Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"iPad kväver innovation"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förespråkare av öppen källkod har fullständigt flippat över Apples lansering av iPad förra veckan.

I en artikel i The Guardian lägger bland annat Brewster Kahle, skapare av The Internet Archive, ut texten så det bara visslar om det där han menar att iPad går i samma fotspår som iPhone där Apple kontrollerar hela användarupplevelsen, från hårdvara till operativsystem till vilka applikationer som får köras på iPad:

Citat:

The future is controlled, and it's controlled by Apple.

Läs vidare här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 11:35

Men är det inte skäggmänniskornas jobb då? Att förfäras sig och rasa så fort någon försöker tjäna pengar och inte ger iväg all kod gärna ritningar på hårdvaran.

Själv har jag inga problem med det. Att dessutom tro att detta kommer till Mac OS X plattformen är bara löjligt och skrämseltaktik.

Ursprungligen av acke:

Att dessutom tro att detta kommer till Mac OS X plattformen är bara löjligt och skrämseltaktik.

Från och med Snow Leopard har Apple sett till att play-knappen på tengentbordet bara kan användas av iTunes. Inte till exempel Spotify som tidigare. Vad blir nästa steg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 13:29
Ursprungligen av hankhero:

Från och med Snow Leopard har Apple sett till att play-knappen på tengentbordet bara kan användas av iTunes. Inte till exempel Spotify som tidigare. Vad blir nästa steg?

Man kan inte ställa om det under Systeminställningar > Tangentbord? Om inte så håller jag med dig. Men därifrån är steget otroligt långt till att Apple kontrollerar vilka program du installerar på din Mac. Det skulle vara självmord och det vet både du, jag och Apple.

Ursprungligen av acke:

Man kan inte ställa om det under Systeminställningar > Tangentbord? Om inte så håller jag med dig. Men därifrån är steget otroligt långt till att Apple kontrollerar vilka program du installerar på din Mac. Det skulle vara självmord och det vet både du, jag och Apple.

Jag tror aldrig att dom kommer stoppa det på OS X, men steget från iPad till Mac känns inte långt, när man till och med kan koppla den till en större skärm och ha tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 15:51
Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror aldrig att dom kommer stoppa det på OS X, men steget från iPad till Mac känns inte långt, när man till och med kan koppla den till en större skärm och ha tangentbord.

Fast det har nog bara att göra med storleken rent fysiskt.

Ursprungligen av acke:

Fast det har nog bara att göra med storleken rent fysiskt.

Nej, men när man börjar prata om att använda denna till vardags, att surfa med, att jobba med, lyssna på musik och kolla på film. Vad är då en dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 16:31
Ursprungligen av Patrik D:

Vad är då en dator?

Något som kör Mac OS X och som du kan installera vad du vill på och komma åt filsystemet.

  • Medlem
  • 2010-02-03 16:33

Tycker det vore bättre om var och en tjänar pengar på sina egna kvalitéer före att sätta käppar för andras.

Ursprungligen av hankhero:

Från och med Snow Leopard har Apple sett till att play-knappen på tengentbordet bara kan användas av iTunes. Inte till exempel Spotify som tidigare. Vad blir nästa steg?

Fast det verkar inte stämma, jag kör senaste SL-versionen på min Macbook och playknappen samt väljknapparna (F7, F8 och F9) funkar bra att styra Spotify med utan att jag gjort några som helst inställningar.

Ursprungligen av maxcarlgren:

Fast det verkar inte stämma, jag kör senaste SL-versionen på min Macbook och playknappen samt väljknapparna (F7, F8 och F9) funkar bra att styra Spotify med utan att jag gjort några som helst inställningar.

Har du kastat iTunes? Isf funkar knapparna som de ska. Har du iTunes kvar nånstans på hårddisken (inkl papperskorgen) så funkar inte Spotify (konkurrent!) eller nåt annat program som använder play/pause-knappen.

En annan sak Apple låst in är hårdvaruacceleration av video, det är det bara Quicktime (läs iTunes och Front Row) och Dvdspelaren som får använda. Inte Voddler (konkurrent!), Xbmc eller VLC.

Ytterligare en sak man låst ner i Snow Leopard är fjärrkontrollen, men där finns tack och lov tredjepartsdrivrutiner (Candleair) som låser upp den.

Så Apple rör sig definitivt i helt fel riktning. När jag köpte min första mac 2001 så var Apple öppna och gjorde en stor grej av att stödja standarder. Nu, i takt med att Steve får mer makt/storhetsvansinne får man anta, går de åt motsatt håll. Fortsätter de så här med nästa Mac OS så blir det en Linuxpc för mig nästa gång.

Ursprungligen av gusax840:

Har du kastat iTunes? Isf funkar knapparna som de ska. Har du iTunes kvar nånstans på hårddisken (inkl papperskorgen) så funkar inte Spotify (konkurrent!) eller nåt annat program som använder play/pause-knappen.

En annan sak Apple låst in är hårdvaruacceleration av video, det är det bara Quicktime (läs iTunes och Front Row) och Dvdspelaren som får använda. Inte Voddler (konkurrent!), Xbmc eller VLC.

Ytterligare en sak man låst ner i Snow Leopard är fjärrkontrollen, men där finns tack och lov tredjepartsdrivrutiner (Candleair) som låser upp den.

Så Apple rör sig definitivt i helt fel riktning. När jag köpte min första mac 2001 så var Apple öppna och gjorde en stor grej av att stödja standarder. Nu, i takt med att Steve får mer makt/storhetsvansinne får man anta, går de åt motsatt håll. Fortsätter de så här med nästa Mac OS så blir det en Linuxpc för mig nästa gång.

Jag har Itunes och använder det för fullt. Jag har Spotify och använder det för fullt. Båda programmen går att styra med play/pause. Kör 10.6.2. Så jag tycker inte att det ni säger om play/pause-knappen verkar stämma.

Senast jag kollade är ingen tvingad att köpa en Apple-produkt eller att Apple-produkter kommer att vara det ENDA alternativet. Således säger jag bara SKITSNACK och går vidare med dagen. Inget kommer att förändras, iPad kommer inte att vara det enda alternativet och vill man inte ha en så köper man en apparat av ett annat märke. Case closed.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-03 11:56

Suck, vet inte vad jag ska irritera mig mest på, att någon skriver det, att någon orkar skapa en tråd här eller det faktum att jag kommenterar det.

Finns ju en anledning till att folk jailbrakear sina iPhones. Ibland blir man faktiskt helt less på Apples (enligt min användarsynpunkt) omotiverade inlåsningar och mjukvarebegränsningar.

När Apple är lika stora och dominerande som MS - när dom har samma strypgrepp på världen - då osäkrar jag mitt vapen mot Apple. Apples "kontroll" idag är rena fjärten i rymden jämfört med MS. Hur man kan attackera Apple i just denna fråga i skuggan av MS är för mig absurt. Snacka om att svälja kameler och sila mygg. - för att tala bibliskt.

Senast redigerat 2010-02-04 23:36
Ursprungligen av Joacim Melin:

Förespråkare av öppen källkod har fullständigt flippat över Apples lansering av iPad förra veckan.

I en artikel i The Guardian lägger bland annat Brewster Kahle, skapare av The Internet Archive, ut texten så det bara visslar om det där han menar att iPad går i samma fotspår som iPhone där Apple kontrollerar hela användarupplevelsen, från hårdvara till operativsystem till vilka applikationer som får köras på iPad:

Läs vidare här.

Äh, ett bra svar är denna krönika:
iPad Snivelers: Put Up or Shut Up - Engineers - Gizmodo

Jag är mer oroad av att Apples inlåsningsmodell inte är hållbar i det långa loppet och då kanske vi inte har dessa eminenta produkter i framtiden.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-02-03 20:06

Jag blir otroligt trött på allt snack och alla skriverier om "inlåsning".
Gilla läget eller köp/utveckla något annat själv!
Orka.

Kunden bestämmer - inte producenten.

Om nu iPad "kväver inovation", så undrar jag varför ingen varit inovativ och lanserat en produkt knuten till liknande tjänster tidigare? Med eller utan öppen källkod?
Det har väl inte varit förenat med inlåsning att göra det?

Ursprungligen av Micke F:

Jag blir otroligt trött på allt snack och alla skriverier om "inlåsning".
Gilla läget eller köp/utveckla något annat själv!
Orka.

Kunden bestämmer - inte producenten.

Om nu iPad "kväver inovation", så undrar jag varför ingen varit inovativ och lanserat en produkt knuten till liknande tjänster tidigare? Med eller utan öppen källkod?
Det har väl inte varit förenat med inlåsning att göra det?

Håller med.

vem skiter inte i fjärrkontrollen och vem fan som får prata med hårdvaran.

Fast det är inte det som inlåsning handlar om. Det är precis som med de som låst in sig med intranät byggda för IE 6. Naturligtvis finns det ingen som hindrar dem från att byta till Fx eller Safari, men det vore väldigt svårt att göra det utan att börja om från början. Apple tvingar naturligtvis inte heller att man köper just deras prylar, men däremot försvårar de för att du byter till något annat. Prova att installera Linux på din Mac, ingen virtualisering utan installera rakt på. Fundera sedan på hur väl det går att synka din iPod, administrera din AirPort-station, vete kulan om Apples blåtandstangentbord är så trevliga av sig heller. Naturligtvis har Apple medvetet gjort det krångligare än vad det behövde vara för att få dessa att fungera fint. Nu gör de oftast det, men genom hack som råkar fungera.

När jag trycker på play på tangentbordet började tre program spela samtidigt.
iTunes
VLC
Spotify

Så det verkar inte låst alls på min Snow Leopard v10.6.2

Har jag inte senaste versionen eller?

...och tråden har gått från iPad och Stalinskäggen till knappar som styr iTunes ?

För att återgå till ämnet med iPad så kan jag förstå hur Apple tänker med att de vill kontrollera och skapa en bra och väl fungerande upplevelse för användaren, men för mig börjar detta bli för mycket. Accepterade inlåsningen på iPhone till en början, men när det gäller iPad så tycker jag det går för långt. Lösningen blir helt enkelt att jag inte köper en iPad och troligtvis inte fler iPhones heller, vilket känns tråkigt då jag varit beroende av min iPhone sedan första generationen kom ut.

Absolut bästa lösningen som jag ser det hade varit att Apple fortsatt med kontrollen över sin App Store där de kan garantera "upplevelsen", men tillåtit att användaren installerade apps från andra källor på eget bevåg.

Köra IPAD appar på Mac med OSX

Vet någon om det kommer att finnas någon möjlighet att köra appar skrivna för Ipad även på en traditionell Mac med OSX?

Jag känner till möjligheten med att använda emulatorn i utvecklingspaketet men funderar på om det kan bli intressant med de oerhört renodlade appar som är på gång....

Det enda jag har att säga om detta uttalandet är han kan väl starta ett eget företag med öppen källkod och göra saker bättre än apple. Gör grejerna så optimerade för varandra och ge innovationen fritt spelrum?

Tills dess känns hans kommentar som ett rop från fler än honom och rädsla för att man har tappat bollen och att apple joggar med den mot öppet mål. Apple anses bevisat kunna "hota". De finns med på radarn numera.

Apple senaste bekymmer med iMac skärmar etc börjar ju få "fäste" nu och det visar sig att det är lite allt möjligt som inte funkar. Då är det inte sannolikt att det är design fel längre? sabotage ligger nära till hands. Den som inte tror att det skulle kunna hända får nog fundera igen. Apple spelar med de stora grabbarna nu. stora pengar. mycket att vinna eller försvara

Mutor och korruption kommer att serveras som frukost

1
Bevaka tråden