Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt stor backup-fil på Time Capsule!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-05 23:45

Har en Macbook Pro och en Time Capsule på 500 gb. Kör Time Machine mot TC:n och har lagt backup på mina foton manuellt på disken (6,6 gb) annars har jag inget mer på den. Döm om min förvåning när jag satte mig vid datorn idag och Time Machine varnade för att jag inte hade nog med ledigt utrymme på TC! Kollade precis nu, har endast drygt 40 gb ledigt! .sparsebundle-filen är alltså drygt 440 gb nu och så ska det väl ändå inte vara?

Hur fixar jag detta?

Den manuella backupen, har den bara gått en gång? Eller är det så att den går kontinuerligt? Hur ser dina inställningar ut i Systeminställningar - Time Machine?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-06 00:11

Jag har ju gjort den första stora (när den inskaffades) sen har det tuffat på kontinuerligt utan att jag gjort nån ändring men nu plötsligt fick jag det här meddelandet.

Hm, inne och kollar på "alternnativ" i Time Machine nu. Den verkar ha tagit bort min andra externa hårddisk från listan över det som INTE ska säkerhetskopierats. Kanske beror på det? Den är ju fylld med ca 200 gb så. Hur den försvunnit är ju dock ett mysterium.

Edit; OK, jag kan inte lägga till min andra externa hårddisk (som är kopplad till TC via USB) i listan över det som inte ska säkerhetskopieras. Vadän detta helt plötsligt?

Senast redigerat 2010-02-06 00:21
Ursprungligen av CEk:

Jag har ju gjort den första stora (när den inskaffades) sen har det tuffat på kontinuerligt utan att jag gjort nån ändring men nu plötsligt fick jag det här meddelandet.

Hm, inne och kollar på "alternnativ" i Time Machine nu. Den verkar ha tagit bort min andra externa hårddisk från listan över det som INTE ska säkerhetskopierats. Kanske beror på det? Den är ju fylld med ca 200 gb så. Hur den försvunnit är ju dock ett mysterium.

Edit; OK, jag kan inte lägga till min andra externa hårddisk (som är kopplad till TC via USB) i listan över det som inte ska säkerhetskopieras. Vadän detta helt plötsligt?

Ja där har du nog svaret på "hur", nu återstår "varför"... Kan tyvärr inte säga att jag vet varför du inte kan exkludera den hårddisken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-06 01:08

Ja, det är ju märkligt att den bara försvunnit och när jag ska in och lägga till den så är den liksom "dimmig" så att jag inte kan välja den. Mycket märkligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-20 17:16

Har fortfarande bara ca 40 gb ledigt på min Time Capsule. Jag nyttjar bara ca 6 gb till backup på mina foton, resten är uppslukad av backupen som Time Machine gör. Hur får jag "tillbaka" det lediga utrymme jag skall ha? Har en extern hårddisk på 250 gb ansluten till Time Capsulen, denna kan jag inte exkludera ur backupen när den är kopplad till min TC. Kopplar jag dock den disken direkt till min dator så dyker den plötsligt upp i listan över enheter som ska exkluderas vid backup.

Kan man styra hur stora backuper som ska göras eller hur långt tillbaka de ska göras? Och kan jag manuell bara radera .sparsebundle-filen och låta Time Machine göra om hela backupprocessen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-20 19:23
Ursprungligen av CEk:

Har fortfarande bara ca 40 gb ledigt på min Time Capsule. Jag nyttjar bara ca 6 gb till backup på mina foton, resten är uppslukad av backupen som Time Machine gör. Hur får jag "tillbaka" det lediga utrymme jag skall ha? Har en extern hårddisk på 250 gb ansluten till Time Capsulen, denna kan jag inte exkludera ur backupen när den är kopplad till min TC. Kopplar jag dock den disken direkt till min dator så dyker den plötsligt upp i listan över enheter som ska exkluderas vid backup.

Kan man styra hur stora backuper som ska göras eller hur långt tillbaka de ska göras? Och kan jag manuell bara radera .sparsebundle-filen och låta Time Machine göra om hela backupprocessen?

TimeMachine ska fylla hela disken. Den gör ju backuper för så lång tid tillbaka som möjligt, tills utrymmet tar slut. Sedan börjar den radera den äldsta backupen för att få plats med nyare.
Du har alltså inte bara EN backup på den, utan en fullståndig backup plus alla ändringar som sker varje timme. Det är meningen att en TimeMachine-disk inte ska användas till annat...
Det finns program (sök på VersionTracker) där du kan göra mer inställningar för din TimeMachine än vad du kan göra i original.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-24 00:56

Ja, det kanske är meningen att det ska vara så. Får helt enkelt investera i en ny extern som är avseedd för andra ändamål.

Ursprungligen av kenjon:

TimeMachine ska fylla hela disken. Den gör ju backuper för så lång tid tillbaka som möjligt, tills utrymmet tar slut. Sedan börjar den radera den äldsta backupen för att få plats med nyare.
Du har alltså inte bara EN backup på den, utan en fullståndig backup plus alla ändringar som sker varje timme. Det är meningen att en TimeMachine-disk inte ska användas till annat...
Det finns program (sök på VersionTracker) där du kan göra mer inställningar för din TimeMachine än vad du kan göra i original.

1
Bevaka tråden