inlägget?)… Kör Safari 5.1.2 och OS X 10.6...

Ja nu lirar det - bilderna ligger på en extern domän och jag fick "server not found" förra gången.

Bytet är klart. Datorn är sjuuuukt mycket snabbare. Det är inte samma burk. Startar på nolltid och programmen startar omedelbart.
Ni som kör hårddisk - byt till SSD imorgon.

  • Medlem
  • 2012-03-03 16:28

Aluminium-varianten av Macbook var väldigt lätt-mekad, men frun kanske har den vita unibodyn?

Nej, skriv inte sånt. Blir ju så sjukt sugen på att skaffa SSD då… Jag som har tänkt att vänta tills det börjar närma sig 5 kr/GB.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-11 16:56
Ursprungligen av suddgummi:

Nej, skriv inte sånt. Blir ju så sjukt sugen på att skaffa SSD då… Jag som har tänkt att vänta tills det börjar närma sig 5 kr/GB.

Lade upp en liten film på hur det är att starta program med en SSD (MBP 15,4", 2.4 GHz, 16 GB ram, Corsair Force 480 GB SSD). Så du ska bli ÄNNU mer sugen.

Ta en titt: Macbook Pro 15" 16 GB ram, SSD.mp4 - YouTube

7000 kinesiska pistoler för 480GB OCZ Vertex 3 = 14,60/GB. Dvs ca 15.50 SEK/GB. Långt kvar till 5 kr/GB...

1
Bevaka tråden