Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik på radiokanal-hemsida

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-04 15:26

Kära 99or!
Jag har gjort en enkel hemsida till några gamla klasskompisars radiokanal de snart ska starta.
Vi hade ett möte och de beskrev muntligt samt på en liten pappersskiss hur de ville ha det. När jag väl började leverera några photoshop mockups så var tydligen deras önskemål skrivna i sten, trots att jag gav ganska tydliga motivationer till varför vissa saker borde vara på ett annat sätt.
Så jag var ganska styrd alltså, så jag kan inte påstå att jag är särskilt nöjd.

Så nu skulle jag vilja ha lite kritik, ska bli intressant att se om ni klagar på samma saker som mig

www.radioboom.se

"Chuckberry’s" ska vara "Chuck Berry's" och "Rock a’ Billy" ska vara "Rockabilly" - se över stavningen och sammanskrivningar etc. Lycka till :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

"Chuckberry’s" ska vara "Chuck Berry's"

Nja, genitiv-apostrofer används inte i svenskan, så "Chuck Berrys" ska det väl vara.

Och när vi ändå är inne på den typen av fel, så står det "50 ´tals gitarr", vilket borde vara "50-talsgitarr".

Och "40 och 80´talet" borde vara "40- och 80-talet".

Hoppsan...det visste jag inte. Ska omedelbart sluta med detta otyg :-). (avskyr själv särskrivningssjukdomen som spridit sig i landet)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, genitiv-apostrofer används inte i svenskan
[/B]".

Jag förmodar att det är någon form av närradio. Men det framgår inte vilken stad det är.

Och det framgår inte vilken frekvens de sänder på.

Och så tycker jag att typsnittet i menyn är alldeles för stort.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förmodar att det är någon form av närradio. Men det framgår inte vilken stad det är.

Jo, nu hittade jag. I "Om oss"-texten står det Arvika kommun. Sorry, tar tillbaka den kritikpunkten...

Senast redigerat 2010-02-04 16:10
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-04 16:42

Oj vad mycket svar det hunnit bli
Angående frekvens och det så har de inte fått någon frekvens än, så det är inte nätradio utan väldigt lokalt.
Innehållet har jag fått av dem, så jag har bara kört kopiera klistra in, men ska kolla upp det!
I övrigt då? Rent design-mässigt?

Jag tycker den är OK. Den ruffiga attityden går fram. Independent Radio....liksom. Rebellattityden. Detlajer i design kan man göra på en miljon sätt - alla har åsikter. Jag ser till känslan och där tycker jag du har lyckats.

Ursprungligen av ledin:

Rent design-mässigt?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-04 20:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker den är OK. Den ruffiga attityden går fram. Independent Radio....liksom. Rebellattityden. Detlajer i design kan man göra på en miljon sätt - alla har åsikter. Jag ser till känslan och där tycker jag du har lyckats.

Okej det låter ju bra

Men jag hade nog hellre sett att själva "innehållsrutan" var vit istället för svart, även den upptejpad kanske. Detta för att skilja innehållet från bakgrunden mer, tyckte det blev lite mycket svart på svart på svart liksom. Och så var jag lite osäker på antalet bilder i bakgrunden, tyckte de kanske tog lite för mycket fokus så att säga.
Eller vad tror ni?
(Har min dator inlämnad, annars kunde jag postat en skiss)

Tips.

"referensen" som bandas, redigera den och lägg ut den som Podcast.
Då kan de få lyssnare över i princip hela världen, som kan lyssna när de vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-05 02:24

.. på en 13" macbook möts man av en sida som till hälften består av en logotype. Känns inte så kul.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men det blev lite konstig fokus på sidan:
1. Logotypen (kanske bra iof?)
2. Bakgrunden med alla upptejpade kort
3. Sedan fick jag börjar leta efter texten, men det kanske ändras ju mer nyheter som skapas

/p

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 07:58
Ursprungligen av ekstam:

.. på en 13" macbook möts man av en sida som till hälften består av en logotype. Känns inte så kul.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men det blev lite konstig fokus på sidan:
1. Logotypen (kanske bra iof?)
2. Bakgrunden med alla upptejpade kort
3. Sedan fick jag börjar leta efter texten, men det kanske ändras ju mer nyheter som skapas

/p

Hoppsan då, skulle du kunna lägga upp ett screenshot? Ändå har jag testat på tjejens 13" macbook, och det har jag inte tänkt på. Men det blir väl så när man är för fokuserad på att inte göra den för bred

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-05 15:57
Ursprungligen av ledin:

Hoppsan då, skulle du kunna lägga upp ett screenshot? Ändå har jag testat på tjejens 13" macbook, och det har jag inte tänkt på. Men det blir väl så när man är för fokuserad på att inte göra den för bred

I'm the master of photoshop!

/p

Sidstorlek och sånt funkar OK även på en gammal iBook med 1024x768. Layout och stil stämmer nog med vad man vill förmedla och vilken musik man spelar. Dock känns väl namnet "Radio Boom" lite tam jämfört med klassiker som "Radio Smisk"!

Men språket med bland annat de konstiga apostroferna (inte ens ' utan till och med ′), felaktigt användande av gemener och vokaler ("Heavy Metal", "chuckberry") ser besvärande slarvigt ut. Och nej, det blir inte "rockigare" med ett slarvig svenska...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 12:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Sidstorlek och sånt funkar OK även på en gammal iBook med 1024x768. Layout och stil stämmer nog med vad man vill förmedla och vilken musik man spelar. Dock känns väl namnet "Radio Boom" lite tam jämfört med klassiker som "Radio Smisk"!

Men språket med bland annat de konstiga apostroferna (inte ens ' utan till och med ′), felaktigt användande av gemener och vokaler ("Heavy Metal", "chuckberry") ser besvärande slarvigt ut. Och nej, det blir inte "rockigare" med ett slarvig svenska...

Hur mycket ansvar bör jag ta över sådana saker när jag fått färdiga texter? I och med att de uppdaterar själva behöver jag väl inte bry mig efter att den är klar?
Men jag tackar ändå för iaktagelserna

Men nu ska jag tydligen få mindre betalt för att jag varit "oproffsig" som haft för mycket åsikter om "deras" design… Alltså, är det fel av mig att komma med förslag som inte följer deras tydligen mycket precisa bild av hur de vill ha det?
I skolan har jag lärt mig att man aldrig ska nöja sig med första skissen

Ursprungligen av ledin:

Hur mycket ansvar bör jag ta över sådana saker när jag fått färdiga texter?

Ja, det beror ju på vad ni har kommit överens om.

Jag brukar alltid rätta stavfel, särskrivningar och hopskrivningar i de texter jag får till "mina" hemsidor.

Ursprungligen av ledin:

Men nu ska jag tydligen få mindre betalt för att jag varit "oproffsig" som haft för mycket åsikter om "deras" design… Alltså, är det fel av mig att komma med förslag som inte följer deras tydligen mycket precisa bild av hur de vill ha det?

Har de sagt att du ska få mindre betalt bara för att du har kommit med förslag?

Så länge det bara är förslag, så länge du inte tvingar in ändringar som de inte har godkänt, så ska du självklart ha fullt betalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 13:16

Förutom att texten i menyn är för stor och att jag är heeeelt allergisk mot dropdown-menyer som täcker innehållet så gillar jag sidan. Efter en blick skulle jag kunna tänka mig att 'tuna in' för en provlyssning så där tycker jag att den gör sitt jobb. Dock anser jag att den där dropdown-menyn borde has ihjäl och typsnittet generellt i menyn minskas.

Och givetvis bör du påpeka att du ska ha skäligt betalt, särskilt om du inte gjort några ändringar mot deras förslag. Annars är det bara att ta ner den och hänvisa till nästa webbyrå...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 13:22
Ursprungligen av imaster:

Förutom att texten i menyn är för stor och att jag är heeeelt allergisk mot dropdown-menyer som täcker innehållet så gillar jag sidan. Efter en blick skulle jag kunna tänka mig att 'tuna in' för en provlyssning så där tycker jag att den gör sitt jobb. Dock anser jag att den där dropdown-menyn borde has ihjäl och typsnittet generellt i menyn minskas.

Och givetvis bör du påpeka att du ska ha skäligt betalt, särskilt om du inte gjort några ändringar mot deras förslag. Annars är det bara att ta ner den och hänvisa till nästa webbyrå...

Vad är det för fel på stora menyer?
Dropdown menyer är jag inte heller så förtjust i, men det var ett tydligt önskemål de hade, det SKULLE vara en dropdown

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 13:29
Ursprungligen av ledin:

Vad är det för fel på stora menyer?
Dropdown menyer är jag inte heller så förtjust i, men det var ett tydligt önskemål de hade, det SKULLE vara en dropdown

De tar så mycket plats bara, jag har bara 13"-skärm, menyn i toppen av 99.se är perfekt...

Jag hade föredragit att klicka mig in på en sidan där jag får en kort sammanfattning av varje program utan att behöva läsa allt om dem direkt. Då hade man eliminerat behovet av en dropdown-meny också på ett snyggt och enkelt sätt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 15:56
Ursprungligen av imaster:

De tar så mycket plats bara, jag har bara 13"-skärm, menyn i toppen av 99.se är perfekt...

Jag hade föredragit att klicka mig in på en sidan där jag får en kort sammanfattning av varje program utan att behöva läsa allt om dem direkt. Då hade man eliminerat behovet av en dropdown-meny också på ett snyggt och enkelt sätt.

Aha då förstår jag
Jag stör mig på att dropdownen inte funkar i iPhonen, men de sa att de inte bett om att den skulle funka i mobiler…

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 13:20

På första mötet gjorde de en enkel skiss och förklarade hur de hade tänkt det, -okej, sa jag och gick hem och gjorde några photoshop-skisser. Det visade sig att de ville ha in många fler bilder i bakgrunden, vilket jag tyckte skulle bli för rörigt och ta för mycket fokus (eller vad tycker ni?), men jag lade till ytterligare några bilder samt gjorde några andra förändringar som jag tyckte skulle vara bättre och ville ha feedback på dessa.
Nu i efterhand tycker de jag ifrågasatte deras "vision" för mycket och gjorde några designförslag som de inte hade bett om. De tyckte helt enkelt att jag gick för mycket efter min egen smak så att säga. Attityden är lite att "du ska bara hålla käften och göra som vi säger"

Ser lite indie ut, klart coolt. Bra design-mässigt.
Lite fler tips om språkfel som bör justeras. Veckodagar skrivs med gemener. tjejjerna stavas tjejerna. Bandet heter AC/DC. Inte versaler på ord mitt i meningar.

Kul att de kommunicerar genom "fex" ...

Dåligt av dem att inte inse att allt inte passar att göra bara för att man kan. Det tyder ju på lite omoget tänk tycker jag.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 15:59
Ursprungligen av Goflorp:

Kul att de kommunicerar genom "fex" ...

Dåligt av dem att inte inse att allt inte passar att göra bara för att man kan. Det tyder ju på lite omoget tänk tycker jag.

Humm...fex? Med risk för att vara trögfattad
Kan du förtydliga vad som är dåligt att de inte inser?

Ursprungligen av ledin:

Humm...fex? Med risk för att vara trögfattad
Kan du förtydliga vad som är dåligt att de inte inser?

Under Kontakt:

Sedan tycker jag att det är för lite innehåll. Att gå ut med i en mening att "nu är hemsidan uppe och lanserad" är ju kass. jaha, hejdå, schwich iväg...

Skall de ha folk där får de nog brodera ut det lite.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-05 17:15
Ursprungligen av Goflorp:

Under Kontakt:

Sedan tycker jag att det är för lite innehåll. Att gå ut med i en mening att "nu är hemsidan uppe och lanserad" är ju kass. jaha, hejdå, schwich iväg...

Skall de ha folk där får de nog brodera ut det lite.

Hehe jaha det där..
Jo dom får väl det, jag skrev det där jämt bara så att det skulle stå någonting...men kanalen har ju inte ens börjat sända än som sagt

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-08 18:37

Sådär, här är skisserna jag själv föredrog. En mörk träaktig bakgrund och några färre bilder i bakgrunden och eventuellt en vit innehållsruta.
Vad tycks om dem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-09 00:07

.. det är tusen gånger skönare att läsa svart text mot vit bakgrund..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-09 01:33
Ursprungligen av ekstam:

.. det är tusen gånger skönare att läsa svart text mot vit bakgrund..

Jag håller inte alls med, jag har tusen gånger lättare för att läsa vit text på svart bakgrund.

Ursprungligen av imaster:

Jag håller inte alls med, jag har tusen gånger lättare för att läsa vit text på svart bakgrund.

Då kan man ju fråga sig varför inte fler böcker trycks på det sättet.

Det finns en hel hög med flerhundraåriga kunskaper om hur man
gör texter lättlästa vad avser färger, typsnitt etc.
Bara löjligt vara kärringen mot strömmen i sådana fall..

Bevaka tråden