Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa formatera om en Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har strulat till det lite.

Har en Time Capsule ansluten via trådlöst och använd för säkerhetskopiering med Time Machine.

Men, plötsligt så ville den inte automatiskt radera äldsta säkehetskopiorna när jag gör nya, så den säger att backup inte kan göras för det är för lite diskutrymme kvar.

Försökte då manuellt radera de gamla, men gjorde antagligen fel för även om det verkade radera en massa så säger info ändå att ca 350GB är använt.

Vill nu tömma hela jäkla hårddisken på Time Capsule för att börja om på nytt från noll igen. Så hur gör jag det, rensar hela och/eller formaterar om den så att den är precis som när den togs ny ur kartongen?

Har redan testat att trycka in den lilla knappen med penna på baksidan, men de blir ju bara reset på själva det trådlösa i sig, inte hela hårddisken.

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-07 11:44

Använd Airport-verktyg.

Tackar Mija, det verkade funka.

Nu ska jag bara se om den vill ta en ny säkerhetskopia igen.

Dr Tinnitus

Nähä, att säkerhetskopiera skiter sig fortfarande...

Nu är alltså min TimeCapsule på 500GB återställd, formaterad och visar att det ska vara 497GB ledigt.

Trots det så får jag även nu upp ett meddelande att säkerhetskopieringen misslyckades för det finns bara 497GB tillgängligt och säkerhetskopian kräver 536GB.

Nu till det som är lite spooky, nämligen att min hårddisk på min MBP och vilken jag försöker säkerhetskopiera, är på 500GB och har 43GB ledigt.....

Hur i hela friden hänger det ihop? Hur kan en disk so har ca 460GB utnyttjat plötsligt ta 536GB för att säkerhetskopiera?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 16:54
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nähä, att säkerhetskopiera skiter sig fortfarande...

Nu är alltså min TimeCapsule på 500GB återställd, formaterad och visar att det ska vara 497GB ledigt.

Trots det så får jag även nu upp ett meddelande att säkerhetskopieringen misslyckades för det finns bara 497GB tillgängligt och säkerhetskopian kräver 536GB.

Nu till det som är lite spooky, nämligen att min hårddisk på min MBP och vilken jag försöker säkerhetskopiera, är på 500GB och har 43GB ledigt.....

Hur i hela friden hänger det ihop? Hur kan en disk so har ca 460GB utnyttjat plötsligt ta 536GB för att säkerhetskopiera?

Dr Tinnitus

Det kan bero på olika blockstorlekar. Men är det lika stora hårddiskar och formaterade med samma program och filsystem, borde det bli lika.... så i ditt fall kanske det inte gäller.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-07 15:59

Har du FileVault påslaget? Slå av det, ta en första backup och sen kan du slå på det igen.

Sedan kan man ju ställa in lite undantag, att ha en 500GB backup på en 500GB disk låter ju inte riktigt bra.

Med de storlekarna skall du nog antingen minska volymen som kopieras eller öka diskytan.

Undantag kan göras för en del saker såsom "Nedladdat"-katalogen där man kanske har 20 filmer (á 4.3GB/st). ett par feta hårddisk-filer till PC-emulering (á 20GB stycket) osv.

Själv har jag undantaget iTunesfoldern med all musik. Den har jag redan backup på hårddisk och DVD.. fundera lite, och tänk efter vad som kan undantas.

1
Bevaka tråden