Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till bredbandsmodem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett NetGear CG3100 (comhem) med usb utgång. Manualen är mycket torftig och jag undrar om det går att ha mina dokument, bilder mm på en extern hårdisk. Går det att komma åt grejorna utifrån, även om datorn är avstängd. Jag kan inte hitta hårddisken som jag kopplat in.

Hårddisken som du kopplat in - vilket filsystem har den?

Om den är "Mac-formaterad" (dvs HFS+) så kanske routern inte känns vid disken.

Nu har jag ingen sådan router, men antagligen måste du ändra några inställningar i routerns mjukvara. Så är det i alla fall på min Thomsonrouter. Logga in på routern och se efter vilka inställningar du kan göra rörande utdelning av enheter via den inbyggda USB-porten. Du har rätt i att manualen är väldigt torftig gällande detta. Det står ju i princip bara att USB-porten är till för att koppla in externa hårddiskar, det står inget om hur man gör det, eller vilka inställningar som finns.

Och precis som Jesper säger, med min router måste det vara FAT32, så det är säkerligen så med din också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 15:56
Ursprungligen av mdlarsson:

Jag har ett NetGear CG3100 (comhem) med usb utgång. Manualen är mycket torftig och jag undrar om det går att ha mina dokument, bilder mm på en extern hårdisk. Går det att komma åt grejorna utifrån, även om datorn är avstängd. Jag kan inte hitta hårddisken som jag kopplat in.

Googla på routerns modellbeteckning.
Är den levererad av ComHem, ring och tjata på dem.
Surfa till Netgears hemsida och klicka på Support och leta efter en riktig manual (brukar följa med på CD).

Ursprungligen av kenjon:

Googla på routerns modellbeteckning.
Är den levererad av ComHem, ring och tjata på dem.
Surfa till Netgears hemsida och klicka på Support och leta efter en riktig manual (brukar följa med på CD).

Tyvärr är det den riktiga manualen som är så torftig.

Men som sagt, titta runt lite bland inställningarna till din router, där bör du nog kunna hitta vilka inställningar du behöver göra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-05 16:10

Det enda som står om USB-porten på deras hemsida är "USB Host".
Kan det vara så att den bara fungerar som ett nätverksinterface för att koppla in en dator via USB?
CG3000/CG3100 - DOCSIS 3.0 / EuroDOCSIS 3.0 Wireless-N Cable Gateway

Ursprungligen av joakimo:

Det enda som står om USB-porten på deras hemsida är "USB Host".
Kan det vara så att den bara fungerar som ett nätverksinterface för att koppla in en dator via USB?
CG3000/CG3100 - DOCSIS 3.0 / EuroDOCSIS 3.0 Wireless-N Cable Gateway

Nej, det står i manualen att den är till för att exempelvis koppla in en hårddisk. Men mycket mer än så står det inte.

Jag hitta ingen inställning, endast backupp fliken (se bild). Och ja disken är i hfs+, men jag har lite på den så det får vänta att koppla in den, tills jag kan lägga grejorna på en annan disk.

Det handlar om att ta backup på routerns firmware, så det har inget med USB-hårddisken att göra. Vi får nog av akta till du har möjlighet att koppla in något FAT32-formaterat. Ett USB-minne kanske?

1
Bevaka tråden