Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för landskapsrenderingar (3D?)?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag pluggar till landskapsarkitekt och skulle vilja komma längre med de perspektivbilder jag gör för att förklara en design. Nu så jobbar jag ofta med enkla handskisser för konceptförklaringar, sedan för att göra ett perspektiv gör jag en snabb modell i sketchup och "klär upp" den photoshop. Dessa perspektiv blir hyffsade men jag vill komma längre och skulle vilja lära mig ett bättre sätt att göra verkliga renderingar.
Sketchup räcker inte. Jag läser en kurs i Catia och CAD funkar inte så bra för landskap verkar det som. Vad är ett bra program att jobba med? Skulle Blender som är gratis fungera? Är det är ett jättejobb att lära sig Rhino? Bryce? Vad finns och vad rekommenderar ni?

Ursprungligen av Butterfly:

Hej, jag pluggar till landskapsarkitekt och skulle vilja komma längre med de perspektivbilder jag gör för att förklara en design. Nu så jobbar jag ofta med enkla handskisser för konceptförklaringar, sedan för att göra ett perspektiv gör jag en snabb modell i sketchup och "klär upp" den photoshop. Dessa perspektiv blir hyffsade men jag vill komma längre och skulle vilja lära mig ett bättre sätt att göra verkliga renderingar.
Sketchup räcker inte. Jag läser en kurs i Catia och CAD funkar inte så bra för landskap verkar det som. Vad är ett bra program att jobba med? Skulle Blender som är gratis fungera? Är det är ett jättejobb att lära sig Rhino? Bryce? Vad finns och vad rekommenderar ni?

För länge, länge sedan provade jag Bryce, som var då ett relativt lätt att skapa oerhört vackra landskap. Då kunde man inte påverka landskapet med precision, dvs det blev fiktionslandskap. Hur det är nu, med den senaste versionen av Bryce vet jag inte. Några arkitekter har program som kan ladda in kartor från lantmäteriet och sedan rendera landskapet väldigt nära verkligheten. Men jag vet inte vad deras verktyg heter. Någon 99 medlem kanske är arkitekt och känner till eller har tillgång till detta/dessa program.

Känner du till Vue?

De är nu uppe i verison 8 och de erbjuder dessutom en Personal Learning Edition (PLE) som man kan ladda ner gratis. Det är en fullt fungerande version som ger vattenmärkta bilder, men som ändå är en god idé om man vill känna programmet på pulsen.

Programmet har använts av flera filmstudios i Hollywood och ger, korrekt inställt, mycket realistiska miljöer.

Du kan göra en modell i SketchUp och exportera den till Vue och göra ditt landskap där.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-01 17:59

Archicad, Artlantis, Vectorworks. Jag använder dem inte själv men de lär kunna det du efterfrågar.

Ursprungligen av Butterfly:

Hej, jag pluggar till landskapsarkitekt och skulle vilja komma längre med de perspektivbilder jag gör för att förklara en design. Nu så jobbar jag ofta med enkla handskisser för konceptförklaringar, sedan för att göra ett perspektiv gör jag en snabb modell i sketchup och "klär upp" den photoshop. Dessa perspektiv blir hyffsade men jag vill komma längre och skulle vilja lära mig ett bättre sätt att göra verkliga renderingar.
Sketchup räcker inte. Jag läser en kurs i Catia och CAD funkar inte så bra för landskap verkar det som. Vad är ett bra program att jobba med? Skulle Blender som är gratis fungera? Är det är ett jättejobb att lära sig Rhino? Bryce? Vad finns och vad rekommenderar ni?

Catia är såvitt jag vet ett CAD-program för mekanik och förmodligen helt fel i detta fall.

Blender är i mitt tycke uteslutet på grund av dess episka oförmåga att kommunicera med CAD-program.

Bryce är mest för att göra tjusiga bakgrunder, men knappast ett användbart program för professionellt bruk.

Artlantis saknar egen modellering, även om den är en fantastisk renderare och är otroligt smidig att jobba med. Direktexport finns dock från exempelvis ArchiCAD, Vectorworks, Sketchup, TouchCAD, men det går även fint att importera från de flesta andra 3D-modelerare.

Rhino är förvisso en bättre modellerare än Sketchup, men tillför dock knappast något i detta fall.

När det gäller ArchiCAD så kan jag inte yttra mig om dess förmåga att skapa landskap (kolla).

Vectorworks med tillägget Landmark är dock ett professionellt CAD-program specifikt för landskapsarkitekter, med inbyggda funktioner för att skapa terrängmodeller i 2D och 3D baserat på riktiga kartor eller mätdata. Det finns tusentals av två och tredimensionella växtsymboler och man kan göra sina egna också, funktioner för planteringsytor, stensättningar, vägar osv. Terrängmodellen skapar automatiskt höjdkurvor, avrinningspilar för vatten, har mängder av visningslägen, mm. Du kan beräkna hur mycket du behöver fylla ut eller gräva bort. Automatiska mängdlistor, mm. Quicktimeanimeringar. Rita in hus som ser realistiska ut, baserat på modern objektuppbyggnad. Du kan skapa fotorealistiska eller skissrenderingar, som kan vara helt eller delvis renderade, ljusstudier, mm. Bilden visar ett exempel som jag gjort i Vecktorworks med tillägget Renderworks. I och för sig inte så mycket växter, eftersom det bara var en snabb skiss visande principerna för hur det går till. I princip är allt gjort i Vectorworks, även om Photoshop användes för att bearbeta texturerna något och lite finputs i slutet.

  • Medlem
  • 2010-02-02 12:29

TouchCAD: Det där såg faktiskt ganska smaskens ut. Tack för tipset!

I övrigt: Vue kan producera hemskt vackra renderingar, men är ökänt för sin instabilitet. Bryce är äldre än webben (ungefär), och har avstannat i utvecklingen... till alldeles nyligen, då version 7 annonserades vara på gång framåt våren. Den ska ha snabbare renderingsmotor, instancing, vackrare väder etc.

TouchCAD: Jo, jag har skaffat studentlicens på VectorWorks men fick intrycket att renderingarna inte blev väldigt realistiska. De känns inte så "krispa" som andra renderingar man ser. Har du några tips på var jag kan se fler renderingar? De på hemsidan ser ju inte jättemaffiga ut.
Det handlar i just detta fallet om en rendering av en föreslagen skulptur i landskapet. Ljuset spelar mycket stor roll i sammanhanget så det är viktigt att jag kan jobba med ljus på ett realistiskt sätt.

AndreeMarkefors: Vue ser ju verkligen ut att ge "krispa" renderingar! Har du nån uppfaffning om inlärningskurvan?

Kan man på nått sätt få ihop det här så man jobba lite precist i CAD och sen få ut riktiga fina renderingar?

Senast redigerat 2010-02-02 21:48
Ursprungligen av Butterfly:

TouchCAD: Jo, jag har skaffat studentlicens på VectorWorks men fick intrycket att renderingarna inte blev väldigt realistiska. De känns inte så "krispa" som andra renderingar man ser. Har du några tips på var jag kan se fler renderingar? De på hemsidan ser ju inte jättemaffiga ut.
Det handlar i just detta fallet om en rendering av en föreslagen skulptur i landskapet. Ljuset spelar mycket stor roll i sammanhanget så det är viktigt att jag kan jobba med ljus på ett realistiskt sätt.

AndreeMarkefors: Vue ser ju verkligen ut att ge "krispa" renderingar! Har du nån uppfaffning om inlärningskurvan?

Kan man på nått sätt få ihop det här så man jobba lite precist i CAD och sen få ut riktiga fina renderingar?

Man kan ju exportera CAD till Cinema 4D som kan rendera mycket verklighetstrogna vyer med radiosity (mycket mer avancerat än Raytracing). Cinema 4D klarar även kontrollera solen, så att man kan återskapa ljuset vid ett visst tidpunkt på året! Arbetssättet blir i princip så här:

  • Rita huset i ditt CAD program

  • Importera kartor från lantmäteriet i ett landskapsprogram (backar & kullar etc får du här)

  • Lägg till enstaka träd och buskar, skog, gräsmattor, etc.

  • Importera landskapsfilen i CAD.

  • Importera CAD filen i Cinema 4D.

  • Rendera med radiosity med Cinema4D.

  • Klart

Lyckat till med ditt projekt! När du lyckas berätta hur du gick till väga!

Senast redigerat 2010-02-03 08:15
Ursprungligen av Butterfly:

TouchCAD: Jo, jag har skaffat studentlicens på VectorWorks men fick intrycket att renderingarna inte blev väldigt realistiska. De känns inte så "krispa" som andra renderingar man ser. Har du några tips på var jag kan se fler renderingar? De på hemsidan ser ju inte jättemaffiga ut.
Det handlar i just detta fallet om en rendering av en föreslagen skulptur i landskapet. Ljuset spelar mycket stor roll i sammanhanget så det är viktigt att jag kan jobba med ljus på ett realistiskt sätt.
?

Orsaken till att renderingarna ser sämre ut är från rena renderingsprogram kommer sig främst av att de flesta arkiteturfirmor har färre än fem anställda. Massor av tid går därför till annat än själva ritandet. Av ritandet består 90% av teknisk dokumentation, som trots allt är själva kärnan i verksamheten. I praktiken blir det väldigt lite tid över till renderingar och visualiseringar. För att det ska bli riktigt bra måste man öva, öva och öva, något som det nästan aldrig finns tid till. Renderingar skapade i renderingsprogram tillför noll och intet värde som teknisk dokumentation betraktat. De är bara rena sälj och presentationsverktyg.

Visst finns det skillnad i kvalité mellan en renodlat renderingsprogram och det som finns i ett CAD-program, men skillnaden är mycket mindre än man kan tro baserat på demobilder. CAD-program är till sin natur komplicerade tingestar, där få behärskar mer än en bråkdel av vad det kan. Att krångla till saker ytterligare genom att tillföra ett externt och i sig komplicerat renderingsprogram har sällan någon större positiv effekt, såvida kontoret inte har tillgång till dedicerad personal som bara gör renderingar. Dessutom tappar man kontakten med den tekniska delen. Det är därför det oftast är enklare att göra hela jobbet i CAD-programmet.

Nu börjar det likna nått!
Kan du utveckla steget mellan 2 och 3? I vilket steg planerar man växtligheten här? Hur är det att jobba med Cinema 4d? Inlärningskurva?

Ursprungligen av Butterfly:

Nu börjar det likna nått!
Kan du utveckla steget mellan 2 och 3? I vilket steg planerar man växtligheten här? Hur är det att jobba med Cinema 4d? Inlärningskurva?

Uppdaterade förra inlägget och lade till steget mellan 2 och 3.
Nej, jag har inte Cinema 4D men har drömt om att köpa det. Inlärningskurvan tror jag är ungefär som för andra 3D program, möjligen något lättare.

Det är nog möjligt att lägga till träd, skog etc. i Cinema 4D, men äkta landskapsprogram har bättre redskap för sådant arbete. Har med intresse tittat på arkitekternas arbetssätt.

I förra inlägget skrev jag att Cinema 4D kan följa solens bana och visa hur objektet ser ut vid olika tider. Hittade en länk till som visar detta inifrån ett rum:
http://maxonpodcast.de/video/products/modules/ar3/librarymov.mov

Usch, nu börjar jag få ha-begär till Cinema 4D! :">

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-02-03 00:11

Dock inte Mac plattform (men det går ju att lösa med Bootcamp):
Autodesk - Autodesk 3ds Max Design - Gallery

(Letade tidigare efter Lightscape, men det visar sig ha bakats in i Autodesk 3DS Max Design. Lite gamla Lightscape bilder: Lightscape Art Gallery )

Edit: Gamla hederliga Lightwave är ju rätt duktig på att visualisera:
http://www.newtek.com/lightwave/95_gal.php

  • Medlem
  • 2010-02-03 23:56

The Real Viking: skulle du kunna ge något tips om hur man importerar kartor i modelleringsprogram? Vilket format har kartorna? Är det dyrt?

Tror du kan slänga in höjdkurvor direkt i Vector Works eller Auto CAD och få ut en modellerad terräng. Vet dock ej hur.

Sälj och presentation är väll nog så viktigt för att få nått klirr i kassan. Annars har jag fått ett uppdrag där det handlar om att sälja in ett konstprojekt som inte riktigt är arkitektur och inte kräver så noggranna ritningar. Sen pluggar jag ju också och kan göra lite vad jag har lust till och jag skulle gärna vilja lära mig göra bättre renderingar.

Ursprungligen av Butterfly:

Tror du kan slänga in höjdkurvor direkt i Vector Works eller Auto CAD och få ut en modellerad terräng. Vet dock ej hur.

Sälj och presentation är väll nog så viktigt för att få nått klirr i kassan. Annars har jag fått ett uppdrag där det handlar om att sälja in ett konstprojekt som inte riktigt är arkitektur och inte kräver så noggranna ritningar. Sen pluggar jag ju också och kan göra lite vad jag har lust till och jag skulle gärna vilja lära mig göra bättre renderingar.

Vectorworks Landmark och Architect kan skapa terrängmodeller baserat på XYZ-koordinater och mätdata, 3D-kurvor, samt 2D-kurvor eller inskannade kartor (med lite arbete). Det är förvånansvärt enkelt faktiskt. Terrängmodellen är ett hybridobjekt, som både kan användas för 2D-ritning och 3D-modellering.

Självklart kan det vara bra med fina renderingar. Erfarenhetsmässigt brukar de flesta arkitektkontor dock inte har tid att satsa, varför man helt enkelt saknar den mängdträning som fordras för att det ska bli riktigt bra. Renderworks kan definitivt mer än man kan tro baserat på de demobilder du refererar till. Vill man i alla fall använda ett externt renderingsprogram så går det också bra. Vectorworks exporterar både 3DS och det finns exportpluggar till både Cinema4D och Artlantis. Det senare är bra eftersom det i mitt tycke är enklast att jobba med av alla renderingsprogram och har en förvånansvärt snabb realtidspreview med radiosity för bra feedback. Radiosity finns för övrigt både i Renderworks och Cinema4D.

Ursprungligen av TouchCAD:

Vectorworks Landmark och Architect kan skapa terrängmodeller baserat på XYZ-koordinater och mätdata, 3D-kurvor, samt 2D-kurvor eller inskannade kartor (med lite arbete). Det är förvånansvärt enkelt faktiskt. Terrängmodellen är ett hybridobjekt, som både kan användas för 2D-ritning och 3D-modellering.

Självklart kan det vara bra med fina renderingar. Erfarenhetsmässigt brukar de flesta arkitektkontor dock inte har tid att satsa, varför man helt enkelt saknar den mängdträning som fordras för att det ska bli riktigt bra. Renderworks kan definitivt mer än man kan tro baserat på de demobilder du refererar till. Vill man i alla fall använda ett externt renderingsprogram så går det också bra. Vectorworks exporterar både 3DS och det finns exportpluggar till både Cinema4D och Artlantis. Det senare är bra eftersom det i mitt tycke är enklast att jobba med av alla renderingsprogram och har en förvånansvärt snabb realtidspreview med radiosity för bra feedback. Radiosity finns för övrigt både i Renderworks och Cinema4D.

Det där såg mycket intressant ut. Kan den även importera data från lantmäteriet? I såfall är ju det ett fantastisk redskap för arkitekter som snabbt kan placera hus på marken och se hur huset kan på bästa sätt ställas.

För den som vill rendera bilderna i högsta kvalité blir min lista två punkter kortare med ovan nämnda metod.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det där såg mycket intressant ut. Kan den även importera data från lantmäteriet? I såfall är ju det ett fantastisk redskap för arkitekter som snabbt kan placera hus på marken och se hur huset kan på bästa sätt ställas.

Självklart kan du importera data på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 01:01

Lite OT.. men när det ändå togs upp...

Inlärningskurvan för Cinema4d må vara brant men de andra alternativen är ljusår ifrån cinema4ds användarvänlighet samt upplägg. Jag satt många år med 3ds max men vann Cinema 4d Studio paketet på ett seminarium. "Jaha" tänkte jag och var påväg att sälja licensen. Det var för 5-6 år sen. Aldrig tittat på 3ds max igen!

Vill nån av er börja med 3d så börja med cinema4d.

Ursprungligen av Kenneth M:

Vill nån av er börja med 3d så börja med cinema4d.

I detta sammanhang bör man skilja på 3D-program för rendering och 3D-CAD. Det är två väldigt olika saker, med helt olika utgångspunkter och funktion. Speciellt på Macsidor som denna tenderar man ofta att blanda ihop dessa begrepp.

3D-modellerings- och renderingsprogrammen används nästan enbart for visulisering och animering.

Detta kan i och för sig också oftast göras i tredimensionella CAD-program, men här är huvudsyftet främst att skapa ett underlag för tillverkning och design av riktiga fysiska objekt.

ArchiCAD har en plug-in som heter Architerra.

Använder själv ArchiCAD (inte mer än ver 10 för närvarande) och den inbyggda "mesh"-funktionen går att använda för att hyfsat lätt skapa terrängmodeller. Men för full "landskapsfunktionalitet" bör man nog ha Architerra - vilken jag inte har och därmed inte kan ge full feedback på.

Graphisoft Sverige -Välkommen till Graphisoft Sverige
CANEA :: CIGRAPH - Architerra 2

1
Bevaka tråden