Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + PB G4 15"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en PowerBook G4 15" och sedan köra trådlöst nätverk, för internet och skrivare.

Har funderat på en AirPort Extreme. Är detta ett bra alternativ?
Eller finns det andra bättre lösningar kanske?

Tacksam för svar!

(Priset är inte viktigt.)

Nej, i så fall finns det inget bättre val.
IMHO.

Men hur bra fungerar PowerBook G4 15" (Titan) ihop med en AirPort Extreme?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av CreaTioN
Men hur bra fungerar PowerBook G4 15" (Titan) ihop med en AirPort Extreme?

Funkar fint.. Har själv installerat airport kort i mammas och pappas 15" powerbook's och det funkar bra

Ursprungligen av Findah:

Funkar fint.. Har själv installerat airport kort i mammas och pappas 15" powerbook's och det funkar bra

Ursäkta kanske dum fråga men var sitter kortet på titan 15"

Ursprungligen av fredrik1981:

Ursäkta kanske dum fråga men var sitter kortet på titan 15"

Undersidan av moderkortet, strax nedanför cardbus-kortplatsen om jag inte minns helt fel. Plocka bort bakstycket så hittar du det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 19:56

Funkar iofs bra men man kan ju inte utnyttja den fullt då PB15" bara klarar 10 MBps och inte ABS Extreme's 54 MBps...

Det räcker ju med en vanlig ABS men det kanske inte går att få tag på nu...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Funkar iofs bra men man kan ju inte utnyttja den fullt då PB15" bara klarar 10 MBps och inte ABS Extreme's 54 MBps...

Det räcker ju med en vanlig ABS men det kanske inte går att få tag på nu...?

Jaså? Så det är bara 12" och 17" som stödjer det?

Men å andra sidan så räcker säkert denna hastighet också. Man kan ju köra mycket snabbt bredband ändå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-16 13:16
Ursprungligen av CreaTioN:

Jaså? Så det är bara 12" och 17" som stödjer det?

Nej, hans rederens blev lite tokig: en Titan stödjer inte AE, men en Alu gör det. Då underförstått 15". Antar jag att det var han menade egentligen.

  • Medlem
  • 2003-05-15 21:01

Jag har en AiPort Extreme basstation hemma. Funkar fint tillsammans med en PB 12" och en PB Pismo.

Om priset inte är viktigt, då finns det väl inga alternativ. Vem vill ha en ful pryl hemma? Köp AEBS, den är så j***a snygg!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 05:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av CreaTioN
Jaså? Så det är bara 12" och 17" som stödjer det?

Men å andra sidan så räcker säkert denna hastighet också. Man kan ju köra mycket snabbt bredband ändå.

Jepp, PB15" fixar bara 802.1b och inte 802.1g som ABS Extreme.

Om du inte vet med dig att du skall köpa en ny mac senare som fixar g så skulle jag nog köpa en billig netgear istället.

  • Medlem
  • 2003-05-16 09:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Jepp, PB15" fixar bara 802.1b och inte 802.1g som ABS Extreme.

Om du inte vet med dig att du skall köpa en ny mac senare som fixar g så skulle jag nog köpa en billig netgear istället.

Men AEBS är ju bakåtkompatibel med 802.11b. Du förlorar ingen prestanda utöver den som redan finns i PowerBook 15".
Pengar var inte viktiga enligt CreaTioN, alltså vinner AEBS över de övriga basstationerna med en design-knock-out.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Pengar var inte viktiga enligt CreaTioN, alltså vinner AEBS över de övriga basstationerna med en design-knock-out.

Visst, men du kan ju få fler funktioner, portar, switch etc med andra routrar.

Kan man inte utnyttja 802.1g och inte planerar det så skulle inte jag köpa en EABS oavsett hur mycket pengar jag har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-16 12:31

Håller med mattan. Skulle jag köpa en ny gateway idag blev det nog denna: Netgear WGR614GE
Kolla in priset! Då har den både 4 trådanslutningar för 10/100 Mb samt trådlöst 802.11 G (bakåtkompatibelt med B) SAMT NAT och Stateful inspection brandvägg med larmnings- och loggfunktioner. Rätt svårt att slå! Inte är den jätteful heller även om Apples må vara snyggare.

  • Medlem
  • 2003-05-16 16:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Håller med mattan. Skulle jag köpa en ny gateway idag blev det nog denna: Netgear WGR614GE
Kolla in priset! Då har den både 4 trådanslutningar för 10/100 Mb samt trådlöst 802.11 G (bakåtkompatibelt med B) SAMT NAT och Stateful inspection brandvägg med larmnings- och loggfunktioner. Rätt svårt att slå! Inte är den jätteful heller även om Apples må vara snyggare.

Och du kan koppla en skrivare till den direkt, ... eller?

Folk, ... vi snackar hammabruk. CreaTioN vill ha en basstation till internet och en skrivare. En AEBS är ju perfekt. Det blir inte sämre när han i framtiden köper en PB med extrem-kort i.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Och du kan koppla en skrivare till den direkt, ... eller?

Folk, ... vi snackar hammabruk. CreaTioN vill ha en basstation till internet och en skrivare. En AEBS är ju perfekt. Det blir inte sämre när han i framtiden köper en PB med extrem-kort i.

Du förutsätter att det är en USB-skrivare han vill använda. Kan likaväl vara en nätverksskrivare, ... eller?

Har du en beggad EABS ute på annons?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-16 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Och du kan koppla en skrivare till den direkt, ... eller?

Folk, ... vi snackar hammabruk. CreaTioN vill ha en basstation till internet och en skrivare. En AEBS är ju perfekt. Det blir inte sämre när han i framtiden köper en PB med extrem-kort i.

För det första skulle jag vilja fråga på vilket sätt en Airport Extreme basstation skulle vara bättre (skrivare beaktat eller inte). Visst, i ursprungliga frågan stod skrivare, då är det följande som gäller:

Om det är USB-skrivare, niemas problemas, anslut till en klient och dela ut med skrivardelning!
Om det är en nätverkskrivare, niemas problemas anslut RJ-45 till basstation (oops, där var det visst lite få anslutningar på Apples basstation)
Om det är en paralellskrivare....good luck oavsett om du har min förslag på router/switch eller Apples basstation. Behöver jag tillägga att det även finns switchar/routrar med inbyggda printservers. Huruvida såna prinbtservrar går att använda MacOS är synnerligen tveksamt.

Summa summarum, oavsett skrivare så finns det intressanta alternativ till Apples basstation.

  • Medlem
  • 2003-05-16 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Du förutsätter att det är en USB-skrivare han vill använda. Kan likaväl vara en nätverksskrivare, ... eller?

Har du en beggad EABS ute på annons?

USB-skrivare eller nätverksskrivare?
Jag ger mig.

Beggad EABS ute på annons?
... nej det har jag inte. Jag är bara helt såld på AEBS för jag har en sån hemma.

"Summa summarum", mattan + safir vs 3OPAH 2:1

Jag ger mig.

CreaTioN, "köp inte" AEBS.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-17 05:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag ger mig.

haha, vi nötte ner dig va?

Jag har faktiskt en ABS hemma. Den e ok den med!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-17 09:43

Jag måste också säga att en AEBS är ett bättre köp. Den är snygg! Netgears är inte lika ful som D-Link, men den ful och liknar en "jag-har-en-pc-som-är-silver-och-har-ett-fönster-på-sidan-så-att-man-ser-alla-mina-fläktar"-pc.

Och det är fult. AEBS snyggt.

Satt och skissade lite lätt på hur man skulle kunna koppla ihop ett nätverk för egen del.

Har kommit fram till att Netgear WGR614GE är ett mycket bra val.

Kostar 1000 kr mindre samtidigt som den ger mig en mycket bra lösning.
Med AEBS kan man inte riktigt nå samma resultat.

Vad tycker ni?

[Edit] Finns det förresten andra accesspunkter som är ännu bättre än Netgear WGR614GE?

[Edit 2="2"] Jag har nu uppdaterat bilden för man skall kunna få en bättre uppfattning av nätverket. Brandväggen finns inbyggd i
Netgear WGR614GE och man kan faktiskt ha 2 gäster.

Senast redigerat 2003-05-18 12:56
  • Medlem
  • 2003-05-18 12:27

>>CreaTioN

Om Netgear WGR614GE är bästa valet vet jag inte men du kan i alla fall inte ha en AEBS med den lösningen som du har skissat upp. Det är "gästen som du vill klämma in" som gör att du inte kan ha en AEBS. Annars hade det funkat.
Men om gästen hade haft ett AP-kort då hade det funkat i alla fall.

Din lösning förutsätter att du ansluter en "nätverksskrivare". Jag har lite dålig koll på det men tror att det medför extra kostnader om skrivaren inte redan är förberedd för nätverket. (någon som vet?)

/Z

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-18 22:20

Det finns en uppsjö av liknande produkter med liknande funktioner. Dock är det lite olika om man stödjer 802.11B och A (som också är 54 Mbit/s men inte kompatibel med B som G är....puh). Sen finns det med printserver eller utan, med stateful inspection/NAT eller bara NAT osv. Jag tror inte D-Link eller dom andra märkena som finns är något sämre. Apples airport ligger väl Lucent bakom?

Exakt vilken som är bästa köp är närmast en dagsnotering beroende på pris/funktioner. Just nu tycker jag att Netgearen verkar ge sanslöst mycket för pengarna.

Angående bilden ser det ju bra ut förutsatt att din skrivare har ett inbyggt nätverkskort för Ethernet. Gästerna skulle väl kunna ansluta trådlöst också (givetvis helst med 802.11G....)

  • Medlem
  • 2004-02-09 09:45

Och om man vill koppla in en usb-skrivare då? Plus en bildläsare (med egen strömförsörjning)?

Okej, eftersom ni tycks ha mycket åsikter om bästa trådlösalösningen tänkte jag passa på att fråga. Eftersom min Dlink-router ballat ur är jag nog tvungen att köpa nytt. Mitt nätverk består av:

* PB G4 12", dasslocksibook, Imac DV+
* Bostream ADSL
* HP Laserjet 6MP med printserver

Till att börja med ska bara Powerbooken köra trådlöst, men på sikt vore det också skönt att slippa sladdarna till Ibooken. Och för en gångs skull spelar utseende ingen roll, men det jag gärna byter bort är mecket att inte kunna göra grundservice på min nuvarande router från en mac.

Undrar därför om en Netgear WGR614GE är mitt bästa alternativ. Jag har fått för mig att det kan vara meckigt att dela skrivare i trådlösa nätverk, men så länge som skrivaren är kopplad via tråd ska det väl inte vara något problem?

/
Johan

Linksys WRT54G är annars en extremt bra router. Ful som stryk, men firmwaren i den går att uppgradera så att man får funktionalitet som annars bara finns i enterprise-routrar med prislappar på femsiffriga belopp. Linksys är nämligen så pass opensource-vänliga att de publicerat ganska precis all info som utvecklarna behöver för att kunna utveckla egen programvara (och även firmware!) för deras routrar, vilket ingen annan tillverkare mig veterligt gör.

Sveasoft har en riktigt bra fri firmware som aktiverar en del rätt tuffa funktioner. Bl.a. går det att ställa om prioriteringar på olika sorters trafik, så att man t.ex. kan utnyttja sin uppkoppling till bristningsgränsen utan att t.ex. SSH-anslutningar mellan datorerna börjar lagga. Det enda är att man tar en risk med att uppgradera firmwaren, eftersom man i värsta fall kan förvandla sin router till en dörrstopp.

Annars så har Jim Buzbee lyckats fixa ihop en minimalistisk Linux-distribution som fungerar på Linksys-routern. Installationen tar ungefär 20 sekunder, och efter det kan man t.ex. låta routern köra schemalagda kommandon med cron (har iaf för mig att cron följer med), agera webbserver, mounta nätverksvolymer, etc. Eftersom hans linuxdistro bara ligger i routerns ramdisk är installationen i princip riskfri, och allting går tillbaka till ursprungsläget om man rycker ur sladden. Routerns övriga funktionalitet påverkas inte av att man kör Linux på den, eftersom den inbyggda funktionaliteten (inkl. webbgränssnittet för konfiguration) ligger i firmwaren.

http://www.batbox.org/wrt54g-linux.html
http://www.sveasoft.com/forum6.html

1
Bevaka tråden